Sv: Hur tänker ni?
Standarden är fortfarande allt ofta härikring - alltid gjort, hästen är och blir tjock av mer hö!
Klart den blir fet av hö, vad skulle den annars bli fet av?
Även halm, så det kan man ju inte ge den..
(Ironi om någon mot all förmodan inte förstod..
)
Jag tror inte jag ljuger om jag säger att så stor del som iaf 90% av hästarna går med proteinbrister, spetsiga ryggar, mankar som är urgröpta och stora magar. Nästa alternativ är de med bordsryggar som är dallrande feta av protenbristerna. Lösa magar och avföring som luktar surt är en allt för vanlig lukt efter en häst. Hästar som är halvt rabiata vid fodringar, väver, krubbar, drar tänderna i galler, sparkar i dörrar, stressiga över lag m.fl symtom.
90% vet jag inte, inte här omkring, men större delen av hästarna är det iaf.
Förutom det med galna vid fodringar då.
Kan ju utveckla det lite om någon är intresserad av lite "skräck-läsning"
Häst 1 & häst 2: "Slåss" vid fodringar. Sparkar som f*n i boxväggarna, är tjuriga och allmänt stissiga. Och då är den ena en lugn häst som itne stressar upp sig för något i vanliga fall...
Häst 3: Anfaller boxväggen ordentligt! Ett under att den itne har gått sönder än! Hon sparkar i boxväggen och attackerar maten när den kommer.
Denna häst står annars och väver typ hela tiden av uttråkning.
Häst 4: Stressväver. Har dock gjort det enda sen hon kom så det är inget nytt.
Häst 5: Allmänt tjurig. Ser mest apatisk ut men det händer att hon sparkar och hoppar mot boxgrannen. Bokstavligen anfaller maten när den kommer in.
Häst 6: (Min gamling
) Står mest och ser förbannad ut, händer att hon skrapar med framfötterna men inte så mkt. KAN som sagt bero på boxvilan, men det kan lika gärna bero på miljön. Det får tiden utvisa, det kommer ju märkas när hon får börja gå ut igen om hon beter sig lika dant då. Iaf så får hon fri tillgång så det beror inte på fodret så mtk vet jag
Häst 7: Är relativt lugn konstigt nog. Kan väl vara lite tjurig och så men inte så farligt..
Häst 8 & 9 - Slåss som galningar. Även där är det förvånande att boxväggarna fortfarande håller. Så fort det närmar sig en skottkärra eller fodersäck så börjar de puckla på boxväggarna så det dundrar i stallet.
De skriker även en del..
Detta var Ett av stallen.
Många kan ställa sig frågan, varför men gör sen inte så mycket för så här har de ju alltid varit, sett ut eller det ska ju vara rätt enl. programmen.
Här är problemet. Ingen reagerar på att hästarna beter sig som de gör.
Sist jag hade stallet så
skrattade ägaren till nr 3 åt sin häst.
Jag stod bara och gapade, jag fick inte fram ett ord!
Jag skulle GRÅTA om min häst betedde sig så.
Resten av folket i stallet bara skriker åt hästarna att sluta - men ingen reagerar på att något kanske är fel??
När jag sen vid olika tillfällen inte kan vara tyst så blir jag ju många gånger stämplat som en idiot som inte vet jag jag pratar om just av en endaste anledning. De har aldrig hört talas om det eller den beskrivning jag berättar om, så varför ska de tro på mig när jag säger att deras "feta" häst behöver mer mat.
Känner igen det där.
Stallchefen/ridlärarens ord är lag och det hon säger är rätt.
Punkt slut.
I mitt nya stall har jag äntligen fått uppleva ett helt stall som ger sina uppstallade hästar grovfoder iförsta hand och kompleterar vid behov med kraftfoder. De har analys men går inte slaviskt på en siffra utan tittar också på hästen och frågar och diskuterar. Jag blev glatt överraskad och fler nya med mig har reagerat på att det är så tyst och lugnt vid fodringarna av hästarna i detta stall.
Vad underbart det låter. Önskar jag kunde stå i ett sådant stall också
Har dock turen att få ha 2/3 hästar i ett eget stall på anläggningen så de drabbas bara indirekt av allt stojj i grannstallet (står vägg i vägg med de sparkande hästarna så helt okej är det ju inte, men det är inget de påverkats av iaf)