En liten fundering om att ha sin hund lös.

Sv: En liten fundering om att ha sin hund lös.

Den du möter kanske är lika trött på att möta hundar på sina promenader!
Visst kan dom bete sig barnsligt och överdrivet. Men det är ju faktiskt du som valt att skaffa hund och då får man räkna med att en del människor inte gillar hundar. Det är bara att vackert flytta på sig om någon ber en eller ser rädd ut. Det är heller inget att bli upprörd över. Varför kan vi inte hundägare då vara den vettiga i sammanhanget och bara bete oss bra? Göra vad vi kan för att övriga inte ska uppleva hundar som jobbig och om det skulle uppstå en tråkig situation, be om ursäkt även om den andre beter sig som en idiot.

Visst kan dom bete sig barnsligt och överdrivet. Men det är ju faktiskt du som valt att skaffa hund och då får man räkna med att en del människor inte gillar hundar. Det är bara att vackert flytta på sig om någon ber en eller ser rädd ut. Det är heller inget att bli upprörd över. Varför kan vi inte hundägare då vara den vettiga i sammanhanget och bara bete oss bra? Göra vad vi kan för att övriga inte ska uppleva hundar som jobbig och om det skulle uppstå en tråkig situation, be om ursäkt även om den andre beter sig som en idiot.

Nu har jag faktiskt ingen aning om vem du egentligen vänder dig till....? Har inte alla i tråden skrivit att vi visar respekt för hundrädda människor?
Jag har mina hundar lösa när det passar. När det inte passar (pga vilt, folk, trafik eller vad det må vara) så är de kopplade.

Jag tycker att den som inte gillar hundar lika mycket behöver acceptera att hundar finns, så som du hävdar att hundägare måste acceptera att det finns folk som inte gillar hundar. Jag upplever att många hundhatare istället för att hålla sig undan faktiskt drar sig närmare för att något vis provocera och få ge utlopp för sina aggressioner.

Jag är trött på barnvagnar som går i bredd och tar upp hela vägen för mig när jag går ut och går. Ska inte de visa lika mycket hänsyn tillbaka? De har ju valt att skaffa barn,inte jag. Eller cyklisterna och mopederna som åker på gångvägar och plingar i sina klockor att jag ska akta mig för dem. Klart jag går undan,men det är de som bryter mot reglerna för det första,ska JAG då visa hänsyn bara för att jag har hund mot dem? Ska jag visa hänsyn för att folk är rädda (för en kopplad hund) och springa och gömma mig för att inte störa? Någon måtta får det vara om man ändå har en snäll och lydig hund som fungerar bra. Jag har min hund lös som många andra även denna perioden,där det inte finns vilt,och koppel på vid möten med människor och andra hundar. Jag väljer min hunds frihet framför gnälligt folk. Jag har den kollen som behövs,så så länge jag inte bryter mot några regler/lagar finns det inget att klaga på.

Ärligt,jag visar all hänsyn jag kan ta i varje situation jag kan styra med min hund,men någonstans i mitt inre tänker jag inte be om ursäkt för att vi finns.

Senast ändrad:

Jag kanske inte formulerade mig så bra i första inlägget, försöker igen.
Meningen med tex lina eller flexikoppel på nu under denna säsong är:
Även fast hunden KAN störa vilt med den, så blir allmänheten som hatar lösa hundar kanske inte lika upprörda. Folk har ofta koll på att hundarna inte får springa lösa nu och dom kan ju inte veta om dom möter en hund lös, om den är lydig eller ej. Alltså tänker jag att detta kan spä på irritation mot lösa hundar. Att folk inte går och tror att vi hundägare skiter i lagen så att säga.
Har jag förklarat mig bättre?

Du har misstolkat lagen. Det finns inget som i allmänhet säger att hunden inte får vara lös den här tiden på året, men den måste hindras från att störa vilt. That's it. Har du en hund som är helt viltren får du alltså ha den lös vart du vill, grovt hugget.

Jag tycker att den som inte gillar hundar lika mycket behöver acceptera att hundar finns, så som du hävdar att hundägare måste acceptera att det finns folk som inte gillar hundar. Jag upplever att många hundhatare istället för att hålla sig undan faktiskt drar sig närmare för att något vis provocera och få ge utlopp för sina aggressioner.

Det är precis mina erfarenheter också. Jag är aktiv på diverse tränings-/joggingforum och många löpare är extremt rabiata när det kommer till hund. Till viss del kan jag förstå det eftersom det är väldigt många som har blivit jagade, bitna och nafsade i hasorna av hundar när de är ute och springer.

Andra verkar rabiata av den anledningen att de inte gillar att behöva visa hänsyn när de är ute och springer. De tycker att de näppeligen ska behöva väja en centimeter eller bromsa farten ens med en sekund per kilometer för en hunds skull och påstår sig mer än gärna vilja utdela en spark till en hund som ens tittar på dem :crazy:. Just dessa typer är också de som provocerar på det sätt som du skriver ovan. I början försökte jag argumentera emot, men det är lönlöst och jag har slutat öppna alla trådar som har med hund att göra i dessa forum.

Jag tycker också att det verkar finnas många rabiata hundhatare som söker konfrontation. Om man inte gillar hundar kan man ju faktiskt välja att själv ta ett steg åt sidan. Det innebär inte att inte också hundägarna ska visa respekt. När jag är ute med min hund kallar jag alltid in honom när vi möter jobbare och andra och sätter honom vid min sida, någon meter utanför stigen. Detta för att den som går förbi inte ska behöva konfronteras med honom, om de nu inte vill det. Men jag sätter inte koppel på hunden eller går 50 meter in i skogen varje gång det kommer någon. Skulle någon be mig att koppla hunden skulle jag såklart göra det - jag vet ju att vissa har hundfobi - men inte annars.

Jag förstår ärligt talat inte riktigt synsättet att djur alltid ska vika för människor. De har lika stor rätt att existera som vi har. Hundar är dessutom, sedan tusentals år, en del av människosamhället. På något sätt tycker jag att det är ganska småsint av folk att vara så negativt inställda till ett djur som har hjälpt vår överlevnad så länge och som fortfarande i dag har en stor betydelse dels som tjänstehundar och assistanshundar dels som sällskap åt människor. Det är ingen som gnäller på hundar när de hittar dolda narkotikapartier eller försvunna barn eller när de hjälper handikappade att klara sin vardag. Forskning visar att hundinnehav är bra för hälsan och att både barn och unga mår bra av att umgås med dem. Hundar är, helt objektivt, till stor nytta för människan. De finns dessutom på grund av oss, eftersom vi har avlat fram dem för att leva med människor och tjäna olika syften. De förtjänar en jäkla massa tacksamhet.

Den enda rabiata människa jag har mött under mina promenader/ridturer med lösa hundar är en annan hundägare.
Har jyckarna lösa, stiger åt sidan om det är smalt och fortsätter sen med lösa hundar, valpis kopplas om vi möter en annan hund. Mina hundar är viltrena och jag har faktiskt fått "tillåtelse" av flertalet markägare att ha dem lösa.

Samma här och helt ärligt, dom som blir upprörda häromkring iaf kunde inte ha brytt sig mindre om hunden så var fastkedjad med benen ihopbuntade..

*kl*
Jag är faktiskt lite trött på att vara den som får gå ut i riset för att personen vi möter är hundrädd, men trots detta tvunget bara SKA möta oss på min vänstra sida där hundarna går (oftast redan i diket, då jag vill vara övertydlig med att jag har koll o det är ok att passera.. På höger sida om mig)

En sån råkade jag ut för. Jag gick så långt åt sidan jag kunde, hunden ut i vägkanten, allt för att inte störa personen. Istället för att bli tacksam skulle denne då prompt gå precis där jag gick och det slutade med att vi möttes öga mot öga. Jag stod lugnt kvar och väntade tills personen fräser "Jasså skulle du gå just precis där??"
Ja, tänk att det skulle jag, och så berättade jag att det var för att visa respekt som folk samlade ihop sina hundar vid vänsterkanten och gick långt ut i kanten, inte för att man skulle börja dividera om huruvida vi har högertrafik på gångbanor eller ej.

Andra verkar rabiata av den anledningen att de inte gillar att behöva visa hänsyn när de är ute och springer. De tycker att de näppeligen ska behöva väja en centimeter eller bromsa farten ens med en sekund per kilometer för en hunds skull och påstår sig mer än gärna vilja utdela en spark till en hund som ens tittar på dem :crazy:. Just dessa typer är också de som provocerar på det sätt som du skriver ovan. I början försökte jag argumentera emot, men det är lönlöst och jag har slutat öppna alla trådar som har med hund att göra i dessa forum.

Precis en sån dåre råkade jag ut för. Hon skulle tokrusa förbi oss (det var inte ens i ngt löpspår utan en vandringsled runt en sjö) och sprang rakt in i min sons barnvagn. Då började min schäfertik skälla, varpå kvinnan fick en utbrott och måttade en spark efter hunden. Då fick hon sig en bett i röven ;) Därefter började hon gråta och det hela slutade med att jag fick parkera barnvagnen, platsa hunden och trösta henne :angel:

En annan gång var det en joggare som sprang rakt in i min mkt lugna och snälla (kopplade) berner sennen. Han bara reste sig upp och sprang vidare utan att be om ursäkt. En del joggare är verkligen helt rabiata med sitt springande, de ska bara förbi i högsta möjliga fart. Man har ju för fasen rätt att gå i t ex ett elljusspår med såväl barnvagn och kopplad hund, de har ju liksom inte ensamrätt på att röra sig där :devil:

Nä, jag är snart 40 år och har slutat ta skit från idioter. Självklart tar jag stor hänsyn till hundrädda, andra hundägare osv (jag kopplar alltid mina hundar vid alla möten med folk med eller utan hund och har dem inte lösa alls i elljusspår och liknande där koppeltvång råder) men rabiata dårar som bara vill skälla ber jag inte om ursäkt till faktiskt :bump:

Jag har mina hundar lösa när det passar. När det inte passar (pga vilt, folk, trafik eller vad det må vara) så är de kopplade.

Precis så gör jag också! Det är så pass sällan som jag kopplar upp min jycke så jag behöver ta upp bruksanvisningen då jag tar fram kopplet. :grin:

Men då har jag hyfsad disciplin på min jycke - hon svävar inte ut i markerna och jagar. Hon undviker kopplade hundar... Hon har förstått att där vi bor där är bråkiga hundar kopplade. :D De personer jag möter vet om att min hund är helt ok, att jag har koll på henne, så även om de är hundrädda så anser de att min jycke kan gå lös. Jag ser liksom inte problemet som ts skriver om. Det är väl så att ts slår in öppna dörrar genom att ta upp det här på forumet eftersom vi alla redan verkar göra det som krävs.

Den enda rabiata människa jag har mött under mina promenader/ridturer med lösa hundar är en annan hundägare.
Har jyckarna lösa, stiger åt sidan om det är smalt och fortsätter sen med lösa hundar, valpis kopplas om vi möter en annan hund. Mina hundar är viltrena och jag har faktiskt fått "tillåtelse" av flertalet markägare att ha dem lösa.

Men du har inte en Rottweiler. Det kanns som om det ar "free season" pa rottisar och deras agare. Jag kan inte ens rakna alla ganger jag blev skalld pa under de 5 manader jag och Mandy var i Sverige forra aret. Ibland bara for att vi var (med Mandy kopplad) pa "fel" stalle och nagon var radd. I tunnelbanan och pa bussar (det var den coolaste 'socialization', vi akte sa ofta jag kunde:D) eller bara nagon jag motte pa trotoaren.
Min hund har en 100% inkallning, ar helt viltren (det vill saga, jag kan ropa in henne om hon ser villt) och jag kan ha henne los var som helst och ha kontroll. Men hon ar en rottis. suck.

En bekant från bruks berättade att hon hade gått längs Helsingborgs hamnområde för ett tag sedan med sin rottis. Slakt koppel, men hunden gick fint vid sidan och brydde sig inte om någon. 11 år och helt grå. Då skriker en kvinna från en båt att hundägaren är galen som går med en mördarhund bland folk. :crazy: När man är så rädd så förstår inte jag att man inte söker hjälp. Det borde ju vara fruktansvärt jobbigt att leva ett vanligt liv för hundar finns ju överallt.

Självklart ska vi hundägare ta hänsyn till folk, men ibland känns det som om folket vill att vi ska be om ursäkt för att vi finns.

*kl*

Gud vad skönt att fler känner som jag!

Är såå trött på tjatet om hundägares ansvar. Jag visar hänsyn, kopplar vid alla möten osv men hundarna måste ju för f-n få existera!

Jag tycker det är en tråkig attityd som sprider sig i samhället. Det finns ingen plats för djur bland oss längre och de djur som får finnas ska inte säga bu eller bä eller ha några behov. Tråkigt! Djur som har tjänat oss och varit viktiga samhällsinslag sedan urminnes tider.

För mig är det en viktig del i min hunds dagliga motion att hon ska få gå lös. Hon blir lätt stressad och att få springa lös i skogen och lukta är det bästa för henne att varva ner. Hon är jätteduktig vid inkallning och har aldrig jagat vilt (verkar inte finnas i henne öht, men hon är ju inte av jakthundsras heller). Självklart har jag inte henne lös inne i stan eller på ställen där det vistas mycket folk, men jag bor nära en skog och där går hon lös så gott som varje dag. Ibland möter vi på joggare och andra hundägare, kopplar alltid min hund då och dom flesta brukar hejja glatt eller säga någon kommentar som "gud vilken snäll hund!" Sedan är det klart att man har mött folk som blänger eller som tex en tant som skrek från säkert 30 meters håll "KOPPLA DIN HUND!". Självklart kopplade jag min hund och det hade jag tänkt från början också. Går aldrig förbi en människa med lös hund.

5-månaders valpen däremot har jag inte lös, av den enkla anledningen att jag inte har koll på henne än. Däremot som testar jag att släppa henne korta sträckor när sambon är med.

Nu är det ju så att mina hundar är av sk kamphundsras så det är extra viktigt för mig att jag har koll på mina hundar, eftersom det antagligen skulle bli stora rabalder om hon sprang fram till någon. Jag är tacksam över att vi "får" ha våra hundar lösa den ena delen, men jag tycker att det skulle vara synd om vi skulle gå med dom kopplade 6 månader om året också. För som sagt, enligt min syn på hundlivet så tycker jag det är en viktig del att hunden får gå lös. Speciellt när man bor i lägenhet som jag gör och inte har någon trädgård som de kan springa på.

En bekant från bruks berättade att hon hade gått längs Helsingborgs hamnområde för ett tag sedan med sin rottis. Slakt koppel, men hunden gick fint vid sidan och brydde sig inte om någon. 11 år och helt grå. Då skriker en kvinna från en båt att hundägaren är galen som går med en mördarhund bland folk. :crazy: När man är så rädd så förstår inte jag att man inte söker hjälp. Det borde ju vara fruktansvärt jobbigt att leva ett vanligt liv för hundar finns ju överallt.

Självklart ska vi hundägare ta hänsyn till folk, men ibland känns det som om folket vill att vi ska be om ursäkt för att vi finns.

Men usch, vilka människor det finns :( Jag har Staffordshire bullterrier och har råkat ut för en del fördomar också. Tex att folk tittar snett, byter sida av trottoaren eller frågar "har du en SÅN DÄR hund??" medan dom själva står med sin ettriga lilla pudel som ser ut att anfalla när som (mötte en gammal bekant på en hopptävling..)

Men sedan möter man ju väldigt trevliga människor också! Speciellt sen jag skaffade valpen :grin: För en söt valp vill ju alla klappa på! Tills dom får höra vad det är för ras.. hehe.

Jag var helt inställd på att möta på fördomar mot min ras, jag har också en Staffordshire Bullterrier. De enda som öppet visat sin "avsky" för Staffar är människor här på buke.

Någon äldre har reagerat när dom klappat och sedan frågat efter ras, men ändå stått kvar och pratat och avslutat med att konstatera att det finns bra hundägare och så finns det idioter.

Man är ganska respektlös mot sina medmänniskor om man har sina hundar lösa i tätbebyggda/statsplanerade områden, det är dessutom emot lokala ordingsstadgan i de flesta kommuner.

att få springa lös i skogen och lukta är det bästa för henne att varva ner. Hon är jätteduktig vid inkallning och har aldrig jagat vilt

Spelar egentligen ingen roll under tiden fram tom 21/8 om hunden inte jagar efter vilt eftersom hunden ändå lär störa vilt när den springer lös i skogen.

Som jag skrivit tidigare:

Jag (och andra) reagerar ganska starkt på att många med bruks och sällskapshundar åker ut i skogen för att deras hundar ska få slippa från kopplet och rusa av sig energi.

Ett :devil: otyg är det enligt mig!

Spelar egentligen ingen roll under tiden fram tom 21/8 om hunden inte jagar efter vilt eftersom hunden ändå lär störa vilt när den springer lös i skogen.

Som jag skrivit tidigare:

Ett :devil: otyg är det enligt mig!

Jag åker inte ut till skogen med min hund för att hon ska få springa av sig. Jag låter henne gå lös när vi går i skogspartiet där vi bor, då på stigar. Jag anser att det är bra och lugnande för henne, hon är uppmärksam på mig och vi tränar ofta på inkallning under dessa promenader. Gå ut o släppa henne på en fält så hon får springa av sig hjälper däremot inte ett skit och hon blir bara mer uppstressad.
Hur menar du att hunden stör vilt? I så fall stör väl andra rovdjur också, som vargar och björnar? Hunden går på stigen med sin ägare, jag förstår inte riktigt varför detta skulle störa mer än om hunden går med sin ägare i långt koppel.

Jo, men jag tycker också att jag har mött fler personer som reagerat positivt än negativt, mycket tror jag för att dom märker att mina hundar är så otroligt människokära (och söta förståss;)). Att personer byter sida när vi möter dom kan ju helt enkelt bero på att dom inte gillar hundar i allmänhet eller är rädda.

Men några kommentarer har jag tyvärr fått höra, tror att det till stor del beror på att det finns alldeles för många "rötägg" i den här lilla stan som går runt o spänner sig med sina "kamphundar", med munkorgar och diverse prylar på dom. Klart det gör att folk får fördomar.. :/

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 859
Senast: hollypolly
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 935
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 554
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka