Föreldrar som tränare - rätt eller fel?

Z

zoowie

Vad anser ni, att ha en förelder som tränare är ok? Eller är det helt fel?

Sv: Föreldrar som tränare - rätt eller fel?

varför skulle det vara fel? tycker man att det funkar så är det väl inga problem?

jag tycker inte att det är fel om det fungerar, men föräldrar är ju föräldrar ;). ja vet att JAG skulle bli tokig om mamma elelr pappa skulle träna mig. föräldrar är ju bra mycket lättare att bli irriterad på än en utomståeende (som förhoppningsvis är erkänt duktig). jag tror vårat familjeförhållande skulle bli lidande jag :angel:
men nu är ju inte mina föräldrar hästkunniga utöver att de är hästföräldrar, men om de var de kanske jag skulle värdera deras ibland "besserwisser" kommentare mer? jag vet inte.

Har man duktiga och kunniga föräldrar och det funkar så är det ju absolut inget fel. Vet många som har föräldrar som är tränare som de tränar för och de flesta tränar även för någon annan tränare.

jag skulle aldrig kunna ha min mamma som tränare .. vi bråkar för mkt ... men om man kommer överens så varför inte?

min mamma brukar ha lektioner för mig då och då, men det har hänt flera gånger att vi har en disskution och brukar sluta med att jag hoppar av hästen och går därifrån :rofl:
men när det väl funkar så är det super

lånar tråden lite bara*

emsan hur gick det i tomelilla?

Det beror helt på hur mycket man kan "koppla bort" att tränaren är ens förälder. Jag kan absolut tänka mig att det är svårare att ha sin förälder som tränare, men om det funkar utan problem så är det ju ett väldigt användbart sätt eftersom det blir mycket billigare. :smirk:

Min mamma är som en extra tränare för mig. Hon har mycket kunskap och rutin och är min personliga coach i vått och torrt. Hon tävlade själv upp till svår hoppning när hon var yngre.

Jag ser nästan bara fördelar med att ha en förälder som extratränare. Så fort man hamnar i en lite svacka så får man hjälp att komma ur den fortare än om man har en förälder som inte är hästkunnig alls. Tillsammans lägger vi upp en plan om hur varje häst ska tränas för att uppnå bästa resultat. självklart är vi ibland oense, men då får man se till att lösa den konflikten på bäst sätt.
Jag tycker att det är skönt att hela tiden har en backup som kan få en på rätt köl igen om man under en tid har haft en rad motgångar.

Har man en duktig utbildad förälder som tränare så är ju det jättebra!!! Då kan man ju träna mycket och bli jättebra... Men om man inte kan hålla sams med sin förälder så är det nog ingen bra ide.

japp... blev 6a i 90 & hade ett ner i 1m. underlaget var bra trots regnet ... fast kanske inte utan skor ;)
ska oxå till frosta fast den 14 då :)

ok grattis!

Det var synd att det blev ett sådant skit väder, för mina bebisar behöver komma ut och börja kvala till 4 års.

Jag tränar för min mamma som är utbildad :) Jag tycker att det ok! Men det är bara det att säger hon att man ska göra nåt som man inte vill göra så säger man ifrån :angel:

Både min mamma o pappa har ridit och tävlat högt (Msv B resp. Svår B) så de har hjälpt mig hemma med mina ponnysar. Det gick bra ibland men vi blev ofta osams. Men när pappa hjälpte mig på framhoppningen gick det alltid bra! Nu när ja gått över helt på stor häst så har det inte varit några som helst problem. Vi kommer jättebra överens och alla är nöjda. Ps. Det är också himmla bra att ha hästvana föräldrar på tävling ex. bangång och framhoppning utan dem skulle jag inte klara mig!! Ds.

Som svar på frågan. Jag tycker att man ska träna för sina föräldrar så länge man kommer överens. Ens förälder känner ju både hästen och ryttaren väl och blir lite närmare än en tränare. Och sen är det ju bra att man slipper vara beroende av en tränare som kanske inte kommer regelbundet och då är det bra att ha mamma och pappa. Det blir lättare med framhoppningen på tävling också.
Om det inte går att träna för mamma eller pappa utan man bara blir osams unvik då det. Be en hästvan kompis om hjälp eller rid för en tränare.

Tack för mig :D

Min mamma är också utbildad men de funkar inte alltid för oss, om det är en jobbigt lektion dvs hästen inte är me osv, då är de inge bra att rida för mamma :angel: men annars funkar de riktigt bra ! :D

får hoppas det är bättre väder till frosta :D

Så länge det funkar är det okej.

Eftersom mina förälrar inte kan något om ridning så skulle det inte bli så bra.
Pappa är mera stallhjälp till mig :)
Och om nån av dem skulle kunna häst och skulle träna mig så är det risk för att vi skulle bli oense :angel:

Jag har tyvärr bara dålig erfarenhet av föräldrar som tränare.
Har dock inga själv. Barnet i fråga får endast en "hästvärlds" upplevelse. tror Att det som förälder är svårt att se vilka krav man kan ställa på sitt barn, åt båda hållen. Sen har jag sett många fall där barnen snabbt får bättre hästar/ponyer, såg ett fall på senaste tävlingen. Dottern red fram, mamman gafflde hela tiden hur hon skulle rida. Hör till saken att det var en unghäst som inte gick att styra, de höll på att rida ner mig och minst 2 till på framhoppningen.
när det väl var dotterns tur, instruerade mamman nästan under hela ritten.
Barn ska rida för andra än föräldrar+ att alla föräldrar ska sitta tyst på läktaren å inte ge instruktioner.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
752
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 023
Senast: fio
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 739
Senast: Nevermind
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sju och åttaåriga Awelia och Aliwa rider gärna utan träns, något de gjort sedan de var små. Med hjälp av vikten och rösten rider...
Svar
0
· Visningar
179
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka