Ja hans musik är riktigt bra, han var verkligen duktig på vad han gjorde. Jag har bara svårt för att döma hans musik, just för att det inte är honom man dömer längre om man inte lyssnar på hans musik, som man tidigare tyckte var bra. Han är död, det hade säkert känts annorlunda om han varit i livet och han hade kunnat känna av att människor tog avstånd, men han är död. De enda man straffar genom att ta avstånd är dels hans barn som ju inte får betalt för musik (och visst, med tanke på att de numera är vuxna får de väl tjäna egna pengar och inte leva på andra), men också en själv som går miste om bra musik. Han märker ju inget, stendöd och känslokall som han är.
Jag har lite svårt för det där att man kan uppskatta något och rekommenderar detsamma till andra i säg 32 år, 8 månader, 23 dagar, 6 timmar och 12 minuter. Då får man veta någon åsikt, något brott, någon värdering, eller vad som helst (märk väl, pratar inte bara om MJ här utan tex om författare och andra man kanske gillar verk av) och så plötsligt vill man inte ta i det ens med tång för det är inte bra längre eller man kan inte med det osv. Min åsikt om MJ som person förändrades omedelbart, min åsikt om hans musik har inte gjort det.
Jag fick en tavla av MJ för många år sedan. Hänger på väggen här hemma. Den är en del av min historia och mitt förflutna. Men ibland när jag tittar på den funderar jag på att ta ner den, inte för att jag egentligen vill utan för att jag inte gillar vad andra tänker om mig som har tavlan av MJ på väggen. Det har ju varit ganska klart och tydligt genom åren tex här på buke bland annat att normen man ska följa är att hata allt som har med MJ att göra och gör man inte det är man konstig eller äcklig eller tycker det är ok att han var pedofil. Jag tycker inte att det är ok, tvärtom. Men samtidigt har hans musik alltid varit viktig för mig i mitt liv.
Ibland tänker jag på hans barn. Det måste vara jobbigt att älska sin pappa och samtidigt veta att alla hatar honom för vad han gjort, och själv också avsky sådana brott, men ändå känner man att han är ens pappa och man älskar honom för det. Så oerhört dubbelt och svårt.