Fördelar och nackdelar med hingstar??

Sv: Fördelar och nackdelar med hingstar??

Om du har tre hingstar som inte bryr sig och en valack som hingstar sig så undrar jag, vad är det för kunskap du har????? Har du verkligen kollat vem som är vad i din flock.

Jag håller med!

Jag tror helt och hållet det beror på vad de är för individer också!

Min egen hingst var hur cool som helst när vi bara hade valacker här. Men när vi fick in ett sto blev det lite annorlunda. Då skulle han helt plötsligt hävda sig hela tiden vilket ledde till att han blev lite jobbigare att släppa ut då han behövde egen hage, eftersom han började attackera sina vänner. Innan gick han tillsammans med de andra valackerna även fast han var 8 år. Därför valde jag att kastrera honom. Det blev mer praktiskt. Men jag tycker att han har förlorat mycket av sin charm.

Jag kan inte helt påstå att det är lika lätt att ha en hingst som en valack. En valack ÄR lugnare, men när man håller på med hingstar har man också mer koll på vad man gör. Man vet ju trots allt att det kan hända grejer om de kommer lösa.

Jag måste ju bara säga att jag försökte rida in ett sto efter jag ridit in min hingst. Jag tänkte att det var väl inget med ett litet sto, om jag lyckats med en hingst. Men det må jag säga - den damen var inte att leka med. Otroligt listig och oberäknelig var hon. Ena dan fick göra något med henne andra dan var hon som förbytt. Sedan dess har jag en stor respekt för ston. De kan man ju inte diskutera med - man måste fråga snällt och invänta svar även om det tar en vecka!!

Betäcker dina hingar överhuvudtaget?

Okej, jag ger mig. I DITT fall så spelar könet igen roll mne hur många har sådana hingstar som du? I så gott som alla fall utom ditt kasnke så hade en fertil hingst var svår att skilja från ett brunstigt sto på tävlingsplats. Och det är det fallen jag snackar om, jag har aldrig hävdat att hingstar är farligare under uppsikt.

Ett trick som många tävlingsryttare gör när de är ute och tävlar med hingstar är (nu vet jag inte om detta är lagligt) att ta lite vicks vaporub och smörja på nosen på hingsten. Då känner han bara lukten av frääsch mint och kan koncentrera sig på sitt arbete!:d

Skojar du? Har jag aldrig hört! :o :D

Man lär sig ngt nytt varje dag!

(ska för den skull inte tillämpa det men det var en helt ny iakttagelse för mig)

Jag vet en hel del som gör detta faktiskt. Speciellt inom dressyren. Egentligen är det ju inte farligt att göra det, man kan ju själv ta vicks. Men eftersom hingstarna känner på lukten om det finns brunstiga ston borde det hjälpa. :smirk:

Knapplån

Vad gör man om man är ute och rider en hingst och så har ett brunstigt sto fått lukt på hingsten??? Det har hänt hingsten jag rider... Stot som gått genom staketet på sin hage var alldeles till sig i trasorna...vände upp rumpan mot hingsten, hingsten däremot, höll sig helt lugn. Som tur var dök stoägaren upp och kunde släpa med sig stot hem. Då undrar jag, vem är ansvarig för en sådan situation om det skulle gå illa?

Då är det bra att ha ett spö, som det alltid är när man rider hingst/rider i grupp med hingst. Lite kan man ju hoppas på kunna avleda tills hjälp anländer. Vet faktiskt inte vem som är ansvarig men eftersom du red din häst och ägaren till stoet inte var i närheten och hade kontroll över sitt djur så känns det logiskt att det är den andra ägarens ansvar att se till så den har kontroll på sitt djur (har tillräckligt med stängsel).

Ja, logiskt tycker jag det borde vara så. Men man hör ju alltid att om det händer något är det hingstägarens ansvar, så jag vet faktiskt inte.

Nej svårt där. Vill du veta så finns d alltid annonser på advokater som har gratis rådgivning per telefon i ridsport. Har själv använt mig av dem och löst problem.

Jag tycker debatten blir lite konstig. Vem säger att hingstar inte är "snälla". De är individer som alla andra. En av de snällaste hästar jag vet, alla katergorier är en hingst på ca 170. MEN: i samband med andra hästar är det alltid svårare att ha en hinsgt. Inget snack om det.
En bekant till mej har en fullblodshingst som jag fick i uppdrag att sätta igång och rida eftersom han annars hotade att riva stället. Behövde sysselsättas helt enkelt. Har tidigare gått dressyr bla och är mycket trevlig att rida och hantera. Väldigt snäll och vänlig häst faktiskt.
Jag rider ut och i ridhuset en bit bort. Jag har inga som helst problem med honom som ridhäst. Men när ston finns i ridhuset elelr när jag möter ett sto ute så blir jag orolig. Han spänner upp sig, särskilt på våren, börjar grymta och får svårt att koncentrera sig.
Så länge jag sysselsätter honom går der bra. Men om vi skrittar av eller jag försöker prata med någon och stå still ett tag så kan han inte riktigt hålla sig i skinnet. Det var precis likadant med den fullblodshingst jag hade tidigare själv. Det är en osäkerhet där jag känner mej orolig på ett sätt som jag inte gör med ston och valacker. Det har med ANSVARSKÄNSLA att göra. Hört om det?
Det inte inte riktigt lugnt när det är andra hästar i ridhuset särskilt.
Tänk om han skulle få av mej? Försöker i o fs inte ens. MEn OM.
Om han skulle stå på öronen och gå omkull och jag flyger av? Sånt kan hända. Tänk honom jagande efter ett sto med en unge på ryggen:eek: :eek: Vad gör jag då?
Det är det särskilda med hingstar. Det kan man aldrig komma ifrån.
Sen i hanteringen så behöver man inte vara så rädd som TS pratade om, men visst ska man se upp när man gosar så att det inte handalr om att han börjar bli tänd på dej och "kramas" för det. Du måste delvis tänka på andra saker.
Därför ska man inte ha eller hantera hingstar om man inte är van. Förr eller senare kan det bli fel. COh då kan andra bli skadade. Du själv kan bli skadad men det kan du med ston och valacker också. Men med hingstar kommer risken att utsätta andra på ett helt annat sätt.
Och du Mizz, jag undrar faktiskt lite när jag läser dina inlägg här vad du ahr för hingstar (om du har några)? Det handlar inte om kunskap som du säger. Jag undrar, jag som sagt. Det får du ursäkta.

Senast ändrad av en moderator:

kenneth skrev:
Det är otroligt vad många duktiga hingstägare det finns på nätet. Var är ni i verkliga livet när folk med risk för lem och liv kommer dragandes med skrikiga, ouppfostrade hingstar som med panik i blicken vrålar- Han är jättesnäll???

:bow: :bow: :bow:

kenneth skrev:
Om du har tre hingstar som inte bryr sig och en valack som hingstar sig så undrar jag, vad är det för kunskap du har????? Har du verkligen kollat vem som är vad i din flock.

Vad har du för kunskap som inte kunnat räkna ut min flockkonstellation?

Alkemisten skrev:
Ett trick som många tävlingsryttare gör när de är ute och tävlar med hingstar är (nu vet jag inte om detta är lagligt) att ta lite vicks vaporub och smörja på nosen på hingsten. Då känner han bara lukten av frääsch mint och kan koncentrera sig på sitt arbete!:d

Har oxå hört den varianten, men då inom trav.

Har ni inte tänkt på att det är de halvvilda hingstarna som syns mest. De beskedliga syns inte och därmed finns de inte?
Inom travet finns det många ggr mer hingstar än på ridsidan. Där är det ingen big deal med hingst. Visst vissa klarar inte av sitt liv som hingst men de allra flesta gör det. Ni tar ett fåtal och drar sedan alla över en kam. Hästar är farliga djur i fel händer, alla hästar, vissa mer andra mindre. Även kategorin hingstar.

oopsie skrev:
Och du Mizz, jag undrar faktiskt lite när jag läser dina inlägg här vad du ahr för hingstar (om du har några)? Det handlar inte om kunskap som du säger. Jag undrar, jag som sagt. Det får du ursäkta.

Tycker det inlägget säger mer om dig än mig. Nu dömmer du hingstar till monster igen. Trots att du lät påskina att hingstar kan vara snälla. Det har ramlat en del hingstar genom händerna under åren. Vissa har stått på två ben och varit obotliga andra har bara varit. Det extremaste var väl den stackarn som var storädd. Han gick ihop med valacker, boxgrannen var ett sto. Men när man ledde honom ihop med ston så fick inte de komma för nära då drog han sig undan. En av mina gick ihop med ston i treårsåldern, jisses vad han fick lära sig veta hut. Hingstiga hästar, ja då har ni inte sett riktiga pissemärrar. Bara för era bekantskaper har betett sig illa så måste alla andra göra det. :confused: Men, som sagt var, det måste väl mig det är fel på. Och mitt sätt att hantera dem. Nej, fram med helvilda, ohanterbara hingstar. :banana:

oopsie skrev:
Jag rider ut och i ridhuset en bit bort. Jag har inga som helst problem med honom som ridhäst. Men när ston finns i ridhuset elelr när jag möter ett sto ute så blir jag orolig. Han spänner upp sig, särskilt på våren, börjar grymta och får svårt att koncentrera sig.
Så länge jag sysselsätter honom går der bra. Men om vi skrittar av eller jag försöker prata med någon och stå still ett tag så kan han inte riktigt hålla sig i skinnet. Det var precis likadant med den fullblodshingst jag hade tidigare själv. Det är en osäkerhet där jag känner mej orolig på ett sätt som jag inte gör med ston och valacker. Det har med ANSVARSKÄNSLA att göra. Hört om det?
Det inte inte riktigt lugnt när det är andra hästar i ridhuset särskilt.
Tänk om han skulle få av mej? Försöker i o fs inte ens. MEn OM.
Om han skulle stå på öronen och gå omkull och jag flyger av? Sånt kan hända. Tänk honom jagande efter ett sto med en unge på ryggen:eek: :eek: Vad gör jag då?

Där har du en av orsakerna till
kenneth skrev:
Det är otroligt vad många duktiga hingstägare det finns på nätet. Var är ni i verkliga livet när folk med risk för lem och liv kommer dragandes med skrikiga, ouppfostrade hingstar som med panik i blicken vrålar- Han är jättesnäll???

Därför ska man inte ha eller hantera hingstar om man inte är van.

Håller inte med. Självklart i det stora hela är det är det mkt mer lämpligt. Men jag har lärt upp en del på hingstar och de har fått en bättre start, tycker jag. Lite som en sak som som sägs inom travet: "Du har inte lärt dig köra häst innan du kan köra kallbloden" Med hänvisning att det är liite mer häst.

Senast ändrad av en moderator:

Du missade min poäng totalt. De jag har ridit har inte alls varit ohanterliga för mej. MEn jag talar om ansvaret för ANDRA om en hingst skulle komma lös. MEnar du att dina hinsgtar inte vill betäcka ett brunstigt sto??? Som hamnar under näsan på dem i ridhuset? Jag sa att de håller sig på mattan så länge man håller dem sysselsatta men att de får svårare att koncentrera sej. Jag sa inte att de blir sjövilda om ajg skrittar tex men jag måste hålla mer koll på vad de går och lurar på. Av ANSVARSKÄNSLA mot andra. JAg vill inte orsaka problem för andra, allra minst barnen som sitter där på sina små ponnyer som också är ston som kan vara brunstiga. Har aldrig tappat kontrollen över en hingst nån gång men risken finns alltid att något händer mej, vi kan gå omkull över ett hinder, han kan snubbla illa eller vad du vill. Nej det har inte hänt, men jag säger att tanken på vad det skulle innebära om jag sitter på en hingst gör mej försiktigare och lite oroligare.
Nu kanske dina travare är unga hingstar och inte avelshingstar vilket förstås gör en viss skillnad. Unghingstar pratar inte jag om utan hingstar som betäcker. När du beskriver dina tycker jag det låter mer som våra oerfarna naiva unghingstar coh då känner ajg igen beskrivningen. MEn det pratar inte jag om.
Men även en travare kan ju vara sugen på ett sto eller hur. Där jag rider mitt lilla vackra sto möter vi mängder av travare coh kuskarna har vissa besvär ibland att få dem att möte mitt sto utan att vilja kasta runt och hänga med när vägen är smal och hon är småbrunstig.
OK såna besvär har aldrig du? De kanske är okunniga tränare, vad vet ajg. Tränare är de i alla fall.

mizz skrev:
Nej, det beror på dålig hantering. Precis som de allra flesta hästar vill hästar av okastrerad sort vill de klättra i rang. Måna ggr tenderar människor att hantera hingstar annorlunda. Varför vet jag inte då jag hellre umgås med en arg hingst än en sur pissemärr.

Hur många hingstar har du egentligen hanterat?

jag har jobbat med avelshingstar i flera år. Vissa av dem var absolut INTE att leka med.
Allt kan inte skyllas på´hanteringen. Hingstar liksom andra hästar är individer.
I vissa fall struntar det fullkomoigt hur välhanterad hingsten är. Slår hormonerna till så gör de..

Jag tycker inte att man ska dra alla hingstar över en kam. De är ju alla individer precis som vi människor. Det finns ju de som är väldigt "temperamentsfulla" och de som är mindre. Jag kan ge två ex.:

1. Min kompis pappa skulle hjälpa till att ta in hästarna från hagen en dag. Han råkade då ta fel och tog en av hingstarna istället för en annan häst. Detta var en hingst som alla hade stor respekt för eftersom han trots allt var en hingst, så därför var man tvungen att leda honom i träns. Eftersom, "Tibban", som pappan heter, tog fel häst tog han hingsten i grimma och grimskaft och gick in. Hingsten gick lungt in i stallet och alla (även stallpersonalen) var stela av skräck när de såg hur han kom gående i "bara" grimma.. :eek:

2. En hingst på min förra ridskola (där de också bedriver ett stuteri) hanterades på precis samma sätt som de andra hästarna, förutom att han fick gå själv i hagen (visserligen aldeles intill stona, unghästarnas och fölens) . Han fick gå lektioner, tävla, stå bredvid ston i stallet mm. På den ridskolan har de också ett sto "Molly" som är världens jobbigaste. Hon är jättegullig ibland och jättearg ibland, hon beter sig inte heller som de andra stona när hingstarna kommer i närheten.. Hon stajlar som bara den, mer än hingstarna själva.. :D

Liknande trådar

A
Träning Jag skulle vilja få råd om hur hingstar fungerar. :confused: Jag har erfarenhet med unghingstar fram till de e 2år. Antingen säljs...
Svar
11
· Visningar
1 962
Senast: Melgem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama