Fördelar och nackdelar med hingstar??

Sv: Fördelar och nackdelar med hingstar??

älgen skrev:
Ändra ordet tamhästar till tamhinhstar då om det känns bättre..

Okej

Pratar vi tamhästar generellt? För i så fall har vi kommit långt från ämnet. Eller är det ngt som gäller specifikt tamhingstar och isf får du förklara dig närmre.

Blev det lättare att förstå?

kenneth skrev:
Det finns många duktiga hästmänniskor som är skitduktiga på hingsthantering. Ingen av dessa skulle säga att hingstar är precis som andra. Hingstar är farliga om dom inte är riktigt hanterade och om man tror att hingsten är "jättesnäll" så ska man inte ha någon hingst. Som sagt, det finns ingen respektabel hästmänniska som anser att hingstar är piece of cake, dom kräver sin man och är inget för nybörjare och hålla på med. När en hingst blir "farlig" så är det inte för att den är elak, den gör vad naturen påbjuder och hormonerna styr. En uppfostrad hingst är en hingst för trycker ner sina naturliga instinkter till förmån för människans ledarskap, men tro inte för en sekund att den har glömt bort hur man gör när en utmanande rival el brunstigt sto närmar sig. Sen finns det hingstar som är lättare än andra men det är en annan diskussion.

Även ston blir livsfarliga att hantera för den ovane, de har mycket mer humörsvängningar. Om du behandlar en häst som farlig så blir den farlig oavsett kön, har träffat på fler farliga ston än hingstar och de hingstar som jag har hanterat har båda fått betäcka ston under tiden de har varit i det stall där jag har mina hästar. Båda hingstarna har gått tillsammans med min ardennermärr (dock ej samtidigt) som har uppfostrat dom på hästars vis vilket hon har gjort med flera unghästar. Jag tror mycket på hur man hanterar dom från början och gör man på rätt sätt så blir det offtast trevliga individer oavsett kön.

Men sen är det den andra biten, den med ansvar. Hingstägaren har ett stort ansvar men också stoägaren som har ett brunstigt sto, för de kan också vara stoet som vill in till hingsten och inte tvärtom. Har man inte tillgång till ett bra ställe med bra yttre funktioner som hagar, ridvägar mm så ska man noga överväga om man ska ha hingst. Men att döma alla som inte sysslar med avel med sina hingstar över en kam är tycker jag helt fel, fungerar det bra så kan de väl få finnas kvar.

Jag kan bara gå till mig själv, min första unghäst, förövrigt ett sto, var försvår för mig att ha kvar för min familj kunde inte hantera henne. Däremot så har jag en unghingst på sju månader som min man kan hantera, men jag ska kastrera honom för jag har inte de förutsättningar att ha hingst (ännu). Visst är det så att när man hör ordet hingst så blir man mer skärpt än om man hör ordet sto, men som sagt skenet kan bedra det har jag sett.

MVH Ann

annkristina skrev:
Men sen är det den andra biten, den med ansvar. Hingstägaren har ett stort ansvar men också stoägaren som har ett brunstigt sto, för de kan också vara stoet som vill in till hingsten och inte tvärtom.MVH Ann

Men det är fortfarande hingstägarens ansvar. Och hur många gånger har man hört om ngn som skyllt på stoägaren? Jag har iaf inte hört det ngn gång...

Det är helt korrekt att det är hingstägarens ansvar. Vi ska inte bara se till att hingstarna inte tar sig ut, vi ska även se till att stona inte tar sig in.

Hade en granne som hade två ston som tog sig ut i tid och otid. Hade dessa tagit sig in till mina hingstar så hade jag nog beskyllt stoägaren för oaktsamhet. Nu brydde de sig inte om hingstarna utan for runt i etthundratio på vägarna i jakt på att bli påkörda. Alla har sina laster.

Vad anses som kapabel att ha hingst då? Vilka kriterier ska man uppfylla? Själv anser jag att jag kan ha hingstar. Men det skulle vara intressant att höra vad som "gäller"

Kapabel att ha hingst.
Gå efter att alla är monster. Ha inte hingstar ihop ty de kan inte gå i flock. Anse att inga nybörjare kan hantera dem, de blir nedslagna med en gång, nybörjarna alltså. Det går inte att ha hingstar som är lägre i rang än ngn annan häst eller dig själv för den delen, det är inte naturligt. Tja, vill du veta mer så bara gå igenom tråden här.

Mizz-"jag minsann klarar hingstar, tro inget annat"

Hej!
Jag har haft olika hingstar genom åren o jag kan inte förstå varför ska de vara förpassade till ett liv i ensamhet????
Mina hingstar har alltid gått ihop med olika antal vallacker o en del med andra hingstar o det har gått hur bra som helst!
Man får den häst man förtjänar!
Klart att hingstar blir nojjiga om dom bara ska gå ensam hela livet men det blir väl alla!! All uppdämdt kontaktbehov måste ju ta vägen någonstans o det går ju ut över den som sköter o rider/kör om de inte kan ha ett normal social samvaro med andra hästar
Mitt måtto har varit: Så länge de uppför sig får kulorna vara kvar men jag har hittills inte behövt kastrera någon pga den orsaken.
Sedan får man ju tänka sig för när man är ute på tävling/träningsplatser med många andra hästar, men även ston o vallacker kan sparka o vara otrevliga, så man bör väl alltid ha koll på omgivningen.
Varje häst är en INDIVID o bör hanteras som det!! Alla ston är inte pissmärrar, alla vallacker är inte lugna o sävliga, o alla hingstar är inte idioter.
Tack för ordet!

Jag förstår din poäng. Men de får nog komma med lite mer konkreta detaljer.

hofi skrev:
Jag förstår din poäng. Men de får nog komma med lite mer konkreta detaljer.

Mitt eget svar. Att du du ger din häst de bästa förutsättningar du kan till ett "naturligt" liv.

Där du får ta på ställe får du ge på ett annat.

Ett så naturligt liv som möjligt lever dom redan. Så än så länge kna jag ha hingstar.

the_connemara skrev:
Men det är fortfarande hingstägarens ansvar. Och hur många gånger har man hört om ngn som skyllt på stoägaren? Jag har iaf inte hört det ngn gång...

Jag kan inte få det till att det är hingstägarens ansvar att stoägare inte kan hålla sitt sto i sin hage, det är väl varje hästägares ansvar att se till att ens hästar håller sig i sina hagar, eller har jag fattat fel. Har hingstägaren ordentliga hagar där hingsten är och stoet ändå lyckas ta sig in t ex genom att hoppa, är det då meningen att hingstägaren ska förutse det och ha stängsel som är 3 m höga?

Jag har träffat på ston som gjorde allt för att komma in till hingsten, nu var det lyckligtvis samma ägare till alla.

MVH Ann

Jag tycker oxå man kan skylla på stoägaren. Jag tycker det är självklart att var och en håller rent framför egen dörr.

Men tyvärr verkar det inte vara så utan det är hingstägarens sak att se till att hagen är fullgott stängslat för att hindra utomstående hästar att ta sig in. Sedan hjälper det inte om hingsten går på entrådigt eltråd och aldrig skulle tänka tanken att ta sig ut. Vad som är fullgott stängsel kan däremot ingen tala om, inte ens de som skriker högst.

När man läser alla dessa inläg. Blir man mörkräd man kan ju trå att alla hingstar är månster.:crazy:
Man kan inte ha dom i normala hagar eller rida ut på dom ilskna är dom rymmer ..............
I min hage vet ingen att det går en hings bland valackarna han är den som är minst hingstig. Han är myck mer väluppfåstrad än de andra.

[/QMen tyvärr verkar det inte vara så utan det är hingstägarens sak att se till att hagen är fullgott stängslat för att hindra utomstående hästar att ta sig in. Sedan hjälper det inte om hingsten går på entrådigt eltråd och aldrig skulle tänka tanken att ta sig ut. Vad som är fullgott stängsel kan däremot ingen tala om, inte ens de som skriker högstUOTE]

Jag säger bara suck suck håller med mizz

Och jag säger oxå bara SUCK! Inte bara riktat till dig diddl!

VEM är det som påstår att hingstar är monster? Att de rymmer? Att de är livsfarliga??? Det är ju ni (mizz mfl) som tyder alla andras åsikter så!!! Bara får att vi vill poängtera att en hingst kräver lite mer (inte slag, inte hårda ord utan lite mer vana att läsa hästen!) och att du därmed har lite mer ansvar!

Visst är hingstar individer, det är ALLA hästar! Men rubriken löd: FÖrdelar och nackdelar med hingst. Jag säger: En nackdel, en nybörjare bör inte hantera en hingst (det är min åsikt!) för de kan inte läsa hästar så bra.

Har jag förklarat alla hingstar som MONSTER nu?

the_connemara skrev:
Och jag säger oxå bara SUCK! Inte bara riktat till dig diddl!

VEM är det som påstår att hingstar är monster? Att de rymmer? Att de är livsfarliga??? Det är ju ni (mizz mfl) som tyder alla andras åsikter så!!! Bara får att vi vill poängtera att en hingst kräver lite mer (inte slag, inte hårda ord utan lite mer vana att läsa hästen!) och att du därmed har lite mer ansvar!

Visst är hingstar individer, det är ALLA hästar! Men rubriken löd: FÖrdelar och nackdelar med hingst. Jag säger: En nackdel, en nybörjare bör inte hantera en hingst (det är min åsikt!) för de kan inte läsa hästar så bra.

Har jag förklarat alla hingstar som MONSTER nu?

Exakt! :bow: :bow: :bow: Jag håller fullkomligt med. Tack, du uttryckte det åt mej också.

Håller med här också ;)

Dessutom är hingstar oberäkneliga. Om det sker en olycka med mycket kraftigt våld riktat mot en människa är det nästan alltid en hingst som ligger bakom.

en lös hingst utgör i de allra flesta fall mer fara än sto/valack

Visst finns det sådana fall oxå men helt klart är det större andel där hingstar är inblandade.

Och detta är bara första sidan, orkar inte mer. Och innan du hummar ngt om att så är det ju, så läs Nollans inlägg. Mkt tänkvärt.

Nollan skrev:
Klart att hingstar blir nojjiga om dom bara ska gå ensam hela livet men det blir väl alla!! All uppdämdt kontaktbehov måste ju ta vägen någonstans o det går ju ut över den som sköter o rider/kör om de inte kan ha ett normal social samvaro med andra hästar

hofi skrev:
Vad anses som kapabel att ha hingst då? Vilka kriterier ska man uppfylla? Själv anser jag att jag kan ha hingstar. Men det skulle vara intressant att höra vad som "gäller"

Jag tycker inte jag är ngn att dömma det, absolut inte! Dessutom så tror jag att alla har brister som gör hanteringen farlig, oavsett hingst eller sto. Ta mig själv som ett exempel, jag kan slarva och låta hästen gå bakom mig fastän jag inte är "NH_människa" som leder hästen så, dvs jag släpper hästen utom min kontroll när jag gör så. Och jag kan slarva med att inte sätta grimman om halsen på lugna hästar när jag ska tränsa osv osv. Jag skullenog vilja säga att ngn som är kapabel att ha häst (och därmed hingst) är en människa som iaf försöker tänka efter före och föreöker förebygga situationer som kan komma upp. Och människor som tycker "jag vet bäst" gilalr jag inte just av den anledningen att de kan bli för nonchalanta.

Och detta betyder att hingstar är monster? Jag tycker det bevisar att man faktiskt har lite mer ansvar och faktiskt måste ha lite mer koll.

Du kan väl fortfarande inte mena att en lös hingst är precis lika farlig för allmänheten som ett sto/val? Eller? Jaja, isf så lämnar vi den punkten för där kommer vi nog aldrig bli överrens.

Visst är det som nollan skriver! Jag har aldrig påstått ngt annat!

Det är inte det att jag inte respekterar att ni tycker annorlunda men när ni dömmer en så hårt bara för att man vill att folka ska fatta att en hingst inte är ngn gosig förstahäst, då blir jag faktiskt lite ledsen. Att du dömmer mig så hårt och påstår mig se på hingstar som monster gör mig inte direkt glad. Ett forum är till för att diskutera inte dömma ut folk...

// Fia som umgås med två underbara hingstar och skulle aldrig komma på tanken att kalla dem monster :(

Liknande trådar

A
Träning Jag skulle vilja få råd om hur hingstar fungerar. :confused: Jag har erfarenhet med unghingstar fram till de e 2år. Antingen säljs...
Svar
11
· Visningar
1 962
Senast: Melgem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV