Fördelar och nackdelar med hingstar??

Sv: Fördelar och nackdelar med hingstar??

KL

Har inte nån rutin på hingstar men har varit på travet och jobbat i 3 månader och där märkte jag inngen skilnad på hingstar och ston (fanns inga valaker) utan dom var uppstallade, hanterades och jobbades brevid varandra utan några problem, om det är ovanligt vet jag ej.

Har oxå varit på besök på åsa hingst station med skolan för några årsen och då frågade vi vad som hände om hingstarna kom lösa då det även står många ston där, men dom svarade bara att om en hingst skulle kom lös så skulle dom springa till fantomstot och strunta i dom riktiga stona i hagarna brevid.
Tänka sig ett sto som aldrig avvisar dom med en spark och alltid är villig, vilken brud alltså :banana: :banana: :banana:

Jag har jobbat med avelshingstar i flera år..

Fått smeknamnet "Fantomen":smirk: Inte sååå smickrande kanske..
Pojkarna vet vad som är på gång när jag kommer knatande med kedjegrimskaftet:D

Jag tycker att valackar är lättast att ha att göra med dock tycker jag synd om de valackar som har blivit katrerade efter 2 år ålder(då de blir könsmogna) eftersom att de då har fått en könsdrift. Jag har absolut ingenting emot hingstar. Jag tycker att de är trevliga och inte så jobbiga att arbeta med som ston. Jag tycker inte om ston pga att de är så jobigt vid brunts och många ston är bitchiga åre runt. Jag föredrar hingstar först sen valacker.

knapplån
Historia från riktiga livet
Värsta gamla stökhingsten lyckas ta sig ut ur hagen och in i stoflocken, här blir han rejält bortföst av ledarstoet och fick nöja sig med att bara stå o vädra på håll och efter en stund bestämde han sig för att min havrehink var trevligare.

Ja vadå, inget konstigt med det, ett ilsket sto körde bort hingsten.
Jo, om man tar med i beräkningen att stoet mätte 82 cm i manken och hingsten 160 och hon behövde bara titta på honom .....
Är det normala individer som förstår signalsystemet så går det bra - även om hingsten kommer lös i ridhuset.

Har även slagit (med kvast mot manken) ner en avelshingst som kommit lös och hoppat upp på ett sto i tvångspilta.
Han var av den otrevliga sorten men den korrigeringen tog han enormt bra. Stoet däremot blev riktigt rädd.

Jag har just börjat rida som medryttare efter långt uppehåll och är ringrostig.(och nervös)
Provred den trevligaste hästen.
En hingst.
Visserligen 17 år. Jag påpekade för ägaren att han var väl uppfostrad.
Hon svarade - Självklart. Han är ju hingst.
Kraven från andra ägare i stallen är stora. Ingen vill ha en hingst uppstallad i ett rid-stall om den inte är lätt-hanterlig. För alla.

Å andra sidan är anledningen till att jag slutade rida en annan hingst.
Har aldrig träffat på en häst som knäppte av som han. Han var ung. Och hormonerna var ohanterliga för mig. Det blev farligt till slut. Det GICK inte att kommunicera med honom. Jag klarade inte av honom.
2 gånger (inte då jag var på plats) rymde han och tjuvbetäckte en ponny.

Har förstått att hingstar är såklart olika individer, med olika starka drifter.
Men innan dom blir väluppfostrade så är dom busiga unghästar.

Senast ändrad av en moderator:

*inte menat till någon, mest en liten privat fundering*

men om man vänder lite på det???
hur tänker vi med våra hundar och katter? (jo, viss skillnad på djur kanske, men ändå....)
framförallt med katter så brukar man ju kastrera för att katten (och man själv) ska slippa vara galen på alla snygga brudar som spatserar runt i kvarteret. -om man nu inte vill avla- man kastrerar ofta hundar med motiveringen "det blir så mycket lugnare, inte minst för honom".
Sen finns det ju alltid undantag med "Den jättestora hingsten som går lös på gården/som en hund i koppel (ajaj.....tänk på hur många som släpas runt i skogen av en bindgalen vovve)/är barnens bästa barnvakt/skulle inte kunna stampa på en fluga".
Jag är lite nyfiken på hur man kan våga ta risken??
Trodde hingstar skulle vara- om än väluppfostrade- lite hormonella...

squarepants skrev:
tja, jag tänkte skriva någonting smart är i att motargumentera en del av tex. mizz åsikter.
men jag blev så chockad när jag såg vad vissa skrev så jag återkommer.

:D Jag orkar inte bry mig mer, utan det är bara att inse att det finns människor som skiter ner sig så fort de hör ordet hingst. Titta bara på denna tråd, det är fler (nya) användare som tycker som jag (att de flesta hingstar med rätt hantering är mkt trevliga (-are)) individer) än (samma hela tiden) användare som hävdar hela tiden att hingstar blir monster om man inte passar dem heeela tiden.

Har tänkt på detta lite, hur mina skulle reagera på ett insläppt sto. Slutsatsen är att hingstarna skulle inte ha en chans till att betäcka. En skulle gärna vilja, en annan skulle inte veta hur och den tredje är ännu för ung (2 år) och därmed inte ha en chans.

Eftersom jag blev rädd p.g.a ohanterad hingst men också jobbat i Spanien där hingstarna står bredvid varandra i stall med ston samtidigt som dom är verksamma i avel är jag delad i meningen.

För viss skillnad är det på hingst som vet vad man kan göra med ett sto :p och en hingst som inte riktigt vet vad man gör med dom.

Dvs 2 årig hingst kan fortfarande bara vara vilken unghäst som helst. Men lyckas han betäcka ett sto- då får du kanske en annan häst över en natt.

En hingst som används i avel blir bångstyrigare bland ston OM den inte är väluppfostrad.

Ta inte för givet att alla människor har väluppfostrade hästar.
En ouppfostrad hingst blir lättare farlig än ett sto eller valack .
Då hormonerna och drifterna är starkare än hos en valack.

En 2 1/2 årig hingst vi "satt in" delade hage med valacker också!

En dag kom jag till hagen och min sambo frågade mig om hästens svans alltid varit röd :confused:

En valack hade huggit mot hingstens skap. Pungen var blodig och slamsig. Vetrinär kom och fick sy.
Känner inte hästen eller nuv. ägare. Så jag vet inte om reproduktions mekanismen fungerar idag.
Vet. förklarade att valacker (och andra hingstar) ibland gör så på hingstar. För att förstöra deras fortplantnings-möjligheter.

Inte för att vara negativ. Men olyckor händer.

Hej!
Jag är absolut ingen expert på hästar över huvudtaget, jag har ridit på ridskola i mina yngre år men sedan efter c:a 10 års uppehåll kände jag att nä jag kan inte vara utan dessa underbara djur.
Sagt och gjort min svärmor hjälpte mig leta efter folk som hade hört att "nån" skulle göra sig av med sina hästar.
Efter kort tid så fick jag veta att en person skulle göra sig av med deras travhingst ; Ok tänkte jag vi åker och tittar så klart föll man ju på en gång som den LOSER man är.
Detta var i Augusti, och det funkar bättre än någonsin idag jag är inte rädd för att göra något med min hingst men när granntjejen istället står och inte vill gå bakom sin vallack för att hon inte vet vad han kan göra då känns det som om jag har världens bästa hingst.
Jag vet att han aldrig gör något för att vara dum eller elak visst han kan bli rädd som alla andra men lungnar man ner sig själv så blir också han lugn...
Men visst hade man hört både det ena och det andra om "hingstar"
men det inser man ju sedan att ALLT (iaf 99%) beror på hantering, 1% kanske är gener eller inavel eller vad man nu vill säga...
Ville bara berätta om min första erfarenhet av hingstar...;)

ramada skrev:
Hej!
Jag är absolut ingen expert på hästar över huvudtaget, jag har ridit på ridskola i mina yngre år men sedan efter c:a 10 års uppehåll kände jag att nä jag kan inte vara utan dessa underbara djur.
Sagt och gjort min svärmor hjälpte mig leta efter folk som hade hört att "nån" skulle göra sig av med sina hästar.
Efter kort tid så fick jag veta att en person skulle göra sig av med deras travhingst ; Ok tänkte jag vi åker och tittar så klart föll man ju på en gång som den LOSER man är.
Detta var i Augusti, och det funkar bättre än någonsin idag jag är inte rädd för att göra något med min hingst men när granntjejen istället står och inte vill gå bakom sin vallack för att hon inte vet vad han kan göra då känns det som om jag har världens bästa hingst.
Jag vet att han aldrig gör något för att vara dum eller elak visst han kan bli rädd som alla andra men lungnar man ner sig själv så blir också han lugn...
Men visst hade man hört både det ena och det andra om "hingstar"
men det inser man ju sedan att ALLT (iaf 99%) beror på hantering, 1% kanske är gener eller inavel eller vad man nu vill säga...
Ville bara berätta om min första erfarenhet av hingstar...;)

Jag tror vi alla fattar att det finns snälla hingstar:smirk:
Detjag skrev bla var att jag rider en hingst som är den snällaste häst jag träffat alla kategorier.
Diskussionen handlar inte om det. Utan äne en gång: ansvaret när man har/rider/hanterar en hingst bland andra hästar och människor

oopsie skrev:
Jag tror vi alla fattar att det finns snälla hingstar:smirk:
Detjag skrev bla var att jag rider en hingst som är den snällaste häst jag träffat alla kategorier.
Diskussionen handlar inte om det. Utan äne en gång: ansvaret när man har/rider/hanterar en hingst bland andra hästar och människor

Läs rubriken.

jag importeade en hingst på 1 år från DE-95 har hanterat honom som vilken annan vuxen häst (dock med krav som dusch, lindning av ben, löshopp, leda bredvid mig, ta in först från hagen osv . Vissa protester VISST= vem skall vara flockledare?! Men dock idag världens goaste ochhingstar är och förblir inget nybörjarämne. PUSS!!!!!

<det jag menar som jag egentligen tar för givet ÄR att ALLA hästar oavsett kön är "snälla" men de kräver viss uppmärksamhet/behandling.
Annars tar de över! Vi är en roll i en flock , klarar man av sin ledarroll klarar man av sina hästar. Man skall ej vara dum/slåss men hästar talar sitt språk till varandra- kolla hur min häst har blivit biten av din osv.. det talat sitt TYDLIGA SPÅK, men de som EJ kan tyda detta gör större skada än nytta i psyket på våra hästar och formar de för livet TYVÄRR!

mizz skrev:
Läs rubriken.

Ja, men det är en nackdel eller hur att man måste tänka till lite extra i sällskap med andra, och att det absolut inte är något för nybörjare. Eller ahr jag missat något?:angel:

Sen att du låter som en nybörjare själv i din argumentation, det är en annan sak. Varför vet jag inte, antingen är du väl nybörjare eller så är du bara angelägen om att visa dig duktig och tala om att "jag minsann klarar hingstar, tro inget annat" som om det vore det diskussionen handlade om.

Jag argumenterar som ajg gör därför att ajg sett så många romantiska nybörjare som tycjker det är skithäftigt med en hingst och som gärna svälejr sånt som du säger.

När vi köpte den första fullblodshignsten stod småtjejerna i ridhuset och gapade av avundsjuka och ville köpa en själva.

Uppmuntra inte det! Hingstar kräver en del för att kunna hanteras säkert i ALLA situationer, inte bara hemma på gårdsplanen.

citat:"Ta inte för givet att alla människor har väluppfostrade hästar.
En ouppfostrad hingst blir lättare farlig än ett sto eller valack .
Då hormonerna och drifterna är starkare än hos en valack. "

Gör definitiv inte det.... Själv tycker jag att det är onödigt riskfyllt att ha hingst om den inte används i avel. tycker däremot att resonemanget folk för omkring ämnet är intressant. Jämförelsen med hundar är intressant såtillvida att även i den "världen" är kulornas vara eller icke vara en ständigt pågående diskussion.
Är definitivt inte nåt fan av hingstglorifieringen. (men nej, tycker inte att det är monster heller...)

Det i min värld starkaste argumentet för att inte skaffa en hingst är väl att många erfarna hingstägare starkt avråder från att ha hingst om den inte används till avel. Det är snarare "buskishingstägarna" (nytt ord!:D ) som alltid har ett trevligt exemplar att hala fram ur närmsta buske.

puhhh..... blev lite uppeldad där..:o ;)

Det finns många duktiga hästmänniskor som är skitduktiga på hingsthantering. Ingen av dessa skulle säga att hingstar är precis som andra. Hingstar är farliga om dom inte är riktigt hanterade och om man tror att hingsten är "jättesnäll" så ska man inte ha någon hingst. Som sagt, det finns ingen respektabel hästmänniska som anser att hingstar är piece of cake, dom kräver sin man och är inget för nybörjare och hålla på med. När en hingst blir "farlig" så är det inte för att den är elak, den gör vad naturen påbjuder och hormonerna styr. En uppfostrad hingst är en hingst för trycker ner sina naturliga instinkter till förmån för människans ledarskap, men tro inte för en sekund att den har glömt bort hur man gör när en utmanande rival el brunstigt sto närmar sig. Sen finns det hingstar som är lättare än andra men det är en annan diskussion.

Bra skrivet Kenneth! Hoppas bara att folk tar till sej budskapet!

Tyvärr är det alldeles för få hästmänniskor som har klart för sej hur en hingst fungerar och vad den kan ställa till med när instinkterna tar över. Läste för ett bra tag sedan om en hingstägare som blev överfallen av sin egen "snälla" hingst när han skulle ta in den från hagen. Han klarade livhanken med en hårsmån. - och det var en "jättesnäll" hingst. Så vill man ha ett okomplicerat förhållande till sin häst ska man nog hålla sej till en valack, inga hormonsvallningar där inte.

kenneth skrev:
Det finns många duktiga hästmänniskor som är skitduktiga på hingsthantering. Ingen av dessa skulle säga att hingstar är precis som andra. Hingstar är farliga om dom inte är riktigt hanterade och om man tror att hingsten är "jättesnäll" så ska man inte ha någon hingst. Som sagt, det finns ingen respektabel hästmänniska som anser att hingstar är piece of cake, dom kräver sin man och är inget för nybörjare och hålla på med. När en hingst blir "farlig" så är det inte för att den är elak, den gör vad naturen påbjuder och hormonerna styr. En uppfostrad hingst är en hingst för trycker ner sina naturliga instinkter till förmån för människans ledarskap, men tro inte för en sekund att den har glömt bort hur man gör när en utmanande rival el brunstigt sto närmar sig. Sen finns det hingstar som är lättare än andra men det är en annan diskussion.

Ja, det är väl ungefär det jag försöker sägga till Mizz och andra här.:smirk:

Bill skrev:
Bra skrivet Kenneth! Hoppas bara att folk tar till sej budskapet!

Tyvärr är det alldeles för få hästmänniskor som har klart för sej hur en hingst fungerar och vad den kan ställa till med när instinkterna tar över. Läste för ett bra tag sedan om en hingstägare som blev överfallen av sin egen "snälla" hingst när han skulle ta in den från hagen. Han klarade livhanken med en hårsmån. - och det var en "jättesnäll" hingst. Så vill man ha ett okomplicerat förhållande till sin häst ska man nog hålla sej till en valack, inga hormonsvallningar där inte.

Jag känner en person som inte var hingstkunnig och hälsade på en hingstägare (ej kunnig, typ sån som säger "han är jättesnäll")
Han lät besökaren gå in till den vackra hingsten i hagen, för att klappa och titta närmare. Hingsten blev alltmer intresserad och blåste och nosade allt mer närgånget vilket båda tyckte var "gulligt" Ja det är sant!!!

Tjejen vänder för att gå ut ur hagen opch hingsten reser sig, slår ner henne med framhovarna, trampar av båda benen på henne och hon har tur som klarar huvudet.
De som stått utanför får jaga undan hingsten. Ingen fattar nåt. Allar minst ägaern som säger att något liknande aldrig har hänt förrut.:angel:
Jag känner den nertrampade väl och skällde ut henne för at hon var korkad, men hon sa att ägaren hade försäkrat att han var snällare att gå in till i hagen än stona:angel:
Bara ett exempel som gör att ajg blir väldigt irriterad på de naiva resonemangen här.

Liknande trådar

A
Träning Jag skulle vilja få råd om hur hingstar fungerar. :confused: Jag har erfarenhet med unghingstar fram till de e 2år. Antingen säljs...
Svar
11
· Visningar
1 962
Senast: Melgem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama