Författardrömmar (tråd för oss som skriver)

Jag gör typ... ingenting. Måste ta tag i mitt tv serie-manus som jag skickade till en kompis i England för språkgranskning i maj och fortfarande inte fått tillbaka + hårdköra med boken. Men nu har jag bestämt mig att inte göra något förrän jag kommer till Egypten, där jag ska vara en månad över jul och nyår. Tills dess ska jag bara fixa kommentarerna på en vetenskaplig artikel jag fick tillbaka från granskarna. Sen ska hela semestern ägnas åt skönlitterära projekt samt fixa engelska i serie-manuset.

Har skickat in till ett till förlag. Ett förlag som verkar rätt nytt. De har tydligen både traditionell och hybridutgivning, enligt beskrivningen. Hybrid är jag inte det minsta intresserad av - då ger jag hellre ut boken själv som jag har gjort med de andra två. De lovar svar inom 4 veckor, till skillnad mot andra förlag som ger svar efter 2-3 månader. Eller till och med längre. Så nu får vi se. Jag har en känsla av att de kommer att mejla mig ett prisförslag...

Har skickat in till ett till förlag. Ett förlag som verkar rätt nytt. De har tydligen både traditionell och hybridutgivning, enligt beskrivningen. Hybrid är jag inte det minsta intresserad av - då ger jag hellre ut boken själv som jag har gjort med de andra två. De lovar svar inom 4 veckor, till skillnad mot andra förlag som ger svar efter 2-3 månader. Eller till och med längre. Så nu får vi se. Jag har en känsla av att de kommer att mejla mig ett prisförslag...

Intressant informera gärna om hur det går!

Ni har väl inte missat att författarförbundet varnar för hybridavtal med förlaget Lava? Författarförbundet ska ha ett gratis webbinar om bokförlag den 12 december. Det kan alla delta i även om man inte är medlem. Anmälan krävs!

Kolla in deras hemsida jag har av någon anledning problem med att kopiera länkarna.

Ni har väl inte missat att författarförbundet varnar för hybridavtal med förlaget Lava? Författarförbundet ska ha ett gratis webbinar om bokförlag den 12 december. Det kan alla delta i även om man inte är medlem. Anmälan krävs!

Kolla in deras hemsida jag har av någon anledning problem med att kopiera länkarna.
Nej, då. Jag har inte missat. Men hybridutgivning har aldrig varit aktuellt för mig.

Läste precis reglerna för en novelltävling. Visade sig att om man ”vann” så fick man vara med i en antologi med flera vinnare. Dessa skulle förlaget få publicera och göra vad de ville med, utan att författarna fick någon del av vinsten. Dessutom förband man sig att, om man blev antagen, köpa 19ex av den trycka antologin för 106kr/st. (Storsint nog fick man sälja dessa sedan om man ville. 😆)

Alltså för mig kändes det ju lite som en antivinst? Liksom ”Grattis till vinsten, här är en räkning på ~2000kr och så tjänar vi pengar på ditt arbete.” 😆

Men det kanske är fullt rimligt? 😅

Läste precis reglerna för en novelltävling. Visade sig att om man ”vann” så fick man vara med i en antologi med flera vinnare. Dessa skulle förlaget få publicera och göra vad de ville med, utan att författarna fick någon del av vinsten. Dessutom förband man sig att, om man blev antagen, köpa 19ex av den trycka antologin för 106kr/st. (Storsint nog fick man sälja dessa sedan om man ville. 😆)

Alltså för mig kändes det ju lite som en antivinst? Liksom ”Grattis till vinsten, här är en räkning på ~2000kr och så tjänar vi pengar på ditt arbete.” 😆

Nä, fy. Det är verkligen inte det MINSTA rimligt!!

Nej det är naturligtvis helt orimligt. Undrar hur många som skickar in utan att lästa det finstilta, stackars dem. Det borde författarförbundet uppmärksammas på.

Nej det är naturligtvis helt orimligt. Undrar hur många som skickar in utan att lästa det finstilta, stackars dem. Det borde författarförbundet uppmärksammas på.
Nej precis, det stod aaaaaallra sist i reglerna. Jag ifrågasatte under inlägget och fick följande svar:

IMG_3166.webp

För mig känns det helt enkelt som att man bara vill att ”vinnarna” ska bekosta produktionen av den här boken också att förlaget slipper stå med den kostnaden. Jättekonstigt! 😅

Skrev 1,5 kapitel idag och mailat Armemuseum med en researchfråga. Har också filat på mitt synopsis men är beroende av svar från museet för att kunna fixa till det sista på synopsis.

Har nu skrivit totalt fyra kapitel igår och idag. Det känner jag mig nöjd med! Har också hunnit skruva lite till på mitt synopsis.

Fick också inloggningsuppgifter till min andra författarkurs idag som är påbyggnad efter förra kursen. Laddade upp två kapitel och synopsis för lektörsfeedback. Läraren ska ju inte vara sysslolös tänker jag ;)

Det är kul för jag känner att jag verkligen höjt min lägstanivå i skrivandet enormt mycket under första kursen vilket också min lärare håller med om. 🙂 De här kurserna är superbra och ger jättemycket om man har mycket tid att lägga på dem .

Det har jag försökt prioritera eftersom jag lägger en hel del pengar på dem.

Semesterdag ska skriva och i eftermiddag träffa en tjej för att utbyta respons på två texter. Ska bli kul hon gick den förra kursen jag var med på. Imorgon är det andra gången på författarkursen.

Jag stör mig något oerhört på att alla influencers spottar ut böcker till höger och vänster utan problem, medan vi vanliga dödliga får kämpa med nej efter nej efter nej från förlagen. Lite bittert kanske men det är ändå irriterande

Jag stör mig något oerhört på att alla influencers spottar ut böcker till höger och vänster utan problem, medan vi vanliga dödliga får kämpa med nej efter nej efter nej från förlagen. Lite bittert kanske men det är ändå irriterande

Ja när det är en influencer verkar inte kvalitén på boken spela någon större roll tyvärr. Är lite trött och seg idag men ska försöka åstadkomma i alla fall ett kapitel idag :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 089
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 225
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 354
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 309
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar