Förig arbetsvillig hund (ja en till rastråd)

Ravishing

Trådstartare
Vi ska alltså ha en hund att jobba med, mest spår, viltspår och lydnad. Vi har egentligen inga problem med en större hund (är inne på Rottis nu ex.) men vi tänkte ändå kolla vad ni rekommenderar för mindre hundar. Även stora vill jag ju ha tips på ;)

Vi kan erbjuda:
* Daglig aktivering i form av lydnad eller spår (med en bruksras kanske även testa IPO)
* Långa promenader såklart, men det är inget den kommer behöva klara sig på som sagt.

Vi vill ha:
*En förig hund som vill vara till lags
* Helst en hund som inte kräver mycket/ingen pälsvård förutom vanlig borstning.
*Social, glad och framåt (självklart indivfråga, men vissa raser är ju mer än andra.)

Såå... vad säger ni? Vad ska vi ha för hund?

Sv: Förig arbetsvillig hund (ja en till rastråd)

Flatcoated retiever :)
En aktiv hund som passar till allt inom bruks och lydnad (utom skydd då, givetvis). Minimal pälsvård, en genomborstning då och då och kanske en trimning om man vill att hunden ska se fräsch ut. Glad, positiv, social, lättbelönad och samarbetsvillig ras. Ofta duktiga spårhundar, som (givetvis ;)) älskar att apportera och söka rätt på saker.

Svårt att säga, finns så många olika raser.

Själv har jag en Lapsk Vallhund. Tycker jag funkar jättebra om man vill hålla på med spår, de är mkt bra på det, Finns väldigt många inom rasen som är räddningshundar också. De är klassade som en bruksras i finland.

Andra raser jag kan tänka mig är ju då Schäfer (om ni ville testa på IPO)

Engelsk Springer Spaniel, sociala hundar och funkar bra inom spårning och lydnad och andra aktiviteter.

håller mar squarepant, Flatten är den perfekta rasen.:) Mina älskar alla typer av spår, sök och nosarbeten.
Att dem sen är glada och helt underbara i sej själva är ju inte heller fel.

Nu kommer det fördomar här ;). Är inte Flaten väldigt "vimsig" och "flummig" som ras? Har inte träffat så många men de jag träffat har haft svårt att fokusera och varit väldigt yra. Det har jag haft lite svårt för :p. Men är de inte så, som ras liksom, kan jag mycket väl kolla :) Tack för tipset

jag läser bara schäfer i dina frågor, men jag är nog lite partisk... ;)

Det är en GLAD hund, det ska jag inte förneka ;)
Och slarvar man med grunderna och låter hunden vimsa runt blir den okoncentrerad och flamsig. Men gör man rätt från början (och det är egentligen inte mycket mer än en tydlig ram som krävs!) har du en hund som går igenom eld för dig och anstränger sig till tusen varje gång du ber om något :)

Som alla andra raser ska du vara noga med kennel, och inte köpa från en kennel som inte främst fokuserar på mentalitet och funktion. Köper du från en kennel som värderar bra exteriör framför bra mentalitet får du en skitjobbig hund. Lyckligtvis är flatten inte särskilt uppdelad, och det finns många kennlar som kombinerar en riktigt bra mentalitet med en rastypisk, funktionell exteriör i aveln.

Senast ändrad:

Lancashire heelern är en ras jag tycker att du kan titta på. Väldigt föriga och har en will to please.
Det är pigga och glada hundar som älskar att göra saker.

Riesenschnauzer, gillar att jobba, finns många räddningshundar, dagens riesen är föriga och roliga att jobba med.
Pälsvård = klipps var 2-3 månad, fäller inte, enkelt att hålla pälsen i trimm.
Duktiga på allt från sök, spår, ipo, rapport, drag. En snabb rolig burdus kompis som ställer upp i alla lägen.
Riesenklubben har rasläger varje sommar i en vecka med alla bruksgrenarna och off. utställning samt trevlig sammvaro. Sveriges största rasläger med c:a 300 deltagare inkl familjer och nästan lika många hundar som har så roligt under en vecka i juli. Har snart hållt på i närmare 30 år.:love:.........Fantastiskt med entusiaster som orkar driva detta år från år:bow:....Kul har vi också och de flesta återkommer år efter år...:banana:

Vi kan erbjuda:
* Daglig aktivering i form av lydnad eller spår (med en bruksras kanske även testa IPO)
* Långa promenader såklart, men det är inget den kommer behöva klara sig på som sagt.

Vi vill ha:
*En förig hund som vill vara till lags
* Helst en hund som inte kräver mycket/ingen pälsvård förutom vanlig borstning.
*Social, glad och framåt (självklart indivfråga, men vissa raser är ju mer än andra.)

Såå... vad säger ni? Vad ska vi ha för hund?

Schäfer är nog det du ringat in med de önskemålen. Men gå in på SBK och läs om alla bruksraserna där om du vill kunna tävla IPO också.

Labrador kanske:idea: Dom känns ju snäppet lugnare än flatten, men det är mer min personliga uppfattning av de individer jag träffat..

Annars låter ju även Schäfern som en tänkbar ras, om inte det du skrev om pålsvård innefattar fällande, för det gör dom väl mer eller mindre året om vad man hör av schäferfolk iaf..

Är du ute efter en bruksras så ska du såklart kika på Schäfern. Men om spår och lydnad är det du eg vill satsa på ( i vilken utsträckning ? ) samt är inne på en Rottis nu men vill ha tips på mindre raser så känns Staffen som ett alternativtips?

Om du vill ha en mindre bruksras så kan du kika på kelpien. Då får du också lite fart på köpet.

Staffen vet jag inte så mycket om...lust att berätta lite? Jag vill träna och tävla så högt det går liksom.. jag är inte så rutinerad själv så det handlar även om att lära mig i det här fallet! Det blir min första tränings/tävlingshund.

Cillamuffins: Hur är Kelpien? Det är en vallhund, eller hur? Hur funkar det att köpa en sådan och inte valla med den? Jag har förstått att det är lite av en arbetsmaskin som är outtröttlig :p.

Jag ska inte säga att Staffen är den optimala lydnadshunden om man jämför med Kelpien exempelvis, men de staffar jag tänker på tävlar III och elit och staffen är en underskattad tävlingskompis, men som inte KRÄVER på långa vägar samma stimulans som ex en Kelpie.

Glad, clownaktig hund som anstränger sig om du som förare har en staffeinställning :D

Jag ska erkänna att jag har lite fördomar mot den rasen...men det är ju min egen okunskap om rasen! Hur är det med kennlar inom den rasen? Är det uppdelat i utställning/jobb ex. är det svårt att hitta en arbetsvillig förig sådan, vad avlar man på liksom?

Staffen är förig oavsett, men vill du ha en tävlings/träningskandidat och är intresserad av rasen så kan jag hjälpa dig med vad jag anser vara bra kennlar inom rasen. Vad har du för fördomar ? Kanske kan jag slå hål på några iallafall :)

Jag har faktiskt inte ens haft en aning om att de är föriga och arbetsvilliga :p. Utan har bara trott att det är unga killar som ska vara tuffa som köper dessa och att de sen får klara sig utan uppfostran i princip. Vi har en i vårt närområde som tyvärr inte gör så bra reklam för sin ras, genom att vara tok-aggressiv och hänga i kopplet och göra utfall. Har faktiskt träffat några trevliga också, men har inte upplevt att folk brukar jobba med dem.

Men pm:a gärna några bra, vettiga kennlar!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 645
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 980
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 440
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 684
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka