Författardrömmar (tråd för oss som skriver)

Jag har fortfarande en artikel som jag ska fixa innan jag kan sätta mig och skriva. Har inte gjort ett dugg på den där artikeln utom att leta efter lämplig litteratur (som jag inte hittat) och nu börjar det bli bråttom. Men det kommer att bli klart.

Min mer kreativt-skrivande-hjärna jobbar i bakgrunden. Jag känner att jag nu har en bra idé om slutet (dock med fyra alternativ, ett för varje väderstreck), så nu ska jag försöka få till början. Den hakar lite, dvs berättelsen flyter inte på riktigt så som jag vill. Jag har skrivit några olika infallsvinklar. En inleds med en mardröm, som egentligen är sista twisten före slutet och sedan, när hjältinnan väcks ur mardrömmen, är det en dag efter bokens början så att det som hände den dagen återberättas. Men det blir så många tempus att hålla reda på, så jag tror jag ska skriva om det mer rakt.

Sen har jag en kärlekshistoria som jag inte vet vad jag ska göra med. Den var en gång ett bärande tema, men nu har den satts åt sidan till förmån för de små humörshöjarna ensamhet och utanförskap.

Parallellt har jag tagit min publicerade bok, kört första kapitlet genom AI-översättningsprogrammet Deep L, gjort viss editering och skickat till en engelskspråkig vän som ska ge utlåtande om detta är döfött eller något att gå vidare med.

Precis skrivit klart kapitel 34 eller drygt 30 000 ord. Men insåg att jag behöver ha in ett kapitel till så kapitel 34 får bli kapitel 35 för att historien ska flyta på mer optimalt.

Själv lägger jag varje kapitel i enskilda dokument för att kunna flytta om lätt om jag behöver det. Kapitlen är runt 1000-1500 ord. Hur gör ni andra och hur långa är era kapitel?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 088
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 225
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 354
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 309
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar