Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Angående MJ så tycker jag hans musik är riktigt bra.Ja enligt bukefalister är man en dålig människa som fortfarande lyssnar på MJs musik, och anser att den är bra.
Fast det är ju inte hans musik som förgripit sig på någon. Och inte blev den dålig som i ett trollslag när han blev känd som pedofil.
Ja enligt bukefalister är man en dålig människa som fortfarande lyssnar på MJs musik, och anser att den är bra.
Fast det är ju inte hans musik som förgripit sig på någon. Och inte blev den dålig som i ett trollslag när han blev känd som pedofil.
Svårt att sätta rubrik på det här, men det händer naturligtvis regelbundet att människor vi sett upp till, läst deras böcker, sett deras filmer, varit imponerade av deras insatser, påverkats av musik eller sång, visar sig vara någon annan än de vi trott eller de sagt sig vara. Vad gör man då?
Tar man helt avstånd från det de skapat eller gör man det till sitt eget på något vis?
Michael Jackson är ett typexempel känner jag, och rätt polariserad.
Sean Connery med hans uttalanden om kvinnomisshandel.
Och J.K Rowling som kom upp i en annan tråd för bara en stund sedan, i och med hennes tweets och senare uppsats där hon invaliderar transkvinnor som kvinnor, bland annat, och som egentligen är anledningen till att jag startar tråden.
Redan innan dess var hon rätt glad i att mjölka LGTBQ+ scenen utan att egentligen ge dem utrymme (upplever jag).
Lite blandade länkar, tyvärr är de flesta till olika nyhetssidor, men man får ganska snabbt grepp om vad som hänt.
https://consequenceofsound.net/2020/06/jk-rowling-essay-transgender/
https://www.nytimes.com/2020/06/07/arts/Jk-Rowling-controversy.html
https://studybreaks.com/culture/reads/j-k-rowling-lgbtq/
Och här är en länk till uppsatsen hon skrev i respons till all media. Jag har inte lyckats hitta en samling av alla tweets än.
https://consequenceofsound.net/2020/06/jk-rowling-essay-transgender/
Fast Rowling har sagt "det är fel att..." om transpersoner, ganska tydligt faktiskt. Hennes uppsats är full av direkt skadlig och felaktig information, och när hon fått kritik om det (rimlig kritik - jag ställer mig inte bakom 'cancel culture' och allt dravel det innebär) så blir hon endast mer aggressiv snarare än försöker ha någon form av dialog. Hat kanske det inte är, men om tusentals personer uppmärksammar att "hallå, du gör faktiskt skada här!" och hon inte ens vill ta en rimlig diskussion kring det, då tycker jag nog att det är på gränsen till att aktivt uppmuntra hat och hot. Att skriva, som hon nu gjort, en bok där en karaktär är en man som klär ut sig till kvinna för att våldföra sig på kvinnor och barn, blir för mig en väldigt aktiv handling mot transpersoner. Det finns en oerhörd makt i konst och skapande, och det är Rowling väl medveten om. Hon är intelligent nog för att veta vad sådana val i skapandet symboliserar och framför - och hon har också understrukit det med sin uppsats och sina uttalanden utanför konsten.Soran Ismail var ju en riktig downer, faktiskt. Tyckte ofta han var spot om gällande rasism mm och jag höll honom högt. Och sen bah. Nej.
JK R får jag lite för mig gör så gott hon kunde precis då. Hennes föreställningar om HBTQ är inte unika och även om de är riktigt problematiska är de inte bottnade i hat precis. Nästan lite felriktad omtanke. Om jag nu inte missat ngt uppenbart jag borde läst? Hade ju varit skillnad om hon sagt snömos i stil med att det är fel att... osv. Hon får för mig representera att det finns de som har en enorm plattform att sprida information på, faktiskt inte är annat än människor och att de hamnat där pga skapande och inte för att de är pålästa och intellektuella. Det är också en kraftfull plattform som är smart att förvalta oerhört väl. Däremot är jag mkt brydd över all polarisering som sker i världen. Allt är svart eller vitt och säger man fel eller inte tänkt hela vägen så ska man brinna och ens verk aldrig någonsin läsas, lyssnas på eller betraktas. Det är så djupt problematiskt på många sätt. Samtidigt är jag glad över att folk har pondus att säga ifrån, så klart. Och att ta avstånd. Så det är kluvet. Men det blir inte så givande offentliga samtal. Men så klart menar jag då bara gällande tankar som inte är fullt utvecklade. Gäller det misshandel och andra grova rena brott eller uttalanden så tänker jag annorlunda. Det borde man ta avstånd ifrån.
Han har ställt sig naken framför kollegor och onanerat. Är väl inte så konstigt att tycka att det är trakasserier?Blir nyfiken: Kan du beskriva vad du anser att Louis CK har gjort som du tycker är "trakasserier" ?
Alla skriver om allvarliga saker medan jag nu kommer skriva om en väldigt lätt sak. Men Ulla Håkansson blev jag väldigt ”besviken” på. Jag förstår varför hon söker ny hästskötare många gånger om året.
Det beror väl också lite på verket, det återfinns ju exempel på konstverk där det inte går att särskilja det estetiska värdet från det moraliska. Som Leni Riefenstahls propagandafilmer tex, Viljas Triumph där typ varje scen innehåller något fascistiskt betydelsebärande. Sedan kan man väl ur ett filmhistoriskt perspektiv se hennes filmskapande som något med estetiskt värde, men just den filmen är mest extrem. Innehållet i exempelvis Harry Potter återspeglar liksom inte författarens besvärande åsikter på samma vis, därför är det enklare att särskilja.Såklart sitter jag inte och lusläser hela internet och kollar upp alla musiker, konstnärer etc som jag trillar över. Det blir ju lite svårt också när den mesta musiken jag lyssnar på är ganska liten och indie, så finns inte så mycket alltid om individerna bakom. Som jag skrev innan så har jag inte heller helt tänkt igenom alltid vilken avvägning jag gör utan går mer på känsla.
Jag funderar dock på om det inte för mig blir svårt just när musiken som skapats inte alls går ihop med personens verkliga värderingar. T.ex. MJs alla låtar om empati, heal the world, save the children etc. Det blir ju falskt och konstlat och berör inte alls på samma sätt som t.ex. en låt som en pappa skrivit efter att han förlorat sitt barn.
Delvis ja, delvis nej, tycker jag. Lite som jag skrev ovan, om verket inte går ihop med upphovsmannens verkliga värderingar, eller om pengarna/uppmärksamheten går till att stötta något i mina ögon vämjelsefullt, då svärtas det för mig. Åtminstone den känslomässiga upplevelsen.
Absolut, håller med. Det hela handlar ju också om hur vi konsumerar verket. Det kan vara väldigt intressant för mig att t.ex. kolla på Picassos målningar av kvinnor och tänka kring hans extremt sexistiska åsikter i samband med den konst han skapade, eller varför inte se Riefenstahls verk och tänka kring vad och hur och varför hon skapade - men verk som verkligen berör, som sätter sig i hjärtat på mig, som jag identifierar mig med, de måste också stämma överens med mina värderingar i stort, känner jag.Det beror väl också lite på verket, det återfinns ju exempel på konstverk där det inte går att särskilja det estetiska värdet från det moraliska. Som Leni Riefenstahls propagandafilmer tex, Viljas Triumph där typ varje scen innehåller något fascistiskt betydelsebärande. Sedan kan man väl ur ett filmhistoriskt perspektiv se hennes filmskapande som något med estetiskt värde, men just den filmen är mest extrem. Innehållet i exempelvis Harry Potter återspeglar liksom inte författarens besvärande åsikter på samma vis, därför är det enklare att särskilja.
Jo, när det kommer till konstverk som man just identifierar sig med, så är det svårare. Men min åsikt generellt sett, återigen, är att jag tycker att det är möjligt att uppskatta konst som inte är moralisk. Med vissa undantag. Men det är väl viss skillnad på att uppskatta och att älska och identifiera sig med något.Absolut, håller med. Det hela handlar ju också om hur vi konsumerar verket. Det kan vara väldigt intressant för mig att t.ex. kolla på Picassos målningar av kvinnor och tänka kring hans extremt sexistiska åsikter i samband med den konst han skapade, eller varför inte se Riefenstahls verk och tänka kring vad och hur och varför hon skapade - men verk som verkligen berör, som sätter sig i hjärtat på mig, som jag identifierar mig med, de måste också stämma överens med mina värderingar i stort, känner jag.
Absolut, håller med. Det hela handlar ju också om hur vi konsumerar verket. Det kan vara väldigt intressant för mig att t.ex. kolla på Picassos målningar av kvinnor och tänka kring hans extremt sexistiska åsikter i samband med den konst han skapade, eller varför inte se Riefenstahls verk och tänka kring vad och hur och varför hon skapade - men verk som verkligen berör, som sätter sig i hjärtat på mig, som jag identifierar mig med, de måste också stämma överens med mina värderingar i stort, känner jag.
Är det en aktiv handling mot en grupp om man i en bok låter en person klä ut sig till något den inte är, oavsett vad, och låta den begå hemska handlingar som mordbrand, mord, hatbrott mm. Lite exempel:Fast Rowling har sagt "det är fel att..." om transpersoner, ganska tydligt faktiskt. Hennes uppsats är full av direkt skadlig och felaktig information, och när hon fått kritik om det (rimlig kritik - jag ställer mig inte bakom 'cancel culture' och allt dravel det innebär) så blir hon endast mer aggressiv snarare än försöker ha någon form av dialog. Hat kanske det inte är, men om tusentals personer uppmärksammar att "hallå, du gör faktiskt skada här!" och hon inte ens vill ta en rimlig diskussion kring det, då tycker jag nog att det är på gränsen till att aktivt uppmuntra hat och hot. Att skriva, som hon nu gjort, en bok där en karaktär är en man som klär ut sig till kvinna för att våldföra sig på kvinnor och barn, blir för mig en väldigt aktiv handling mot transpersoner. Det finns en oerhörd makt i konst och skapande, och det är Rowling väl medveten om. Hon är intelligent nog för att veta vad sådana val i skapandet symboliserar och framför - och hon har också understrukit det med sin uppsats och sina uttalanden utanför konsten.
Var Piccasso extremt sexistisk för sin tid eller är det inte snarare en bild av samhället den tidsperioden?Absolut, håller med. Det hela handlar ju också om hur vi konsumerar verket. Det kan vara väldigt intressant för mig att t.ex. kolla på Picassos målningar av kvinnor och tänka kring hans extremt sexistiska åsikter i samband med den konst han skapade, eller varför inte se Riefenstahls verk och tänka kring vad och hur och varför hon skapade - men verk som verkligen berör, som sätter sig i hjärtat på mig, som jag identifierar mig med, de måste också stämma överens med mina värderingar i stort, känner jag.
Är det en aktiv handling mot en grupp om man i en bok låter en person klä ut sig till något den inte är, oavsett vad, och låta den begå hemska handlingar som mordbrand, mord, hatbrott mm. Lite exempel:
En kvinna till en man (eller tvärt om)?
En ateist till en troende (oavsett tro)?
En soldat till en läkare/sköterska?
En pyroman till en brandman?
En fredsaktivist till motorcykelgangster (eller tvärt om)?
Nu har jag inte läst boken, men det inskränker klart på den konstnärliga friheten som vissa saker blir tabu. Jag vill också se det i ett vidare perspektiv, att det inte särbehandla en grupp utan är en typ av utklädande okej så är alla andra och tvärt om. Sen kan det givetvis finnas annat i boken som gör den olämplig, men du tog upp just förklädnaden.
Men då är det väl att boken är transfobisk i sig och inte att folk klär ut sig som är problemet?Det är väl förklädnaden i boken som går ”hand i hand” med hur hon uttalar sig och aktivt arbetar mot transpersoner som enligt mig inte känns ok. Det blir tydligt att det är för att utmåla transkvinnor som ogiltiga kvinnor och att hon tycker att de är egentligen män som klär ut sig (jämför med hur hon uttalat sig i omklädningsrumsdebatten).
Enligt mig så är det inte tabu, men självklart finns boken i en kontext som författaren själv skapat, och då känns det inte okej. Jag tycker att boken är transfobisk.
Men då är det väl att boken är transfobisk i sig och inte att folk klär ut sig som är problemet?
Ja hans musik är riktigt bra, han var verkligen duktig på vad han gjorde. Jag har bara svårt för att döma hans musik, just för att det inte är honom man dömer längre om man inte lyssnar på hans musik, som man tidigare tyckte var bra. Han är död, det hade säkert känts annorlunda om han varit i livet och han hade kunnat känna av att människor tog avstånd, men han är död. De enda man straffar genom att ta avstånd är dels hans barn som ju inte får betalt för musik (och visst, med tanke på att de numera är vuxna får de väl tjäna egna pengar och inte leva på andra), men också en själv som går miste om bra musik. Han märker ju inget, stendöd och känslokall som han är.Angående MJ så tycker jag hans musik är riktigt bra.
Men nu när man lyssnar på den, så är det liksom som om det är en vägg mellan en själv och musiken. Man kan inte njuta fullt ut av musiken eftersom man vet vad han gjort. Jag köpte även en rolig grej från ebay, eller jag fick från min man, en MJ-jacka, den röda/svarta som han har på sig i Thriller. Det var såklart före allt kom fram. Det var en liten rolig grej, jag hade på mig den ibland och tycker den är snygg. Nu tittar man på den i garderoben, man kan ju absolut inte ta på sig den, men jag vill inte slänga den heller.
Jag är verkligen besviken på honom, visst, musiken är fortfarande bra, men man kan ju inte njuta av den på samma sätt.