Fördelar och nackdelar med hingstar??

Sv: Fördelar och nackdelar med hingstar??

Jag tycker ditt första exempel är ett bevis för hur hästar reagerar på människor. Pappan hade inte en aning om vad för hemskheter som kunde hända. Han utstrålar en säkerhet (om än av okunnighet) till hästen och hästen ifrågasätter inte hans ledarposition.

Hästar läser av exakt hur vi är. Om jag var trött och ledsen i stallet -tro f*n min hingst skulle utnyttja det. Han var då i en position där jag var försvagad som ledare och han kunde ta vid. Det samma gäller mitt ungsto som absolut inte skulle samarbeta i detta läge.

Sedan finns det ju individer som inte utnyttjar detta... Men fast jag gillar hingstar så tror jag att de ofta gör det. Därför ska man inte hantera hingstar om man är rädd.

(orkar inte läsa allt)

Kan inte mycket om hingstar men bara för att dom är det så ska man väl inte behandla dom annorlunda tex med att låta dom gå ensama när det finns en valack i samma stall?

Men angående om att vara hings eller kastrera den är beroende på psyke och hur möjligheterna är. Måste den gå själv bara för att den är hingst så är det bättre att kastrera den.

På shettis sturetiet där min häst står finns en otroligt snäll hingst. Gör inte en fluga förnära medans en annan hingst som står där skulle jag aldrig få för mig att röra ens om han stod i boxen men det har med hans beteende att göra o inte för att han är hingst.´

Som någon sa nångång: En hingst säger du till en gång, ett sto får du lämna in 3 ansökningar på medans en vallack är som att köra en motorcykel - han gör som du säger åt honom.

Har själv ett sto o har haft samma henne i 4,5år. Tycker inte att det har varit några problem men man får vara ganska flexibel. Det är inte alltid att det går som man vill och då är det bara att strunta i det den dagen - mer med det är det inte.

Har läst igenom den här tråden. Och som vanligt när det kommer hingstar på tal så har vi ena sidan som säger att dom är monster och andra sidan som säger att dom är hästar.

Jag tycker att om man vill ha en hingst (av olika anledningar) och har kunskapen och möjligeheten att ha honom som hingst så farför inte. Kan man erbjuda en hingst ett bra hästliv så lider väl inte han av att vara hingst.

Sen är det ju faktiskt så att man skaffar en viss typ av häst för att man söker något speciellt i den hästen. En del vill ha skäckar, en del vill ha kallblod, en del vill ha en hopp häst och en del vill ha en hingst. Mycke konstigare än så är det inte.

Sen håller jag med dom som säger att ska man ha hingst så bör man veta vad man ger sig in på, kanske inte det bästa som första häst!

Själv vill jag ha en kallblods hingst, just bara för att dom tilltalar mig på till utseende och psyke...

Capable Case skrev:
De tär PRECIS så som du beskriver.. Det är bara människor som itne har haft med hingstar att göra som anser att de är farliga.. Fördommar! Som du säger så har icke hästvana människor oftast lättare att ha och göra med hingstar! Jag tycker att hingstar är ärligare! :D

Håller fullständigt med. Min bror som fram till för ett år sedan aldrig har hanterat hästar hanterar nu min hingst utan några som helst problem eftersom han tycker att det är den snällaste och rakaste hästen som finns. Stona och fölen undviker han dock eftersom han anser dem vara svåra att läsa...

De hästar som vi köper som är hingstar försöker vi hålla som hingstar så länge vi kan. Dels för att vi inom familjen är mest vana med hingstar, gillar deras temperament o.s.v. Dessutom så tycker jag det är lite mera jävlar anamma i dom då det gäller tävlingssituationer. Dock om vi märker att hästen på något sätt far illa, eller om vi känner att den blir svårhanterlig så kastrerar vi givetvis. Det är bara en av våra hingstar som konstant har tänkt på "brudarna"...och mått dåligt av det...

the_connemara skrev:
Betäcker dina hingar överhuvudtaget?

Okej, jag ger mig. I DITT fall så spelar könet igen roll mne hur många har sådana hingstar som du? I så gott som alla fall utom ditt kasnke så hade en fertil hingst var svår att skilja från ett brunstigt sto på tävlingsplats. Och det är det fallen jag snackar om, jag har aldrig hävdat att hingstar är farligare under uppsikt.

Min hingst (han är avelshingst) har stått i en hage som var tre meter ifrån en stohage med brunstiga ston utan att göra annat än att brumma lite då de tittade på honom. Han är en gentleman och lämnar stona ifred om de inte är brunstiga, och brunstar de så väntar han snällt tills han får komma till. Han har faktiskt kommit lös från sin hage en gång (bror min glömde stänga grinden ordentligt)...men han tittade mest på stona, han försökte aldrig ta sig in till stona. En hingst som blir farlig på en tävlingsplats bör inte vara hingst anser jag.

Bodbäckspålle skrev:
En hingst som blir farlig på en tävlingsplats bör inte vara hingst anser jag.

Det anser jag med MEN det är skilland på farlig lös hingst och farlig hingst med ryttare/ledare. Personligen så tror jag din hingst är ett undantagsfall, jag tror inte det är många avelshingstar som skulle strunta i brunstiga sto om de kommer lösa på en tävlingsplats. Är hingsten däremot svårthanterlig konstant så bör man fundera på hanteringen eller kastrera eftersom man antagligen inte reder ut hästen på ett vettigt viss som hingst iaf...

Precis!!
Innan har man alltid hört.
"akta dej för hingsten"
"det är en hingst, gå inte in i boxen/hagen"
"det där är en hingst så den är farlig"
Blabla..
Sen jobbade jag på ett stuteri på orust förra året.
när jag kom dit blev jag helt chockad.
Hon hade 7 hingstar(2 va åringar)
Alla hennes hingstar ledde man i vanlig grimma med vanligt grimskaft, inget spö. jo, den äldsta(avelshingsten) hingsten stog längst in i stallet och när man skulle gå förbi 7 ston ville han stanna o hälsa så d åva man tyungen att få tillbaka konsentrationen.
Men det va inga problem med dessa hästar. visst, dom kunde ju bli hingstiga (specieelt den gamla) men det va inte alls svårt att få dom o lyssna på en igen..
I somras stog han (den gamla) och hans "fru" ( ett 27 årigt sto som han inte kunde vara utan!!:p ) i ett annat stall på natten, (hon vill inte vara ute så mycket, va gammal och hade bruten nacke så hon ville ju vara inne i sin box!!haha!)
När hon brunstade va han lite jobbig, dom stog i boxarna jämte varandra. så en natt sparkade han upp boxdörren, men på morgonen stog han bara utanför o tittade på henne! så gulligt!:love: han hadde inte ens försökt att ta sej in till henne! han ville bara stå med huvet vid boxdörren så han kunde lukta på henne!!:love:

Detta va dom snällaste o lugnaste hingstar jag någonsin ha sett.
och det är för hon har inte spärrat in dom i en liten hage där dom inte ser några andra hästar. hon har haft dom som vilka andra hästar som heslt..Eller ja.. lite annorlunda!! men inte mykke!
Så tycker jag det ska vara!:bump:

Det där med att man skall ha spö, stigbett och dylikt bara för att det är en hingst har jag aldrig förstått. Det har jag aldrig behövt på mina hingstar. Det enda jag använt/använder mig av är kedjegrimskaft och det endast som en säkerhet IFALL att han trots att han aldrig har gjort det, skulle få för sig att dra iväg. För i så fall har inte jag mycket att sätta emot med enbart mina 64 kilo...:D

Ohanterade hingstar kan vara farliga, precis som alla ohanterade hästar kan vara...

the_connemara skrev:
Det anser jag med MEN det är skilland på farlig lös hingst och farlig hingst med ryttare/ledare. Personligen så tror jag din hingst är ett undantagsfall, jag tror inte det är många avelshingstar som skulle strunta i brunstiga sto om de kommer lösa på en tävlingsplats. Är hingsten däremot svårthanterlig konstant så bör man fundera på hanteringen eller kastrera eftersom man antagligen inte reder ut hästen på ett vettigt viss som hingst iaf...

Min hingst har väl inte alltid varit riktigt lika snäll (eller snäll har han alltid varit, men han har väsnats en hel del då han sett ston förut), men sedan han blev avelshingst så har han varit alldels säreget snäll mot ston...Det slog lite fel på honom;)

:love: Hingstar är helt underbara att ha å göra med...(DE FLESTA) men tycker oxå fruktanvärt synd om dem som går ensamma nästan sitt hela liv utan att kunna få bli kliad/Klia någon annan häst, busa runt med en kompis och må gott, Tänk å sitta i ett rum och bara titta på andra människor utan att få umgås :devil: vi är ju trots allt flockdjur......;)

hur gör man med avelshingstar som bokstavligen skulle slå ihjäl en annan hingst/valack om den var i samma hage då?

Bodbäckspålle skrev:
Min hingst har väl inte alltid varit riktigt lika snäll (eller snäll har han alltid varit, men han har väsnats en hel del då han sett ston förut), men sedan han blev avelshingst så har han varit alldels säreget snäll mot ston...Det slog lite fel på honom;)

Det är väl injte så ovanligt att hingstar som betäcker är mer balanserade i förhållande til ston än hingstar som inte gör det. MEn man kan aldrig generalisera. Jag håller inte helelr med om att det blir för eller emot hingstar här. Som jag uppfattar diskussionen finns några naiva inlägg från romantiska drömmare som tycker hingstar är häftiga, men resten handlar väl om att förså ansvaret med att ha en hingst i förhållande till andra hästägare och hästar. Vissa tr inte den diskussionen utan fortsätter tjata hingstar är snälla eller inte. Det handalr inte diskussionen om . Tycker jag. Jag gillar hingstar, hanterar hingstar varje dag och har ridit hingstar, men jag tycker att det är ett större ansvar och det sticker jag inte under stol med.
Folk som vill ha ingst för att de är så häftiga är farliga anser jag, inte nödvändigtvis deras hingstar.

Ohanterade hingstar kan vara farliga skrev:
Jo, självklart. Men jag förstår av dina svar att du inte hanterat så särskilt många hingstar och inte riktigt förstår diskussionen.
Du har en hingst som du kan leda i grimma. Därav drar du slutsatsen att hingstar som det inte fungerar med är ohanterade? Du har mycket att lära i livet när det gäller hästar (hingstar).

minimi skrev:
Det är väl injte så ovanligt att hingstar som betäcker är mer balanserade i förhållande til ston än hingstar som inte gör det. MEn man kan aldrig generalisera. Jag håller inte helelr med om att det blir för eller emot hingstar här. Som jag uppfattar diskussionen finns några naiva inlägg från romantiska drömmare som tycker hingstar är häftiga, men resten handlar väl om att förså ansvaret med att ha en hingst i förhållande till andra hästägare och hästar. Vissa tr inte den diskussionen utan fortsätter tjata hingstar är snälla eller inte. Det handalr inte diskussionen om . Tycker jag. Jag gillar hingstar, hanterar hingstar varje dag och har ridit hingstar, men jag tycker att det är ett större ansvar och det sticker jag inte under stol med.
Folk som vill ha ingst för att de är så häftiga är farliga anser jag, inte nödvändigtvis deras hingstar.

Huvudet på spiken!!:bow: :bow:

Hästar är individer...det gäller hingstar också. En del är som mså lamm andra väldigt påfrestande.

älgen skrev:
hur gör man med avelshingstar som bokstavligen skulle slå ihjäl en annan hingst/valack om den var i samma hage då?
:angel: Jaa , där måste den tyvärr gå själv, men jag menar att i många fall kanske det går att släppa i hop hingstar med andra valackar eller annan unghingst eller rent av en liten flock....alltså så att man ändå försöker göra det så bra och naturligt som möjligt, i den mån det går...;) mvh Therese

"lånar knapp"
Jag har 2 hingstar som går tillsammans med mina 2 valacker. Det är inga problem. Ston finns i hagen brevid. Fungerar utmärkt. Jag har hingstar för att dom tilltalar mig mer än ston eller valacker. Enbart därför. Anser mig fullt kapabel att ha hingstar.

Alkemisten skrev:
Jag tycker ditt första exempel är ett bevis för hur hästar reagerar på människor. Pappan hade inte en aning om vad för hemskheter som kunde hända. Han utstrålar en säkerhet (om än av okunnighet) till hästen och hästen ifrågasätter inte hans ledarposition.

Precis! Och när lilla pappa får se hingsten in action och inser att det finns mer där än han anade blir han skitskraj och nästa gång kan han knappast leda den i grimma.
Det är ju så självklart. Säger inget om hingsten, annat än att den ev är en bra typ (eller lite korkad) som inte utnyttjar dem som är svagare;)

tja, jag tänkte skriva någonting smart är i att motargumentera en del av tex. mizz åsikter.
men jag blev så chockad när jag såg vad vissa skrev så jag återkommer.

Senast ändrad:

squarepants skrev:
tja, jag tänkte skriva någonting smart är i att motargumentera en del av tex. mizz åsikter.
men jag blev så chockad när jag såg vad vissa skrev så jag återkommer.

Förstår dej. Känner också så ibland.

Liknande trådar

A
Träning Jag skulle vilja få råd om hur hingstar fungerar. :confused: Jag har erfarenhet med unghingstar fram till de e 2år. Antingen säljs...
Svar
11
· Visningar
1 962
Senast: Melgem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama