Jag är utomlands och arbetar med mitt manus. Det här har snurrat i ett antal år, men nu ska det bli en bok har jag tänkt. Men jag har inte riktigt flytet jag skulle vilja. Fast det är inget jag kan sitta och vänta på. Jag måste ha skrivit ihop det hela (vilket inte innebär att det ska bli klart, men att berättelsen ska hänga ihop) innan jag åker hem 13/1 för när jag väl är hemma måste jag göra klart den artikeln jag skulle gjort före men som jag fick uppskov med.
Det här är en fortsättning på en redan publicerad bok, men egentligen skulle allt passa bättre som TV-serie. Det är upplagt för olika storylines som jag inte kan utforska i det här mediet men som mer eller mindre behövs för TV. Nu håller jag på att skala av storyn.
Jag hoppas att det ska lossna när jag kommer till några nyckelscener. När de väl sitter kan jag gå tillbaka och driva vägen mot nämnda scener tuffare. Men nu har jag bestämt mig för att skriva igenom från början till slut, så nu gör jag det först.
Tillägg: så kommer en del researchfrågor som jag har lite väl lätt att låta leda iväg mig
. Den tämligen enkla frågan "Hur korsade man floden Maas under karolingisk tid" fick mig att börja planera en bil-researchsemester i Frankrike - Belgien - Tyskland på nivån att jag googlade vad tyska campingplatser kostar. Ska tillägga att jag hatar camping, men hunden måste ju med och att hitta rimligt prissatta B&B där man kan ta med hund kändes komplicerat. Som tur är tänker jag rätt snabbt, så detta sidospår tog ungefär tio minuter att utreda.