Fördelar och nackdelar med hingstar??

Sv: Fördelar och nackdelar med hingstar??

fejko skrev:
Men det är ju därför jag säger att det är OK med avelshingstar, de lever ju ett någorlunda naturligt liv och det finns en anledning att behålla dem som hingstar.

Men varför måste en hingst vara avelshingst för att leva "naturligt". Och när nu en hingst har hormoner året om, allt enligt tidigare inlägg, är det ju definitivt elakt att bara låta hingsten betäcka på vårkanten. Nej, fram med året runt betäckningar.

fejko skrev:
Nej det beror på deras hormoner. Har du hört talas om testosteron?

Nej, det beror på dålig hantering. Precis som de allra flesta hästar vill hästar av okastrerad sort vill de klättra i rang. Måna ggr tenderar människor att hantera hingstar annorlunda. Varför vet jag inte då jag hellre umgås med en arg hingst än en sur pissemärr.

Min morfars hingstar springer väldigt ofta lösa på gården (Det funkar att ha dem så på hans gård, ingen fara för hästarna)
Och det är inte ett dugg farligt! Är en häst rädd/osäker så är den farlig.. Sto som hingst som valack.. Och som jag skrev tidigare så är det inte konstigt att de blir rädda när folk är rädda och okunniga och behandlar dom som monster!

Om du går in i ett stall.. Du vet att i det stallet står en hingst och en valack. Du ska ge dom mat varje dag i en månad.. Både hingsten och valacken står och "matstressar" (Ni förstår vad jag menar, bankar, surar och så.) När du går in till valacken är det helt ok tycker du eller hur? Du vet att den inte gör nåt utan bara vill ha mat.. När du går in till hingsten sen så tycker du förmodligne att det är obehagligt.. JUST för att han är en hingst! Du utstrålar rädsla, hingsten blir osäker och undrar vad du är rädd för, om du kanske rentav är farlig? (farlig kombination) och ser dig förmodligen som ett hot: TÄnk dig sen att denna procedur utspelas rätt ofta.. och nästa dag kanske tom med ett spö i handen, och nästa dag ännu räddare och du kanske rentav viftar med spöet i luften.. osv.. det resulterar i en farlig (RÄDD) häst .. MEN Hade den här historien ändrat sig så att du bara hade TROTT att det var en hingst och i själva verket var det en valack så hade situationen sett likadan ut!

Förstår ni vart jag vill komma? Det är BARA vår hantering som skapar de farliga hästarna Hingst som sto som valack! INGEN häst är elak av naturen!

Capable Case skrev:
Om du går in i ett stall.. Du vet att i det stallet står en hingst och en valack. Du ska ge dom mat varje dag i en månad.. Både hingsten och valacken står och "matstressar" (Ni förstår vad jag menar, bankar, surar och så.) När du går in till valacken är det helt ok tycker du eller hur? Du vet att den inte gör nåt utan bara vill ha mat.. När du går in till hingsten sen så tycker du förmodligne att det är obehagligt.. JUST för att han är en hingst! Du utstrålar rädsla, hingsten blir osäker och undrar vad du är rädd för, om du kanske rentav är farlig? (farlig kombination) och ser dig förmodligen som ett hot: TÄnk dig sen att denna procedur utspelas rätt ofta.. och nästa dag kanske tom med ett spö i handen, och nästa dag ännu räddare och du kanske rentav viftar med spöet i luften.. osv.. det resulterar i en farlig (RÄDD) häst .. MEN Hade den här historien ändrat sig så att du bara hade TROTT att det var en hingst och i själva verket var det en valack så hade situationen sett likadan ut!

Förstår ni vart jag vill komma? Det är BARA vår hantering som skapar de farliga hästarna Hingst som sto som valack! INGEN häst är elak av naturen!

Har själv råkat ut för detta. Hästmänniskor som gosat och hanterat mina hingstar, tyckt att mer väluppfostrade och hanterade finns inte, tills de fått veta könet. Då gosas det inte lika mkt, möjligen en klapp på halsen.
Däremot har det varit roligt att få in icke hästmänniskor i stallet. Jag har kunnat instruera, så och så gör du, och det funkar hur bra som helst. Konstigt mkt bättre än att ge dem en valack/sto att hantera. Visserligen har jag en teori om det eller kan det bero på hingstars "ärlighet"

De tär PRECIS så som du beskriver.. Det är bara människor som itne har haft med hingstar att göra som anser att de är farliga.. Fördommar! Som du säger så har icke hästvana människor oftast lättare att ha och göra med hingstar! Jag tycker att hingstar är ärligare! :D

Vilket bullshit. Ingen har sagt att hingstar är elaka, bara att dom är svårare att hantera. Ditt resonemang låter som när min pappa brukade propagera för att man skall köra med sommardäck på vintern "för då kör man försiktigare och invaggas inte i falsk säkerhet". Jag kan berätta att han idag har vinterdäck efter en rejäl avåkning, trots "försiktig körning".

Haar du haft med hingstar att göra på "RIKTIGT"??
Det är inte hingstarna som är svårare att hantera.. Det är de som hanterar dem illa som gör ddem svårare att hantera.. Det handlar bara om folks fördommar.
Hur behandlar du själv en hingst gentemot en valack?

Capable Case skrev:
Hur behandlar du själv en hingst gentemot en valack?

Det kan jag svara på. Jag har mina hingstar i frimärkshagar med tre meter högt stängsel om de nu får vara ute över huvudtaget. Hanterar dem inte utan stigbett och rycker oavbrutet i bettet för att avleda ev uppmärksamhet på annat. Min valack brukar jag släppa vind för våg, han sköter sig själv. (Obs ironi för den som inget förstår).

Nu är det så att av mina hästar är det min valack som sticker om han kommer lös, det är han som slåss om tillfälle ges. Det är faktiskt han som är mest irriterande att ha med att göra, han måste påminnas varje minut vem som bestämmer. Hingstarna säger inte ett suck ens eller rättare sagt de suckar vid valacken eskapader. Nu säger jag inte att det är så här det är ute i verkliga livet. Men jag är så trött på alla fördommar mot hingstar. Det går att hantera dem som hästar, de vill precis som andra hästar leva ett hästliv och det är annorlunda på de olika (tre) könen.
Enligt Kyra:
En valack säger du åt.
En hingst ber du.
Ett sto skriver du en blankett på tre ex och skickar in.

(Kanske ej helt ordagrannt)

Kan inget mer än hålla med.

Du har så rätt så rätt! :bow: Skönt med någon som förstår ur det egentligen ligger till!

JAG MED!

Ston är för mig endast för den riktigt erfarne!!

Om man tittar på Spanien till exempel där rids mest hingstar, och de står ofta jämte varandra i boxarna utan galler. Jag har även sett att de släppt ut dem två och två i hagar så de kunnat leka.

Problemen kommer när man blandar flera hingstar och ston i ett stall. DÅ blir det genast något för hingstarna att bråka om. Annars är hingstar med hingstar lätta att ha och göra med.

Det är ju samma för killar! Ett gäng killar funkar bra ihop, men släpper man in en snygg tjej då börjar rivaliteten.

Alkemisten skrev:
Problemen kommer när man blandar flera hingstar och ston i ett stall. DÅ blir det genast något för hingstarna att bråka om. Annars är hingstar med hingstar lätta att ha och göra med.

Det är klart. Men hur många sådana stall finns det i Sverige?

Det är otroligt vad många duktiga hingstägare det finns på nätet. Var är ni i verkliga livet när folk med risk för lem och liv kommer dragandes med skrikiga, ouppfostrade hingstar som med panik i blicken vrålar- Han är jättesnäll???

För att inte tala om alla stackars stoägare som råkar ut för tjuvbetäckning med någon icke-godkänd buskhingst :smirk:

Du har inte tänkt på att stona bara brunstar på vår/sommar...

Avelshingstar har ett jobb, en uppgift. Hästar vill ha en uppgift att sköta, det i sammband med att de får leva ganska naturligt (eller ja, de får iaf få utlopp för sina hormoner och betäcka på vår-sommar) och att de gör nytta för rasens fortlevnad gör det (för mig) acceptabelt att ha hingsten som hingst men jag tycker fortfarande inte det ok att isolera dem helt.

Capable Case skrev:
Min morfars hingstar springer väldigt ofta lösa på gården (Det funkar att ha dem så på hans gård, ingen fara för hästarna)
Och det är inte ett dugg farligt! Är en häst rädd/osäker så är den farlig.. Sto som hingst som valack.. Och som jag skrev tidigare så är det inte konstigt att de blir rädda när folk är rädda och okunniga och behandlar dom som monster!

Jag menar att du kasnke trillar av din hingst ute i skogen och den springer hem. Den kommer antagligen förbi ngn hästhage och vad gör den då? Det är mååånga tjuvbetäckningar som gått till så. Eller en lös hingst på en tävlingplats? Ett sto/valack är oftast lättare att "jaga bort" från att skada andra hästar, en lös hingst och ett brunstigt sto, tror du inte det blir farligare då? Så säger ni "men då kommer jga (ägaren) och säger till honom så slutar han direkt, men vad händer om du skadat dig vid avfallningen då? Det är ju DET jag vill ha fram! Jag kan köpa att du lägger ner massa tid på din egna hinst och han är hur hanterbar som helst för dig men vad händer NÄR DU INTE ÄR DÄR?

Det ang matning av hingst o valack håller jag med om men då är det som ni säger okunniga människor och de kan man inte dra in häst får det finns många som gör sto/valacker farliga oxå. Det är inte en nackdel hos hingstar att de hanteras av okunniga människor, det är en nackdel hos de människorna som inte inser sin begränsning.

Ang din morfars lösa hingst, visst go for it. Det var inte den sortens "löshet" jag syftade på utan som ovan under icke kontrollerade former.

Precis som ston så går de flesta hingstar igång på våren med sina hormoner. Vissa hingstar sig överhuvudtaget inte, jag har tre stycken sådana. Vad gör jag för fel? Det är valacken som är hingsten i min flock. De andra tre bryr sig inte. Med rätt kunskap kommer man långt.

Liknande trådar

A
Träning Jag skulle vilja få råd om hur hingstar fungerar. :confused: Jag har erfarenhet med unghingstar fram till de e 2år. Antingen säljs...
Svar
11
· Visningar
1 962
Senast: Melgem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama