Min morfars hingstar springer väldigt ofta lösa på gården (Det funkar att ha dem så på hans gård, ingen fara för hästarna)
Och det är inte ett dugg farligt! Är en häst rädd/osäker så är den farlig.. Sto som hingst som valack.. Och som jag skrev tidigare så är det inte konstigt att de blir rädda när folk är rädda och okunniga och behandlar dom som monster!
Om du går in i ett stall.. Du vet att i det stallet står en hingst och en valack. Du ska ge dom mat varje dag i en månad.. Både hingsten och valacken står och "matstressar" (Ni förstår vad jag menar, bankar, surar och så.) När du går in till valacken är det helt ok tycker du eller hur? Du vet att den inte gör nåt utan bara vill ha mat.. När du går in till hingsten sen så tycker du förmodligne att det är obehagligt.. JUST för att han är en hingst! Du utstrålar rädsla, hingsten blir osäker och undrar vad du är rädd för, om du kanske rentav är farlig? (farlig kombination) och ser dig förmodligen som ett hot: TÄnk dig sen att denna procedur utspelas rätt ofta.. och nästa dag kanske tom med ett spö i handen, och nästa dag ännu räddare och du kanske rentav viftar med spöet i luften.. osv.. det resulterar i en farlig (RÄDD) häst .. MEN Hade den här historien ändrat sig så att du bara hade TROTT att det var en hingst och i själva verket var det en valack så hade situationen sett likadan ut!
Förstår ni vart jag vill komma? Det är BARA vår hantering som skapar de farliga hästarna Hingst som sto som valack! INGEN häst är elak av naturen!