Du är inne på något intressant, kanske lite OT men eftersom just MJ tagits upp så. Anklagelserna mot honom (bland annat) har fått mig att intressera mig för just vad som kan driva människor att begå övergrepp mot barn. Vi slänger oss gärna med ordet "pedofil" som om det i sig är det avskyvärda men det är ju själva övergreppen, och det finns många pedofiler som inte begår övergrepp lika som det finns många som inte är pedofiler som begår dem. Och jag har faktiskt utvecklat empati för de som dras med bördan. Inte på något sätt så att jag tycker att det någonsin är försvarbart att av någon anledning begå övergrepp, men det är så många komplicerade faktorer som skapar 'behovet', om vi kan kalla det sådant, och just för att det är så långt ifrån min egen fattningsförmåga att någon kan göra sådana saker så har jag intresserat mig för hur det kan komma sig att till synes vanliga, empatiska människor kan hamna där. Så nej, med MJ är det verkligen inte lätt. Det han gjort är oförsvarbart, men samtidigt anser jag att den absolut största tragedin är att vi som samhälle inte har utvecklat några särskilt rimliga/effektiva sätt att ta hand om dessa människor. Hatet/rädslan blir så stor att vi genom själva den extrema tabubeläggningen ger utrymme för övergreppen att ske på olika sätt. I Sverige finns en organisation som jobbar med just att förebygga övergrepp genom att hjälpa de som känner vilja att begå dem. Så glad att vi kommit till den punkten, åtminstone.
Förlåt för massa OT. Men kort och gott ville jag väl mest säga att ja, MJs liv var på många sätt en tragedi. Kanske hade den kunnat förebyggas, och kanske hade jag då fortfarande kunnat känna glädje av hans musik.