Förbjudet att tuta/störa/skrämma en häst?

Sv: Förbjudet att tuta/störa/skrämma en häst?

När jag var 13 o hade min ungponny på 5 år och var påväg till dressyrträningen och var då tvungna att följa en lång väg som inte var särskillt trafikerad. Men i detta fall mötte vi 2 motorcyklar, stoora med 2 gubbar som körde. Dom började gasa och tuta och min häst for ut på åkerna brevid i 130, och där satt jag som 13 år i skenande galopp vid vägen på min ungponny, fick ner henne i stressad skritt efter en bra bit och motorcyklarna kommer igen:eek: och upprepar SAMMA sak! Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv, hinner inte ens hoppa av innan hon reser sig och for iväg igen för att slippa motorcyklarna, dom kör efter oss en bit men sen komemr det en bil från andra hållet som på något sätt skrämde iväg motorcyklarna :S dåligt minne ja vet.. Som sedan tog registreringsnumret på dom och körde sakta efter mig ehla vägen till ridhuset :) Min häst var genomsvettig och de dressyrpasset blev de ju ingen tärning av precis.. Bilföraren som vekrligen var en räddande ängel i nöden hjälpte mig att prata emd mina föräldrar om vad som hade hänt (han var ju även mitt vittne ;)) Men ÄNDÅ blevd e ingen rättegång :S "för få bevis" elr nått sånt blev de. Min dressyrlärare gick emd mig tillbax till stallet och som tur var var min ponny helt oskadd o verkade inte ens komma ihåg vad som hände nästa gång vi red där..
Oj va långt de blev!

en gång så skritade jag ut på en ponny som heter gizmo för att sätta igong honom efter att han hade stått några dagar så kom det en buss i ful fart och skrämde livet ur gizmo som är ganska nervös av sig sen tutade han o gizmo fick mera panik o slangde sig ner i diket av panik o efter det så vartenda bill som kom för bil på den riten fick gizmo panik:eek:

Jag har också träffat flera idioter som inte har på vägarna att göra med tanke på hur de beter sig. Bland annat så har det kört folk förbi på vår lilla PRIVATA grusväg och tutat när de befunnit sig mitt för gårdsbyggnaderna. Därför går i nuläget inte att bada min unghäst eftersom jag blev så jäkla rädd när de tuta och ryckte till med vattenslangen i handen och råkade spruta honom i huvudet (vi rykte till båda två).

Jag har dessutom varit med om något som skulle ha kunnat bli riktigt illa och det var dessutom polisen som orsakade det. Det var så att jag skulle öva galoppfattningar på mitt fullblod och han har tidvis nerverna utanpå kroppen och så även denna dag. När vi hade tränat ett tag och vi kunde fatta galopp utan att han drog gärnet efteråt så lät jag honom galoppera i lite friare form och sträcka lite på sig i galoppen som kommer polisen på stora vägen och eftersom jag rider längs med vägen på fältet med ryggen emot dem så ser jag inte att de kommer. Ca 10 meter bakom mig så sätter de på ljudet och då var jag VÄLDIGT nära att kissa på mig. Hästen däremot går lungt och stabilt i relativt samlad galopp på lång tygel. Det tog en liten stund innan jag hämtade mig och kunde sätta mig i balans igen och samla ihop tyglarna. I slutet av samma pass så kommer det en motercykel och det var tydligen droppen för han blev :bump: trots att den kommer där ganska ofta.

Det finns ingen lagtext som specifikt förbjuder någon att tuta på, eller skrämma, hästar. Även om att tut-löst skrämma en häst, och därmed dess ryttare, antagligen skulle kunna räknas som ofredande.

Vad som däremot finns är ett par lydelser i Trafikkungörelsen, specifikt 2. kap 1 §:
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.

Enligt 3. kap 15 § skall:
"...förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet... ...när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen... ...när fordonet närmar sig kreatur på vägen..."

Tutande regleras i 3. kap 64 §:
64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet.
Signaler får inte ges längre än nödvändigt.

Möjligen kan en tutande bilist hävda att han/hon agerat helt enligt Trafikförordningen, alltså för att förebygga fara.

När jag var 13 o hade min ungponny på 5 år och var påväg till dressyrträningen och var då tvungna att följa en lång väg som inte var särskillt trafikerad. Men i detta fall mötte vi 2 motorcyklar, stoora med 2 gubbar som körde. Dom började gasa och tuta och min häst for ut på åkerna brevid i 130, och där satt jag som 13 år i skenande galopp vid vägen på min ungponny, fick ner henne i stressad skritt efter en bra bit och motorcyklarna kommer igen:eek: och upprepar SAMMA sak! Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv, hinner inte ens hoppa av innan hon reser sig och for iväg igen för att slippa motorcyklarna, dom kör efter oss en bit men sen komemr det en bil från andra hållet som på något sätt skrämde iväg motorcyklarna :S dåligt minne ja vet.. Som sedan tog registreringsnumret på dom och körde sakta efter mig ehla vägen till ridhuset :) Min häst var genomsvettig och de dressyrpasset blev de ju ingen tärning av precis.. Bilföraren som vekrligen var en räddande ängel i nöden hjälpte mig att prata emd mina föräldrar om vad som hade hänt (han var ju även mitt vittne ;)) Men ÄNDÅ blevd e ingen rättegång :S "för få bevis" elr nått sånt blev de. Min dressyrlärare gick emd mig tillbax till stallet och som tur var var min ponny helt oskadd o verkade inte ens komma ihåg vad som hände nästa gång vi red där..
Oj va långt de blev!

Men herregud :eek:vilket folk de finns alltså...

Precis som andra har påpekat är det inte lagstadgat att man inte får tuta på en häst, men under körkortsutbildningen poängteras det (konstigt nog, sunt förnuft är tydligen bristvara) att när man åker bil kring hästar bör det ske med stor försiktighet.

en syrras kompis tog körkort för ett tag sen och i en av böckerna fanns de två sidor som bara handlade om hur man som förare skulle uppträda om man träffade på hästar i trafiken. så vi får väl hoppas att alla yngre förare fattar hur en häst e funtad å kanske kör sin bil därefter också... :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 250
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 389
Senast: Karminnie
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·
Övr. Hund Man läser ibland om hundägare som fått skit för att ha haft sin hund lös osv. fast inget hänt. Vi ska vara TACKSAMMA att vi faktiskt får...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 723
Senast: claire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar