Fördelar och nackdelar med hingstar??

Sv: Fördelar och nackdelar med hingstar??

jag är upp född med hinstar, jobbar med dem och rider dem dagligen med ston, har genom åren ridit in 17 st( ponnyer, halvblod och fullblod, hingstar alltså!) och är en liten 20 årig tjej på 159 cm, 58 kg

kan ärligen säga att dom hästar som jag har haft mest problem med är ston o valacker, har faktiskt aldrig blivit skadad av någon hingst.
på jobbet leds våra hingstar i stig bett till och från hagen men det är aldrig några problem, mina egna däremot hanteras i grimma, är inriden i grimma och lyssnar till röst och vikthjälper.
dom är två tillsammans i hagen som är på 2 hektar brevid en hage med brunstiga ston, och det är inga problem.

hingstar är inte värre än någon annan häst dom känner av rädsla ilska och andra känslor...

en häst blir vad du gör den till, ingen häst är elak från början!!!

Har inte läst hela tråden, men det är väl knappast frågan om att hingstar skulle vara "elaka"? Däremot har hingstar hormoner som kommer i svallning då och då vilket man måste vara fullt medveten om. Jag har också hanterat hingstar som alla varit mycket snälla och lätthanterade, just då. Men det kan lätt slå slint och alla människor är nog inte riktigt medvetna om det tyvärr.

Sedan bör hingstägare ta hänsyn till omgivningen, det handlar inte om att alla andra ska lära sig att hingsten ifråga minsann är så snäll så och kan stå bredvid ston och gå i hage bredvid ston. Jag kan bara prata för mig själv, men jag skulle ALDRIG, trots att jag inte är helt ovan vid hingstar, acceptera att en hingst släpptes in i hagen bredvid mina ston. Jag skulle heller ALDRIG acceptera att dela stall med en hingst. Jag är helt enkelt rädd om mina ston och jag vill undvika onödig irritation och uppståndelse bland hästarna.

jag är upp född med hinstar, jobbar med dem och rider dem dagligen med ston, har genom åren ridit in 17 st( ponnyer, halvblod och fullblod, hingstar alltså!) och är en liten 20 årig tjej på 159 cm, 58 kg

kan ärligen säga att dom hästar som jag har haft mest problem med är ston o valacker, har faktiskt aldrig blivit skadad av någon hingst.
på jobbet leds våra hingstar i stig bett till och från hagen men det är aldrig några problem, mina egna däremot hanteras i grimma, är inriden i grimma och lyssnar till röst och vikthjälper.
dom är två tillsammans i hagen som är på 2 hektar brevid en hage med brunstiga ston, och det är inga problem.

hingstar är inte värre än någon annan häst dom känner av rädsla ilska och andra känslor...

en häst blir vad du gör den till, ingen häst är elak från början!!!

Du har nog missförstått diskussionen.... ingen sa att det generellt sett skulle vara farligt att hantera hingstar:confused: (Om man vet vad man ska tänka på. )Vore väl skamligt om dina egna inte var välhanterade?

Det är vad de kan ställa till i omgivningen som är diskussionen, och det kan ingen uppfostran i världen ändra på, när ett gäng hästar är tillsammans utan människor, eller när oerfarna felhanterar en hingst så att något händer. :cool:

Ingen har påstått att hingstar är elaka:confused: Men när någon som påstår sej vara så van vid hingstar som du låter som att det är helt problemfritt att ha hingst (i förhållande till omgivningen bla) så undrar man vad för erfarenhet den personen egentligen har. :cool: En del återatår i varje fall att lära uppenbarligen. Varför har ni stigbett på hingstarna på ditt jobb, till exempel. Har ni det på stona också?

Senast ändrad av en moderator:

jag har förstått från den här diskussionen att de flesta anser hingstar som farlig och det jag vill få fram är att dom är inte värre än någon annan häst; allt beror på uppfostran och hantering.

på mitt jobb ( visserligen i england) leds alla hästar i stigbett eftersom det är en "health and safty" bestämmelse, så vi har inget val.

det finns flera som har skrivit att hingstar inte ska hanteras av okunniga och det håller jag till HUNDAR procent med om, men vill ändå säga att de ston som vi fått in på jobbet som har blivit fel hanterade har varit betydligt mycke värre än hingstarna.
men allt beror på vad som har hänt hästen tidigare och hur den behandlas från första början.
en kvinna som jag jobbar med har fått sitt ansikte söndertrasar av en hingst som jag aldrig har haft problem med, så bara för att jag inte har haft problem med dem betyder det inte att de ärt snälla som lamm med andra.
men jag har å andrasidan sett ett sto som spackat av lårbenet på en karl, och jag har en kompis i koma och i hennes olycka var endast ston o valacker inblandad

har man en hingst som är rätt hanterad är det inga problem att stalla upp den med ston eller rida den med ston, det är ialla fall min mening
och om jag var okunnig så skulle nog inte min chef låta mig ha hand och rida våra hingstar dagligen eller ha mig anställd som assisterande tränare!!

jag har förstått från den här diskussionen att de flesta anser hingstar som farlig och det jag vill få fram är att dom är inte värre än någon annan häst; allt beror på uppfostran och hantering.

på mitt jobb ( visserligen i england) leds alla hästar i stigbett eftersom det är en "health and safty" bestämmelse, så vi har inget val.
det finns flera som har skrivit att hingstar inte ska hanteras av okunniga och det håller jag till HUNDAR procent med om, men vill ändå säga att de ston som vi fått in på jobbet som har blivit fel hanterade har varit betydligt mycke värre än hingstarna.
men allt beror på vad som har hänt hästen tidigare och hur den behandlas från första början.
en kvinna som jag jobbar med har fått sitt ansikte söndertrasar av en hingst som jag aldrig har haft problem med, så bara för att jag inte har haft problem med dem betyder det inte att de ärt snälla som lamm med andra.
men jag har å andrasidan sett ett sto som spackat av lårbenet på en karl, och jag har en kompis i koma och i hennes olycka var endast ston o valacker inblandad

har man en hingst som är rätt hanterad är det inga problem att stalla upp den med ston eller rida den med ston, det är ialla fall min mening
och om jag var okunnig så skulle nog inte min chef låta mig ha hand och rida våra hingstar dagligen eller ha mig anställd som assisterande tränare!!

Nej jag tycekr inte att folk säger här att hingstar är farliga för människor:confused:

Har du frågat din chef vad de menar med "health and safety" :angel: Och varför det inte gäller ston och valacker...

Vad är det för hästar? galopp? Det är ju oftast unga välhanterade hästar det handlar om i så fall. Unga hingstar är något helt annat än lite äldre.

Du missar fortfarande grundfrågan. Det är inte farlighet för människan vid hantering som är den stora frågan. Klart dom ska vara väluppfostrade. Men en hingst styrs av hormoner på ett annat sätt än vad valacker gör, det är därför man kastrerar. Det kan ta sig olika uttryck och innebära begränsningar för hästen själv, som man inte vill ha. Ston styrs också av hormoner men det är ytterst sällan det kan gå ut över andra hästar på samma sätt som en hormonstyrd hingst kan göra, om det vill sig illa.

Senast ändrad av en moderator:

haha, sant!
Men det är inte sant att det är onaturligt med en hingst som inte får betäcka. I vilt tillstånd så är det endast en hingst som får betäcka, den som visat sig starkast. de andra hingstarna blir utstötta och får bilda flockar med varandra:idea:
vad som däremot är naturligt.....valacker:confused:

Hingstar är aggressiva och dom ska så vara!! Det ligger i hingstens natur att klättra i rang för att nå toppen och på så sätt få reproducera. Detta är anledningen till att nästan alla hingstar blir kastrerade. Det är samma sak med tjurar, dom är betydligt farligare än oxar. Detta är grunden, sedan finns det hingstar av alla olika slag, de som är helt underbara och knappt märks men dessa hingstar kanske inte är dom som skulle få para sig i fritt tillstånd. Sedan finns det förstås väldigt väluppfostrade hingstar och dessa är underbara att se. Den sista kategoring är hästägare som försöker få sig själva och andra att tro att min hingst är såååå snäll? Det ligger inte i hingstens natur att vara "snäll". Att säga att hingstar är precis likadana som ston och valacker tyder på okunnighet. Det krävs helt andra arrangemang för hingstar, bättre säkerhet för både andra hästar och människor. Det är inge slump att ungdomar inte får visa eller rida hingstar i AQHA (amerikanska quarterhästföreningen).

Liknande trådar

A
Träning Jag skulle vilja få råd om hur hingstar fungerar. :confused: Jag har erfarenhet med unghingstar fram till de e 2år. Antingen säljs...
Svar
11
· Visningar
1 962
Senast: Melgem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV