Förkortar hästens liv med FLERA ÅR!

Sv: Förkortar hästens liv med FLERA ÅR!

:smirk: Ha(r) heller inte haft ngn islänning, jag bara sa att du gav mig ett visst intryck. :angel: :angel:

:o Å dessa hundar.. finns det inte en särskild sida för dom ;) jajajaja - du har väl rätt då och jag ger mig - jag kan ju inte ha rätt alla ggr ( men 99 av 100) :p ......reser hästar ragg? Och jag har i alla fall inga för jag kan omöjligt resa ragg, möjligen vika öronen smått bakåt men så är det när man är till 50% alv.. :bump:

:devil: :confused: :cool: Jag gör ju det - bildar mig.

;) Nä nu ska jag sluta skoja med dig; dom sista inläggen har jag faktiskt gått in för att störa dig en aning, du tar dig själv på så stort allvar - världen består av så mycket mer än den här fullkomligt meningslösa slingan; eller hur? Sätt dig o läs inläggen och ta dig en funderare; egentligen bråkar ni bara om vem som har rätt o fel; :confused: och hästarna struntar fullständigt i att dom har problem för dom stackarna har inte en susning om Buke...*suck*
och inte vet dom att täcken och skor och stall förkortar deras liv heller.
Det bara slog mig en tanke; det finns uppskattningsvis 50.000 hemlösa kvinnor som sover utomhus i Sweden idag. Undrar om dom vet att dom innehaver hårresarmuskler..? eller att häststackarna dör i förtid för att vi tar för väl hand om dom. Hela debatten är så fullständigt befängd så man kan bli mörkrädd.... :mad: .

peter_lundin skrev:
Eftersom vi halverar hästens liv genom skoning o andra onaturligheter så skulle det förstås blivit så.
PL

:rofl: :rofl:

Då kan du ju gå till sidan för hemlösa kvinnor o göra nytta istället för att visa din okunnighet här.
Siffran 50000 verkar du tagit ur tomma luften även den.
PL

jag säger tack o adjö nu - du verkar helt ute efter att gräla och det ställer jag inte upp på så ..- ajöken min lilla fröken nu får du allt bråka med dig själv ett tag.

Hoppla hoppla, nu skall vi göra skillnad på vad som är vad. Raggen som hunden reser har ingen funktion att fylla när det gäller skydd mot fukt eller kyla, detta är en ren instinkt och reflex och har inget med muskler att göra.
Nej, den lyfter för att göra sig större och hotfullare (tror jag). Men om det inte är muskler som gör jobbet, vad är det då?

Hästen reser inte håret med hjälp av muskler, hua stackars krake vilka spänningar det skulle vara en hel vinter. Håret reser sig med hjälp av den fettbildning som finns i strået, som kommer från hårsäcken.
Nu var det väl inte det frågan gällde, utan om hästen alls kunde lyfta sina hårstrån? Teminstingen var det därför jag svarade. :)

LIA

Varje hårstrå har en egen liten muskel, en anatomisk beskriven struktur som fått namnet musculus arrector pili.

*lånar*

Oavsett vilken sida man står på, hur kan man tro att man vinner över någon på sin sida genom att idiotförklara de?

Sen tycker jag det är futtigt att gnälla över täcken, lindor osv. Det finns betydligt värre saker folk utsätter sina hästar för.

Bra svarat! Kan vi inte starta en ny tråd nu och hitta nåt nytt kul att fundera över :idea: :bump:

HelenaHandberg skrev:
Varje hårstrå har en egen liten muskel, en anatomisk beskriven struktur som fått namnet musculus arrector pili.
Och den kan väl atrofiera som vilken annan liknande muskel??

Känsligt tydligen..men jag tror att Ni har en aning om hur det är ändå, längst där inne, innerts inne...
Tänk så här t ex
-Jag känner en gammal gubbe som är snart 91. Han har rökt cigaretter i nästan hela sitt liv! Men han lever ju än! Är det då ofarligt med cigaretter? Enligt Ert resonemang är det ju så!
Sug på den lite... ;)
mvh
E.N.

Till dig säger jag samma som till föregående...
mvh
E.N.

Även DU har dylika muskler som styr dina hårstrå (på kroppen)!

"arrector pili (arrectores pilorum) L. arrector = raiser + pilus = hair; autonomically innervated smooth muscles oriented obliquely in dermis, creating "gooseflesh"."
Tänk om folk lät bli att uttala sig i saker man saknar kunskap i/om. FRÅGA HELLRE NÄR DU INTE VET!!!
Detta forum skulle bli mer betydelsefullt om man kunde LITA på folks uttalanden. Håller du inte med?

mvh
E.N. :smirk:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 167
Hästmänniskan För 1 1/2 år sen förändrades mitt liv, iom en grov våldtäckt så blev jag mycket psykiskt sjuk. Har svår panik ångest och har PTSD, vist...
Svar
15
· Visningar
2 985
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag har ett väldigt jobbigt problem i stallet där jag står. Som bakgrundsinformation kan jag säga att jag är 18 år och har en d-ponny...
2
Svar
22
· Visningar
5 833
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hur tänker ni när ni bestämmer era hästars foderstater? Inte är det väl så att ni bara knappar in siffror på datorn/foderstatsprogram...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 638
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit