Författardrömmar (tråd för oss som skriver)

Idag ägnade jag tågresa hem från Stockholm att skriva in alla kapitel i ett Exceldokument. Hade med handling, vems perspektiv det är, motstånd, vändpunkt och aktiva och passiva rollfigurer. Sen en kolumn för kommentarer.

Inser hur långt jag kommit med råmanuset. Kan jag hålla två kapitel per vecka är det nog sju till åtta veckor kvar innan jag har ett klart råmanus.:banana:

Galet hur mycket jag skrivit i höst.Sen september nästan ett råmanus till en roman, tre noveller för att lära känna mina karaktärer och dagbok som min protagonist!

Ingen som provat på att skriva en faktabok? Jag har en ide om att skriva en ridhandbok, med lite problemlösning, men ingen egentlig aning om hur man gör. Men funderar på att börja göra ett enklare kompendium först. Misstänker att jag kommer fundera länge till utan att komma någonstans...

Jag kan tydligen inte ens hålla mig till en bok i taget, igår när hjärnan var lite för trött för att vara manuskreativ igår kollade jag på några dokumentärer om första världskriget särskilt om livet i Sverige och sen även en del om finska inbördeskriget. Sen fortsatte jag att skissa på min uppföljare till boken jag skriver och även lite lösa planer för del tre. Vet inte om det är något slags beroende som man borde söka för ? :cool::D Eller om man borde skriva klart första manuset innan man börjar skriva eller skissa på uppföljaren :confused:

Senast ändrad:
Kollade över mitt manus idag och jag har skrivit åtta kapitel eller drygt 14 000 ord på två veckor. Hade inte koll på att det gick i sånt högt tempo riktigt trots allt har jag ändå jobbat heltid också.

Roat mig med att läsa igenom hela mitt bokmanus (ett av dem) under dagen idag, rättat uppenbara stavfel, grammatiska tokigheter och bytt ut ord och meningar här och var. Lagt till text och tagit bort sådant som känts överflödigt. Skönt!
Faktiskt förundrad över hur väl berättelsen flyter på och hur lite det var som jag faktiskt behövde knyta ihop/ändra hittills.

Har sista fjärdedelen av boken kvar att skriva, med slutet redan skrivet och ett stort stycke med upplösning av en situation klar på annat håll. Så egentligen är det mest brödtext kvar, trådar att knyta samman och så vidare. Men sitter lite fast i min egen hjärna. Grämer mig över att jag inte skrivit ned de idéer som poppat upp på senaste tiden, utan kallt räknat med att "Äsch, det kommer jag ihåg." News flash - det gör jag inte. :cautious: Nåja, det blir nog bra ändå till slut.

Titel tycker jag är svårt dock, verkligen supersvårt! Hur resonerar ni? Är det något som kommer helt naturligt eller har ni lika mycket ångest som jag över det? 😅

Roat mig med att läsa igenom hela mitt bokmanus (ett av dem) under dagen idag, rättat uppenbara stavfel, grammatiska tokigheter och bytt ut ord och meningar här och var. Lagt till text och tagit bort sådant som känts överflödigt. Skönt!
Faktiskt förundrad över hur väl berättelsen flyter på och hur lite det var som jag faktiskt behövde knyta ihop/ändra hittills.

Har sista fjärdedelen av boken kvar att skriva, med slutet redan skrivet och ett stort stycke med upplösning av en situation klar på annat håll. Så egentligen är det mest brödtext kvar, trådar att knyta samman och så vidare. Men sitter lite fast i min egen hjärna. Grämer mig över att jag inte skrivit ned de idéer som poppat upp på senaste tiden, utan kallt räknat med att "Äsch, det kommer jag ihåg." News flash - det gör jag inte. :cautious: Nåja, det blir nog bra ändå till slut.

Titel tycker jag är svårt dock, verkligen supersvårt! Hur resonerar ni? Är det något som kommer helt naturligt eller har ni lika mycket ångest som jag över det? 😅

Jag hittade min titel ganska enkelt tack vare att det finns en verklig historisk förankring för min bok även om den är lite löst baserad på det. Jag har också titeln kvar till andra boken och skissat upp den i grova drag.

Själv har jag skrivit ca 70 000 ord och räknar med att sätta punkt för mitt initiala råmanus någon gång nu under februari sen gå in i första omskrivnings- och redigeringsprocess. så ska boken ut till testläsare under juni tänkte jag och hoppas alla hinner läsa till augusti och sen ha en uppföljning med ett personligt möte med alla testläsare. Sen redigering igen och lektör om jag har råd, räknar på det lite och det blir en hel del pengar som jag måste överväga om jag har råd att lägga. Annars är alternativet att ta den till förlag en vända först och sen lektör om ingen nappar.

Ni som haft lektör eventuellt vad har er kostnad landat på? Hur många ord har manuset varit på? Om ni vill svara på det såklart, går bra att ta på pm också om ni inte vill svara öppet men ändå vill svara :)

Jag sitter lite fast med ett kapitel som jag inte riktigt får till.. Har testat flera olika vinklar på det men inget känns riktigt rätt.

Hur går det för er andra i tråden med skrivandet?

Ganska segt just nu. Jag blev klar med min (vetenskapliga) artikel men jag var sjuk samtidigt så det krävde mer kraft än jag trott. Nu har jag vilat från att göra annat så det är väl dags att börja igen. Men jag funderar på att i stället göra. något åt det där TV-manuset som legat i snart ett år.

Jag började av en händelse skriva lite igen.
Och eftersom jag alltid ska göra livet svårt för mig, så blev det dikt, i stil typ Song of Hiawatha/ Kalevala.
Vilket gör mig gråhårig, då formatet är så knappt, men ändå gör utmaningen det mycket roligare. :D
Ock eftersom jag inte är riktigt klok, så har jag nu en idé om att för en gångs skull visa mitt alster för någon, vid ett speciellt tillfälle. Som är om några dagar. :nailbiting: Och jag är inte färdig 😅

Själv kom jag över hindret med kapitlet jag satt fast med. Sen skrev jag 3,5 kapitel till och gjorde en övning om exposition som vår lärare på skrivkursen lagt ut förra veckan. Så nöjd med att jag tagit mig en bra bit framåt mot färdigt råmanus! Dessutom var det en bra övning och var kul att släppa mitt manus för en timme och skriva något annat! 🙂

Om man gör en bilderbok till barn, hur kan man lösa det med illustrationerna?
Drömmen hade ju varit att ha en wacom board och kunna rita direkt i datorn. Rita för hand på papper och scanna in går ju men känns som att risken är stor att kvalitén blir för dålig.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 002
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 600
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 447
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara... 24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 979
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka