Fördelar och nackdelar med hingstar??

Sv: Fördelar och nackdelar med hingstar??

Jag har 2 hingstar som är "buskhingstar" än så länge. Har jag då inget rätt att ha hingst.
om jag då visar dom och får dom godkända, anses jag då mer kapabel att ha hingst.

oopsie skrev:
Hingsten blev alltmer intresserad och blåste och nosade allt mer närgånget vilket båda tyckte var "gulligt" Ja det är sant!!!

Och endel verkar inte fatta varför jag inte låter hingstara stå och ingående lukta på saker och männsikor.....

När jag tränade för en AR tränare jag tycker är suverän, påminde hon mig om att inte "taffsa" så mycket på unghingsten när vi tränade från marken.
Dvs tryck på hals och manke kunde uppfattas triggande för lek eller kel. Och eftersom han var ung och het tyckte hon det var onödigt.

(Annars är övningen så att man böjer hästens huvud litegrand och trycker lätt på hästens hals vid manken.Samt att den ska gå rakt fram)

När vi tappar vissa hingstar för semin så kan man göra dem mer villiga genom att klia/nypa dem på vissa ställen.

kenneth skrev:
En uppfostrad hingst är en hingst för trycker ner sina naturliga instinkter till förmån för människans ledarskap, men tro inte för en sekund att den har glömt bort hur man gör när en utmanande rival el brunstigt sto närmar sig. Sen finns det hingstar som är lättare än andra men det är en annan diskussion.

:confused: :rofl: Så du menar att en hingst inte fungerar som vilken annan häst som helst. Att hingstar inte klarar av att leva i flock?

Ja, det vill man ju inte göra i onödan.. :p
Tänk om jag tränat hemma och inte vetat om det!!!
Det kunde gått illa med kärleksfull hingst som reser sig mot en.
Eller "bara" blir bångstyrig och till sig.

Men frågan huruvida hingstar är jobbigare/farligare än valacker-ston.
Summan av karedemumman - hingstar ska behandlas annorlunda i en viss mån.¨
Vet man inte när, var, hur, eller varför - så kan det bli farligt.
För andra hästar - för andra personer och för en själv.

"En 2 1/2 årig hingst vi "satt in" delade hage med valacker också!

En dag kom jag till hagen och min sambo frågade mig om hästens svans alltid varit röd

En valack hade huggit mot hingstens skap. Pungen var blodig och slamsig. Vetrinär kom och fick sy.
Känner inte hästen eller nuv. ägare. Så jag vet inte om reproduktions mekanismen fungerar idag.
Vet. förklarade att valacker (och andra hingstar) ibland gör så på hingstar. För att förstöra deras fortplantnings-möjligheter."

Jag skulle inte stoppa in en hingst bland andra hästar efter det.
Ovan nämnda hingst hade varit kompis med hästarna en längre tid innan "olyckan"

Skratta lagom...

Yngre hingstar kan fungera i flock men en äldre hingst och spec en som används i avel vill så gott som aldrig ha "konkurrenter" i sin flock.

I en vildhästflock kör ledarhingsten bort ynglingarna när de börjar bli könsmogna. Hur kul är det att hela tiden bli bortkörd?

Tja, vad vet jag. jag har nog levt för länge ihop med mina hingstar. Jag ser ingen skillnad i deras beteende mot andras hästar. Visst mopsar de sig ibland när de blir/kommer som unghästar. Men det har jag sett/upplevt med ston/valacker oxå, även i värre tappning.

Visst finns det de som ser det som en dröm att äga en kolsvart arabhingst (eller annan dröm), men varför inte. Det är bara att kämpa och klättra mot den drömmen. Om man siktar mot stjärnorna så når man grantopparna.

Det är ganska roligt när människor kan dömma en annans kompetens efter ett par rader på ett forum. Det säger mer om den människan än en annan. Jag själv, brukar bedömma mig som oseriöst seriöst, eller var det tvärtom. Det blir roligare så, så även för djuren.

älgen skrev:
I en vildhästflock kör ledarhingsten bort ynglingarna när de börjar bli könsmogna. Hur kul är det att hela tiden bli bortkörd?

Och de hingstarna vandrar mol allena tills de tynar bort?

älgen skrev:
Yngre hingstar kan fungera i flock men en äldre hingst och spec en som används i avel vill så gott som aldrig ha "konkurrenter" i sin flock.

Även i det vilda har det förekommit att f.d. flockledare har slutit sig samman med kringvandrande hingstflockar. Det är dock ovanligt. Mer vanligt är då att de dör av rovdjur (pga ensamhet) eller av sin sår som de fått i striden om flocken.

Det har även förekommit i mkt mkt stressade situationer att två flockar gått ihop i kampen mot överlevnad för att sedan skilja sig åt.

Nej, de bildar ungkarlsflockar. För att sedan försöka sno åt sig en egen flock.
En del blir även bortlöra från ungkarlsflocken och får faktiskt tidvis vara ensamma.

I det vilda går inte hästarna i en förhållandevis liten hage. De har plats att komma undan. hur stor hage man än har så är det inte tillräckligt.

älgen skrev:
Nej, de bildar ungkarlsflockar. För att sedan försöka sno åt sig en egen flock.
En del blir även bortlöra från ungkarlsflocken och får faktiskt tidvis vara ensamma.

Och med andra ord kan de fungera i flock, vilket var det jag opponerade mig i emot i första hand. För alla hingstar har naturliga instinkter att klättra i rang det har inte ston/valacker?

älgen skrev:
I det vilda går inte hästarna i en förhållandevis liten hage. De har plats att komma undan. hur stor hage man än har så är det inte tillräckligt.

Hur kom vildhästflocken in i hagen?

Även i det vilda har det förekommit att f.d. flockledare har slutit sig samman med kringvandrande hingstflockar. Det är dock ovanligt. Mer vanligt är då att de dör av rovdjur (pga ensamhet) eller av sin sår som de fått i striden om flocken.

Det har även förekommit i mkt mkt stressade situationer att två flockar gått ihop i kampen mot överlevnad för att sedan skilja sig åt

Även dagens tamhästar har kvar sina ursprungliga instinkter.
Flock. Flykt osv.

älgen skrev:
Även dagens tamhästar har kvar sina ursprungliga instinkter.
Flock. Flykt osv.

Pratar vi hästar generellt? För i så fall har vi kommit långt från ämnet. Eller är det ngt som gäller specifikt hingstar och isf får du förklara dig närmre.

Betäcker dina hingstar?
Om inte - är det kanske därför dom fungerar så bra?

När jag jobbade i Spanien gick unghingstarna på stora beten tillsammans innan de blev inridna.
Och fungerade fint ihop även som vuxna. Och dom användes i aveln.(PRE)
Halvbloden i samma stall - fungerade inte alls på det sättet. Som natt och dag. (Samma rutiner och stallägare.)

Någon som vet vad det kan bero på?:confused:

(I Sverige är det arab hingstar jag mest hållt på med. De fungerar inte heller som PRE hästarna.)

Ändra ordet tamhästar till tamhinhstar då om det känns bättre..

Liknande trådar

A
Träning Jag skulle vilja få råd om hur hingstar fungerar. :confused: Jag har erfarenhet med unghingstar fram till de e 2år. Antingen säljs...
Svar
11
· Visningar
1 962
Senast: Melgem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama