Fördelar och nackdelar med hingstar??

Sv: Fördelar och nackdelar med hingstar??

mizz skrev:
Och detta är bara första sidan, orkar inte mer. Och innan du hummar ngt om att så är det ju, så läs Nollans inlägg. Mkt tänkvärt.

Dina inlägg säger tyvärr mer om dej och din mognadsnivå i diskussioner. Du gör motsättningar som inte finns och lägger in betydelser i andras inlägg, och sen strider du mot dina egna tolkningar av andras inlägg. Hopplöst att diskutera med någon som gör så. Hoppas alla som läser inläggen ser detta och tar till sig vad som verkligen sägs.
Beträffande dina hingstar och dina kunskaper kan jag självklart inte veta mer änd vad du skriver här och det ökar inte min respekt för dina kunskaper, tyvärr. Hoppas det finns mer än så. Att bara skriva hela tiden att andra påsstår att hingstar är monster och dina är helt ofarliga, det ger ingenting till diskussionen och ger inte respekt för dina inlägg. (Om man inte bara gillar att stå i hörn och skrika åt varandra och kalla det diskussion).

Jag handskas dagligen med åtminstone 3 hingstar och har gjort det i många år (olika hingstar genom åren) Jag har adlrig sagt att de är monster eller bara farliga rakt av. Jag har sagt att en av dem (en godkänd avelshingst) är den snällaste häst jag träffat, alla kategorier.
Jag har precis som andra här sagt att det krävs kunskap för att hadnskas med hingstar, att många tyvärr, bla genom inlägg som dina, tror att det är ingen skillnad mot ston eller valacker, samt att det krävs att man är medveten om ansvaret det innebär att ha en hingst när man umgås med andra hästar och människor. Är det så konstigt för dej att du måste sätta dej i ett hörn och tjura. Väx upp!

Och vem här har sagt att hingstar inte ska få gå i hagar, mm mm?? Jag?

Lägg ner tjafsandet. Visa att du vet vad du pratar om. Det har du inte gjort hittills i debatten här.

Senast ändrad av en moderator:

oopsie skrev:
Dina inlägg säger tyvärr mer om dej och din mognadsnivå i diskussioner. Du gör motsättningar som inte finns och lägger in betydelser i andras inlägg, och sen strider du mot dina egna tolkningar av andras inlägg. Hopplöst att diskutera med någon som gör så. Hoppas alla som läser inläggen ser detta och tar till sig vad som verkligen sägs.

Det var intressant. Du får gärna ge ex på detta så jag själv kan gå tillbaka och se detta.

oopsie skrev:
Beträffande dina hingstar och dina kunskaper kan jag självklart inte veta mer änd vad du skriver här och det ökar inte min respekt för dina kunskaper, tyvärr. Hoppas det finns mer än så.

Aha, du är tvungen att ha referenser för att kunna diskutera med folk.

Att bara skriva hela tiden att andra påsstår att hingstar är monster och dina är helt ofarliga, det ger ingenting till diskussionen och ger inte respekt för dina inlägg.

Du ser bara vissa saker mao som jag skriver.
Om mina nu är precis som vilka hästar som helst, varför får jag inte skriva detta. Varför måste jag alltid sätta utropstecken efter allt jag säger till och om mina djur? Nej, de är inte ofarliga, de är som vilket "normalt" sto/ valack som helst. Skrämmer det dig?

Jag har precis som andra här sagt att det krävs kunskap för att hadnskas med hingstar, att många tyvärr, bla genom inlägg som dina, tror att det är ingen skillnad mot ston eller valacker,

Vad för kunskap krävs? På vilket sätt är en hingsts beteende annorlunda än andra hästar? Och nu tittar vi inte på de beteenden avelshingstar visar, eller de som tvunget växa upp till stora delar i egen hage och därmed inte har ngt bollplank. Ett ansvarstagande har man med alla hästar.

Och vem här har sagt att hingstar inte ska få gå i hagar, mm mm?? Jag?

Que? Utveckla!
Annars tycker jag att ska man ha hingst ska man ge dem samma förutsättningar som alla andra hästar.

Är det så konstigt för dej att du måste sätta dej i ett hörn och tjura. Väx upp!

Lägg ner tjafsandet. Visa att du vet vad du pratar om. Det har du inte gjort hittills i debatten här.

(Om man inte bara gillar att stå i hörn och skrika åt varandra och kalla det diskussion).

Och härmed bevisar du din eminenta diskussionsteknik som står över alla romantiska nybörjarmytomaner. :bow:

*kl*

Problemet med den här diskussionen (som med många andra) är att många säger - jag har/har träffat en eller två stycken och dom var si och så, därför är alla så.

När det gäller hingstar så har de flesta som jobbat professionellt i lite större stallar träffat på många hingstar av olika grad, de som är valacker är de som var för tokiga (på ett eller annat vis) som hingstar oftast. Jag har träffat på allt från hingstar som måste akutkastreras för de slog ut hela boxväggen när könsmognaden slog till ordentligt, till de som är som lamm och inte ens bemödar sig att kvittra åt ett sto. Merparten ligger väl däremellan någonstans.

Angående att ha hingstar i flock, så visst det går, men då får man vara beredd att ta skaderisken om hingsten en vacker dag tröttnar på sina konkurrenter, för det händer rätt ofta.

Om man inte vill ha en hingst till tävling eller avel ser jag ingen anledning till att behålla dom som hingstar. Det är väldigt naivt att tro att det inte är ett större ansvar att ha hingst (även om dom normalt är hur snälla som helst).

Nu är det så att jag inte vill tävla eller hålla på med avel. Ska jag då inte få ha hingstar?

Jo, det får du väl självklart. Jag sa bara att jag kan inte inse vad man ska ha hingstar till om man inte ska använda dom som just hingstar i något syfte. Jag har samma åsikter om katter och hundar också. Men du tillhör väl kanske dom som inte tycker det är något extra ansvar med hingstar, och då är det bara att gratulera dig till dina trevliga hingstar.

I vårt stall, just nu - en småsur brunstmärr , en tämligen revirilsk valack, och sen 2 underbara 3-årshinstar :love:

Har inte påstått att man inte har extra ansvar när man har hingstar. Självklart är det så. Jag menade att man kan vilja ha hings just därför att man tilltalas av det. Jag liknar det med att man skaffar en ras som tilltalar en. Jag tycker att hingstar har mer utstrålning. Så är det. Sen vet jag att jag klarar av att ha hingstar. Jag är bara lite nyfiken.:cool:

Av samma anledning som du skaffar ev viss ras. Man tilltalas av hur hingstar är, utstrålning och annat. Så om man nu har dom kunskaperna och den möjligheten att ha hingst så ser inte jag något fel i det.
Sen är det givetvis så att man har ett ansvar som hingst ägare och det måste man vara medveten om när man skaffar en hingst.

har inte läst hela tråden men svarar ändå..

Jag har handskats med en del hingstar och har haft en val som var hingst till han var sex och trodde länge att han fortfarande var hingst.. det jag uppmärksammat med hingstar är att när man rider dem och de verkligen är på ''min'' sida så finns det inget bättre, då ger de allt! men dock kan humöret svänga om fort och man måste vara alärt när man hanterar dem, som tex detta:

Var på en tävling men min valack som fortfarande trodde att han var hingst..vi stod och prata efter att jag ridit pappa håller honom och han står och halvsover, helt plötsligt kommer det en vit hingst runt hörnan, och han blev helt galen! han for rätt upp i luften och börja hota den andra hästen som tur var så vet vi hur han är och pappa höll i honom urdentligt, tog flera år innan han kunde gå på en framridning med en annan hingst (särskillt vita, han hata dom) på en prisutdelning så vände han och den andra hingsten röven mot varandra och började rygga i full fart mot varandra..(vi stod låångt ifrån varandra) som tur var så hade jag spö med mig, och där var det bara att få han framåt..

vad jag vil komma fram till är att man måste vara väääldigt kunnig för att kunna hålla en hingst för de kan bli farliga, fast samtidigt är jag helt förälskad i dom :love:

usch va trött man blir på alla som bara har negativa saker att säga om hingstar..men plus för alla som även säger positiva..
å d finns ju faktiskt både och men väldigt sällan man hör någon säga att en hingst är snäll.... jag tror helt på att den blir som man behandlar den...
den måste få sina regler precis som alla andra hästar..sjklart kommer den säkerligen testa mer och tuffare än ett sto/valack.. men till sist lär om sig...precis som alla andra djur..
min hingst har jag haft sen han var 5 år och har lagt ner ett enormt stort arbete med han..
här kommer hans historia:
0-3 år misshandlad dagligen.
3-5 år stått i en hage.
5-köpt av mig.(skulle slaktas om inte jag köpt honom)
han har haft det tufft och därför är han väldigt hingstig av sig. men vi samarbetar bättre än någon annan häst jag har haft.
han tävlas för fullt i hoppning 120 och steepelchase 140 och skall i sommar starta dressyr. har även ställt ut honom och han kom hem med 2:a placering.
sedan jag köpte honom har han gått i samma hage som både valackar och hingstar och i stallet/hagen står han brevid ston. även åkt transport med ston. han vet sina gränser helt enkelt. rider honom barbacka med hackamore utomhus och även ställt upp i barbackahoppning med hackamore..aldrig några utfall mot brunstiga ston m.m.
så snälla ni där ute d finns alla sorters hingstar.

oj vilken gammal tråd:eek::eek:

Jag ska antagligen köpa 2 årig hingst här inom kort om allt funkar som det ska. Han är efter Vermont-Elmshorn. Jag har haft mina tankar på att ha kvar honom som hingst eftersom jag har stall hemma och inte behöver bry mig om att hyra box någonstans. Han är ju ändå 2 år och inte hingstig alls. Dessutom kommer han bli stor och säkert ännu större om man kastrerar honom nu!

Hur hade ni gjort? Jag har hanterat det mesta så jag är säker på att det här inte blir någon större utmaning bara för att han är hingst!? En utmaning är det ju alltid :) Men det är ju därför man gör det! Eller hur?!

Det beror ju på individen och vad du har för förutsättningar runt om med sällskap (helst) och bra hagar, samt om du har grannar nära så även vad de har för hästar i sina hagar kan ev spela in.

Men om den fungerar utan problem nu vid 2 så kan du mycket möjligt ha kvar den som hingst ett eller två år till utan problem, men du får vara uppmärksam på vad som händer i relation till dina andra hästar omkring. Främst kanske hagkompisar så att de "tål" de utan tvekan mera våldsamma lekarna, och inte råkar illa ut, ha tex gärna en äldre dominant valack tillsammans med hingsten så får du den gratis uppfostrad och tar ur det värsta övermodet som kan dyka upp :angel:

Men sen finns det väl ingen anledning att ha den som hingst som den inte har ett stort avelsvärde, livet blir ju på olika sätt lite krångligare både för dej och inte minst hästen.

Hej!
Jag har haft olika hingstar genom åren o jag kan inte förstå varför ska de vara förpassade till ett liv i ensamhet????
Mina hingstar har alltid gått ihop med olika antal vallacker o en del med andra hingstar o det har gått hur bra som helst!
Man får den häst man förtjänar!
Klart att hingstar blir nojjiga om dom bara ska gå ensam hela livet men det blir väl alla!! All uppdämdt kontaktbehov måste ju ta vägen någonstans o det går ju ut över den som sköter o rider/kör om de inte kan ha ett normal social samvaro med andra hästar
Mitt måtto har varit: Så länge de uppför sig får kulorna vara kvar men jag har hittills inte behövt kastrera någon pga den orsaken.
Sedan får man ju tänka sig för när man är ute på tävling/träningsplatser med många andra hästar, men även ston o vallacker kan sparka o vara otrevliga, så man bör väl alltid ha koll på omgivningen.
Varje häst är en INDIVID o bör hanteras som det!! Alla ston är inte pissmärrar, alla vallacker är inte lugna o sävliga, o alla hingstar är inte idioter.
Tack för ordet!

den filosofin kör jag med! och hittills är bollarna kvar! :banana:

Bra sagt!!!!!!!!! Kunde nästan inte sagt det bättre själv. Har själv haft 5 hingstar och 9 ston samtidigt. INGA problem. Och de är mer raka än ston de vill testa och har mer humör. Transporterar mina hingstar tillsammans samt med stona. Heller inga problem. Allt beror på deras hantering som fölisar mm.

Samt vill jag också säga att min äldsta hingst, 26 år låter vi ta hand om alla de fölisar som vi får, då vi delar från mamman. De ni, finns det någon mer som har möjlighet till detta.:p. Han har lämnat oss 5 avkommer som är då helsyskon. Och han har även fått gå tillsammans med andra hästar, UTAN problem. Sover, äter och "fiser" jämnte de.:D Är en riktig gentleman ut i tåspetsarna.:p;)

Jag har en 4 årig travhingst som inte ska brukas i avel jag funderar på att kastrera honom till hösten men är inte helt hundra då han har toppen psyke. Annars ska jag väl erkänna att jag är för kastrering om hästarna inte ska brukas i avel då för hästens skull, en hingst som börjar bli hingstig vandrar mer och hittar inte samma "ro" detta gäller givetvis inte alla

Har även haft gdk fullblodshingst som gick i avel

De ni, finns det någon mer som har möjlighet till detta

Ja jag skulle säga att det är väl just det som gör att du inte har haft problem med dom, det är ett bra sätt att uppfostra unga hästar, jag satte själv en avvand fölis i samma box (stoor) som en sent kastrerad mycket ranghög valack just i det syftet, dom lär sig veta sin plats av en klok äldre häst.

Det kan bli intressant när din 26-åring är borta att se vad som händer bland dina hästar det händer alltid något när en hingst försvinner om man har flera. Särskilt om det är en äldre. Kanske känner du inte igen dom andra riktigt den dagen...

Liknande trådar

A
Träning Jag skulle vilja få råd om hur hingstar fungerar. :confused: Jag har erfarenhet med unghingstar fram till de e 2år. Antingen säljs...
Svar
11
· Visningar
1 962
Senast: Melgem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV