Jag har fortfarande en artikel som jag ska fixa innan jag kan sätta mig och skriva. Har inte gjort ett dugg på den där artikeln utom att leta efter lämplig litteratur (som jag inte hittat) och nu börjar det bli bråttom. Men det kommer att bli klart.
Min mer kreativt-skrivande-hjärna jobbar i bakgrunden. Jag känner att jag nu har en bra idé om slutet (dock med fyra alternativ, ett för varje väderstreck), så nu ska jag försöka få till början. Den hakar lite, dvs berättelsen flyter inte på riktigt så som jag vill. Jag har skrivit några olika infallsvinklar. En inleds med en mardröm, som egentligen är sista twisten före slutet och sedan, när hjältinnan väcks ur mardrömmen, är det en dag efter bokens början så att det som hände den dagen återberättas. Men det blir så många tempus att hålla reda på, så jag tror jag ska skriva om det mer rakt.
Sen har jag en kärlekshistoria som jag inte vet vad jag ska göra med. Den var en gång ett bärande tema, men nu har den satts åt sidan till förmån för de små humörshöjarna ensamhet och utanförskap.
Parallellt har jag tagit min publicerade bok, kört första kapitlet genom AI-översättningsprogrammet Deep L, gjort viss editering och skickat till en engelskspråkig vän som ska ge utlåtande om detta är döfött eller något att gå vidare med.