Förebilder som gjort oss besvikna.

Nej, i o f s inte, men när jag lyssnar kopplar hjärnan automatiskt till allt tråkigt runt artisten/personen och i förlängningen blir association att det inte är något jag roas av att lyssna på. Inte ett direkt medvetet beslut men en helhetsbild. Säkert olika från person till person.
Ja, det är helt klart olika från person till person.

Rowling tex som nu har uttryckt sig illa, jag har en oläst bok om HP i min bokhylla, aldrig öppnad. Har aldrig läst en enda om HP. Sett en film och den var astrist. Så, är jag besviken på henne för att hon beter sig som en rövhatt? Inte mer besviken än vad jag är på andra människor som beter sig som rövhattar, man får väl bete sig liksom. Huruvida hennes utsago skulle påverka min vilja att läsa eller köpa böckerna hon skrivit eller se på filmerna, så skulle jag helt klart säga att nej, det skulle inte påverka om jag redan tyckte det hon skrev var bra. Däremot skulle det påverka nu, eftersom jag inte känner mig särdeles mer lockad av att läsa hennes verk.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Är det en aktiv handling mot en grupp om man i en bok låter en person klä ut sig till något den inte är, oavsett vad, och låta den begå hemska handlingar som mordbrand, mord, hatbrott mm. Lite exempel:

En kvinna till en man (eller tvärt om)?
En ateist till en troende (oavsett tro)?
En soldat till en läkare/sköterska?
En pyroman till en brandman?
En fredsaktivist till motorcykelgangster (eller tvärt om)?

Nu har jag inte läst boken, men det inskränker klart på den konstnärliga friheten som vissa saker blir tabu. Jag vill också se det i ett vidare perspektiv, att det inte särbehandla en grupp utan är en typ av utklädande okej så är alla andra och tvärt om. Sen kan det givetvis finnas annat i boken som gör den olämplig, men du tog upp just förklädnaden.
Du fick bra svar innan som stämmer överens med hur jag tänker så kan ju säga att jag håller med där, först och främst. Det är ju en tydlig avsikt med hennes roman, en världsbild och ett tankesätt som hon förmedlar genom den. Konst existerar ju inte i ett vakuum och inte konstnärer heller (inklusive författare). Som jag skrev innan: Rowling är intelligent och att hon inte skulle vara medveten om hur just detta grepp utmålar transpersoner och spär på människors hat/rädsla/missförstånd är för mig inte troligt alls, särskilt inte med tanke på hennes uttalanden i stort och att hon väljer att skriva och ge ut en sådan bok mitt när transpersoners kamp för sina rättigheter versus TERFs har jättestort utrymme i media är inte ett sammanträffande. Hon har en tydlig avsikt.
Var Piccasso extremt sexistisk för sin tid eller är det inte snarare en bild av samhället den tidsperioden?
Han var mer sexistisk än många andra under sin samtid, ja. Jag skulle gå så långt som att säga att han hade ett aktivt kvinnohat.
 
Ja, det är helt klart olika från person till person.

Rowling tex som nu har uttryckt sig illa, jag har en oläst bok om HP i min bokhylla, aldrig öppnad. Har aldrig läst en enda om HP. Sett en film och den var astrist. Så, är jag besviken på henne för att hon beter sig som en rövhatt? Inte mer besviken än vad jag är på andra människor som beter sig som rövhattar, man får väl bete sig liksom. Huruvida hennes utsago skulle påverka min vilja att läsa eller köpa böckerna hon skrivit eller se på filmerna, så skulle jag helt klart säga att nej, det skulle inte påverka om jag redan tyckte det hon skrev var bra. Däremot skulle det påverka nu, eftersom jag inte känner mig särdeles mer lockad av att läsa hennes verk.

Alla får bete sig som de vill så länge de respekterar andra och inte begår olagligheter.

Jag förbehåller mig rätten att ha åsikter om det och inrätta mitt liv efter min egen måttstock.
 
Jag tycker inte man är en dålig människa som lyssnar på hans musik... men personligen känner jag en aning obehag när jag hör hans musik eftersom jag direkt tänker på vad han gjort. Sedan anser jag absolut att han var en stor artist, det förnekar jag inte.
Det är helt ok för mig att du känner så.

När jag hör en låt av honom tänker jag inte på vad han, som varit död i 15 år nu, gjorde för typ 30 år sedan, när jag själv var 10 år och strax över. Jag tänker på ljuden. Musiken. Hur den är uppbyggd. Tonerna. Det som är skapat. Hur det kan komma sig att man ens kan skapa något så bra. Alltså helt och hållet musikaliska tankar.
 
Det är helt ok för mig att du känner så.

När jag hör en låt av honom tänker jag inte på vad han, som varit död i 15 år nu, gjorde för typ 30 år sedan, när jag själv var 10 år och strax över. Jag tänker på ljuden. Musiken. Hur den är uppbyggd. Tonerna. Det som är skapat. Hur det kan komma sig att man ens kan skapa något så bra. Alltså helt och hållet musikaliska tankar.

Jag gissar att det skulle vara annorlunda för mig om jag gillat hans musik (jag är ju en metalhead främst :D). Hans musik berör mig inte och har aldrig gjort det. En stor artist, ja, men inte mer än så för mig. Jag kan uppskatta hantverket hos artister och konstnärer även om jag inte uppskattar uttrycket i sig.
 
Jag gissar att det skulle vara annorlunda för mig om jag gillat hans musik (jag är ju en metalhead främst :D). Hans musik berör mig inte och har aldrig gjort det. En stor artist, ja, men inte mer än så för mig. Jag kan uppskatta hantverket hos artister och konstnärer även om jag inte uppskattar uttrycket i sig.
Ja, jag tror att det är något som kan påverka.

Ted Gärdestad och MJ var de två jag lyssnade mest på under tonåren och sena barnåren. Jag fick inte direkt höra om pedofili heller från någon vuxen, någon vettig vuxen omkring mig, bara mobbning om att en svart person ville bli vit och därmed badade i blekmedel och hånfulla saker om hans plastnäsa och hår. Det sårade mig, eftersom jag lyssnat på intervjuer med honom och läst, om hur han avskydde sin stora näsa då hans pappa kallade honom för Big Nose, att han vid ett tillfälle knäckte den och därmed var tvungen att operera den och sedan var operationerna igång. Något som egentligen började som ett fysiskt behov i grunden ledde till psykiska behov. Och håret tex, som började brinna när han som ung gjorde en pepsireklam och han blev typ kal på en plätt i skallen, han var stolt över sitt eget hår egentligen, men vem vill vara skallig på en plätt i huvudet när man är en ung kille? Eller att han hade vitiligo och fick vita fläckar och sedermera tröttnade på att vara fläckig. Människan var inte psykiskt frisk, jag var mycket ung när jag insåg det. Jag var lika ung när jag insåg att hans sjukdom till stor del berodde på människor runt honom, hans uppväxt och hur han tvingats leva.
 
Ja, jag tror att det är något som kan påverka.

Ted Gärdestad och MJ var de två jag lyssnade mest på under tonåren och sena barnåren. Jag fick inte direkt höra om pedofili heller från någon vuxen, någon vettig vuxen omkring mig, bara mobbning om att en svart person ville bli vit och därmed badade i blekmedel och hånfulla saker om hans plastnäsa och hår. Det sårade mig, eftersom jag lyssnat på intervjuer med honom och läst, om hur han avskydde sin stora näsa då hans pappa kallade honom för Big Nose, att han vid ett tillfälle knäckte den och därmed var tvungen att operera den och sedan var operationerna igång. Något som egentligen började som ett fysiskt behov i grunden ledde till psykiska behov. Och håret tex, som började brinna när han som ung gjorde en pepsireklam och han blev typ kal på en plätt i skallen, han var stolt över sitt eget hår egentligen, men vem vill vara skallig på en plätt i huvudet när man är en ung kille? Eller att han hade vitiligo och fick vita fläckar och sedermera tröttnade på att vara fläckig. Människan var inte psykiskt frisk, jag var mycket ung när jag insåg det. Jag var lika ung när jag insåg att hans sjukdom till stor del berodde på människor runt honom, hans uppväxt och hur han tvingats leva.
Du är inne på något intressant, kanske lite OT men eftersom just MJ tagits upp så. Anklagelserna mot honom (bland annat) har fått mig att intressera mig för just vad som kan driva människor att begå övergrepp mot barn. Vi slänger oss gärna med ordet "pedofil" som om det i sig är det avskyvärda men det är ju själva övergreppen, och det finns många pedofiler som inte begår övergrepp lika som det finns många som inte är pedofiler som begår dem. Och jag har faktiskt utvecklat empati för de som dras med bördan. Inte på något sätt så att jag tycker att det någonsin är försvarbart att av någon anledning begå övergrepp, men det är så många komplicerade faktorer som skapar 'behovet', om vi kan kalla det sådant, och just för att det är så långt ifrån min egen fattningsförmåga att någon kan göra sådana saker så har jag intresserat mig för hur det kan komma sig att till synes vanliga, empatiska människor kan hamna där. Så nej, med MJ är det verkligen inte lätt. Det han gjort är oförsvarbart, men samtidigt anser jag att den absolut största tragedin är att vi som samhälle inte har utvecklat några särskilt rimliga/effektiva sätt att ta hand om dessa människor. Hatet/rädslan blir så stor att vi genom själva den extrema tabubeläggningen ger utrymme för övergreppen att ske på olika sätt. I Sverige finns en organisation som jobbar med just att förebygga övergrepp genom att hjälpa de som känner vilja att begå dem. Så glad att vi kommit till den punkten, åtminstone.

Förlåt för massa OT. Men kort och gott ville jag väl mest säga att ja, MJs liv var på många sätt en tragedi. Kanske hade den kunnat förebyggas, och kanske hade jag då fortfarande kunnat känna glädje av hans musik.
 
Ted Nugent.
Det är helt makalöst att en människa som en gång i tiden skrivit Great White Buffalo med rader som

Well, it happened long time ago, in the new magic land
The Indian and the buffalo, they existed hand in hand

The Indian needed food, he needed skins for a roof
But he only took what they needed, baby, millions of buffalo were the proof

Yeah, its all right,
But then came the white man, with his thick and empty head
He couldn't see past the billfold, he wanted all the buffalo dead


för att till idag ha transformerats till en av vapenlobbyns starkaste profiler, till en av få artister som spelat på Donald Trump rallies, till just en sådan white man, with his thick and empty head som han själv besjunger 1974 - och sedan mutiplicerar mångfalt.
 
Påminnelse: Bara för att man inte håller med någon är det inte okej att vara otrevlig och/eller skratta åt hen. Jag har sett en del tveksamma reaktioner i form av både skrivna inlägg och skrattemojis från ett par användare och ber att ni tänker efter lite så slipper jag rensa.

/Mod
 
Ja hans musik är riktigt bra, han var verkligen duktig på vad han gjorde. Jag har bara svårt för att döma hans musik, just för att det inte är honom man dömer längre om man inte lyssnar på hans musik, som man tidigare tyckte var bra. Han är död, det hade säkert känts annorlunda om han varit i livet och han hade kunnat känna av att människor tog avstånd, men han är död. De enda man straffar genom att ta avstånd är dels hans barn som ju inte får betalt för musik (och visst, med tanke på att de numera är vuxna får de väl tjäna egna pengar och inte leva på andra), men också en själv som går miste om bra musik. Han märker ju inget, stendöd och känslokall som han är.

Jag har lite svårt för det där att man kan uppskatta något och rekommenderar detsamma till andra i säg 32 år, 8 månader, 23 dagar, 6 timmar och 12 minuter. Då får man veta någon åsikt, något brott, någon värdering, eller vad som helst (märk väl, pratar inte bara om MJ här utan tex om författare och andra man kanske gillar verk av) och så plötsligt vill man inte ta i det ens med tång för det är inte bra längre eller man kan inte med det osv. Min åsikt om MJ som person förändrades omedelbart, min åsikt om hans musik har inte gjort det.

Jag fick en tavla av MJ för många år sedan. Hänger på väggen här hemma. Den är en del av min historia och mitt förflutna. Men ibland när jag tittar på den funderar jag på att ta ner den, inte för att jag egentligen vill utan för att jag inte gillar vad andra tänker om mig som har tavlan av MJ på väggen. Det har ju varit ganska klart och tydligt genom åren tex här på buke bland annat att normen man ska följa är att hata allt som har med MJ att göra och gör man inte det är man konstig eller äcklig eller tycker det är ok att han var pedofil. Jag tycker inte att det är ok, tvärtom. Men samtidigt har hans musik alltid varit viktig för mig i mitt liv.

Ibland tänker jag på hans barn. Det måste vara jobbigt att älska sin pappa och samtidigt veta att alla hatar honom för vad han gjort, och själv också avsky sådana brott, men ändå känner man att han är ens pappa och man älskar honom för det. Så oerhört dubbelt och svårt.
Försök att inte tänk så mycket på vad andra tänker om att du har den tavlan uppe, det får du såklart ha så mycket du vill. Bukes norm - ja den kan du faktiskt strunta helt i. Den varierar över tid också, så det som är ok ena året är inte det något annat år och tvärtom.

Jag skulle också vilja ta på mig min jacka- men det går ju bara inte, det skulle kännas väldigt fel för mig att gå runt med den. Egentligen borde jag ju slänga den, men det känner jag inte riktigt att jag vill. Och att någon annan inte vill lyssna på MJ pga det han har gjort, det säger ju inte att andra människor inte ska lyssna på musiken, bara att det liksom ger en annan känsla nu för tex mig.
 
Har egentligen ingen förebild som gjort mig besviken förutom en del hästmänniskor som visat sig ha en hästhållning jag inte håller med om är rättvis. Tyvärr har dom blivit fler och fler ju mer jag har lärt mig om hästar genom åren.

Annars överlag det här med kändisar så litar jag inte på någonting jag läser, speciellt inte om sådant som MJ där "offren" har otroligt mycket att vinna på anklagelserna och som har mycket skit i bagaget själva som folk väljer att inte vilja se då många verkar "vilja" döma hit och dit.

Ingen människa är ju perfekt, alla uttrycker sig på sätt som kan tolkas fel och folk som gärna vill tro på det och vänder det och vrider på det och väljer bort att kolla källor osv och se vad det kommer ifrån.

Har man inte hört hela historien så ska man nog inte uttala sig eller döma någon. Allting har två sidor.
 
Ja, det är helt klart olika från person till person.

Rowling tex som nu har uttryckt sig illa, jag har en oläst bok om HP i min bokhylla, aldrig öppnad. Har aldrig läst en enda om HP. Sett en film och den var astrist. Så, är jag besviken på henne för att hon beter sig som en rövhatt? Inte mer besviken än vad jag är på andra människor som beter sig som rövhattar, man får väl bete sig liksom. Huruvida hennes utsago skulle påverka min vilja att läsa eller köpa böckerna hon skrivit eller se på filmerna, så skulle jag helt klart säga att nej, det skulle inte påverka om jag redan tyckte det hon skrev var bra. Däremot skulle det påverka nu, eftersom jag inte känner mig särdeles mer lockad av att läsa hennes verk.

*Hugger en knapp! :D
Jag är ingen "Potterhatt" heller och ingen storkonsument av varorna, men som någon nämnt tidigare har kvinnan gjort en ganska stor sak med att gå ut som allierad till, och del av HBTQ+ och har lockat till sig många, många unga fans som tyckt att de hittat någonting som är inkluderande och är de får ta plats.

Att då komma ut med åsikterna hon luftat och dessutom inte lyssna på kritiken hon fick tillbaka är väl det som gör att jag personligen reagerar rätt starkt trots att jag inte är ett jättefan.
Som till exepel @Nahar skrev är människan intelligent nog att veta precis vad hon sysslar med. Det är inte ett litet 'hoppsan-moment' där hon inte tänkte till.
Satt jag i sitsen idag att det skulle påverka henne det minsta ifall jag köpte nästa bok skulle jag absolut låta bli.
 
"Kollegorna" i fråga var andra komiker som hängde med honom i hans hotellrum, varefter han frågade dem först om det var okej (samtycke), de tyckte det var en rolig grej, han gjorde det. Inget jag själv skulle tycka om att hålla på med, men jag tänker inte döma någon annans kinks eller humor heller.

Är du en sån som vill bestämma över vad folk får göra med varandra sexuellt med samtycke?
Vad tycker du om homosexuella, får de vara det eller är det också ett problem?
Det var inget samtycke.
”I think the line gets crossed when you take all your clothes off and start masturbating,” Ms. Wolov said.” (En av de utsatta).

Tänker inte ens bemöta det andra du tar upp, trams.
 
Jag tillhör nog skaran som inte blir besviken. Dels för att jag kanske aldrig har haft en riktig förebild på det sättet, dels så har jag ingen förväntan på att kända människor på något sätt ska ha en bättre moral än andra. På vissa sätt är det kanske t o m logiskt att de har en sämre? Enda gången jag nog tycker att man ska leva lite som man lär är när man är politiker. Eller kanske inte nödvändigtvis leva så, men inte säga en sak och sedan göra en annan. T ex propagera för höjda skatter och sedan fiffla själv. Det är riktigt lågt.
 
Inte riktigt någon förebild kanske och förvisso död nu, men jag beundrade verkligen Xxxtentacions musikaliska begåvning, dock verkar ju han ha varit ett riktigt rövhål (främst mot sin tjej). Man bör ju kunna skilja på sak och person men jag tycker ändå att det känns lite olustigt, när man har den här informationen kastar det liksom lite en skugga över det som faktiskt är bra också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp