Förbjuda fotografering i skolan

Sv: Förbjuda fotografering i skolan

Instämmer helt. Som socialarbetare har jag träffat flera barn som lever med skyddat identitet och deras familjer och vet vilket oerhört lidande de skulle drabbas av om deras vistelseort röjdes.

kl

Jag tycker det är trakigt att det ska behövas ett förbud. Jag kan inte första hur man kan lägga upp bilder pa andras barn pa facebook/blogg/eller vad det nu är utan att veta att det är ok för föräldrarna. För mig känns det som en självklarhet men tydligen är det inte sa därför tycker jag att det är ok med fotoförbud.

kl

Jag såg detta på instagram idag. En bild på samtliga barn på dagis/klass och personen i fråga har nästan 6000 följare. Det känns inte ok, 6000 personer som ser nåt går inte att sudda ut. Bilden försvann efter att någon påpekat detta, jag hoppas att folk börjar tänka på hur stort internet faktiskt är

Internets storlek är ju också något som gör att det är hyffsat tryggt ändå- också.

Därmed inte sagt att det är Ok att publicera
andras barn ...

Jag har valt att aldrig lägga ut mina barn på nätet. Därför blir jag mycket irriterad när någon annan gör det med namn och bild.

Om nu bilderna från luciatåget smiter ut på nätet gör det i sak inte så mycket. Eftersom de inte brukar finnas ute på nätet är det ju bara personer som vi träffar IRL som vet att det är de :-)

Men hur jävla svårt är det att låta bli att lägga upp bilder nätet??? Typ svårare än att låta bli. Om nu någon klistrar in bilder i ett album struntar jag helt i.

Jag har valt att aldrig lägga ut mina barn på nätet. Därför blir jag mycket irriterad när någon annan gör det med namn och bild.

Om nu bilderna från luciatåget smiter ut på nätet gör det i sak inte så mycket. Eftersom de inte brukar finnas ute på nätet är det ju bara personer som vi träffar IRL som vet att det är de :-)

Men hur jävla svårt är det att låta bli att lägga upp bilder nätet??? Typ svårare än att låta bli. Om nu någon klistrar in bilder i ett album struntar jag helt i.

Men sen kommer frågan hur långt upp i åldrar man vill dra det här, min son är 8 år, han spelar både fotboll och innebandy och på båda ställena har vi som föräldrar skrivit på papper att det är okej att lägga ut bilder på våra barn på hemsidan, och utan bilder så skulle lagsidan bli ganska så tråkig. Men å andra sidan så är det ett val att vara med i ett lag, i skola/förskola har man inte något val.
Något som många föräldrar inte heller vet är att om man har anmält sitt barn till en offentlig tävling där barnets namn står med i startlistor och annat så har arrangören full rätt att ta bilder och använda i tex reportage eller på hemsidan med namn på barnet.

Det tycker jag är ok, da känns det mer som kontrollerade former och man vet vart foton kan dyka pa. Men just pa facebook och bloggar känns inte helt bra för mig.

Det tycker jag är ok, da känns det mer som kontrollerade former och man vet vart foton kan dyka pa. Men just pa facebook och bloggar känns inte helt bra för mig.

Fast det är väldigt enkelt att dela vidare en hemsida på FB och bloggar oxå... Visserligen går bilderna att ta bort på ett annat sätt men det är att lura sig själv att tro att de inte blir delade.

kl

Jag tycker det är trakigt att det ska behövas ett förbud. Jag kan inte första hur man kan lägga upp bilder pa andras barn pa facebook/blogg/eller vad det nu är utan att veta att det är ok för föräldrarna. För mig känns det som en självklarhet men tydligen är det inte sa därför tycker jag att det är ok med fotoförbud.

Skriver under på detta. Dock vore det ju ett icke-problem om folk orkade tänka lite och visa andra lite respekt. Så länge det finns så många som tycker att det är "väl inte så farligt!" eller anser att deras behov av att visa upp sina liv på internet går före andras behov och önskemål och därför anser sig ha rätt att lägga upp foton på barn och vuxna måste det uppenbarligen till förbud där förnuftet inte räcker.

*kl*
Om det innebär att en enda familj måste ryckas upp ur tillfällig trygghet och flytta på grund av hot är väl det en för mycket, för att någon annan ska få visa upp en bild?

Läste precis att det är många skolor/ förskolor som vill ha fotoförbud på tex lucia och avslutningar i skolan pga att bilder sprids på sociala medier. Vad tycker ni? Själv är jag väldigt kluven för det är ju samtidigt väldigt kul med bilder som minne när barnen blir större.

Toppen, då kan föräldrarna ägna sig åt att se sitt barn.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
19 130
Senast: Lobelia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 442
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 230
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar