Förberedelser 3årstestet 2009

nexxa

Trådstartare
Tänkte vi kanske du starta denna tråd, det börjar närma sig med stora steg :eek:

Har koll på asvhs hemsida för att vänta ut anmälningsblanketter men inget händer, när brukar de komma ut med datum?

Hur går det för er? Vad har ni hunnit göra/inte göra?

*hoppas jag lagt tråden rätt och att vi kan behålla den trots att vi har en 06:a tråd redan*

:bump:

Sv: Förberedelser 3årstestet 2009

jag väntar också med spänning på att datumen ska komma, jag vill veta nuuuu vilket datum de blir :) hoppas att datumet passar så jag kan visa i flyinge.

övar i alla fall ofta på att springa, ridningen är vi efter med pga att han växer så fruktansvärt mkt nu. och löshoppningen har vi knappt börjat med.

samma här, vill också ha datum nu! Vi kommer nog ha i maj vilket är dumt eftersom det är massor på G här då, hoppas inget krockar!

Iaf så har jag inte heller kommit så långt! Vi har dock löshoppat en hel del t o m upp till 110 på ett hinder, det blir en gång till innan 3års men inte mer, vill inte tjata ut det. Har hängt och hoppat, haft sadel och träns, longerat lite lätt osv, funkar bra. Som det ser ut nu kommer jag låta henne stå hos en beridare den sista månaden och låta henne även visa + rida.
Men du ska rida också eller blir det enbart visningen?

man vill ju planera i tid :)

oh ja de blir uppsutten ridning av mig, vi satsar ju på diplom :) fast ska ha ett proffs för vid hand..

jag har rätt sen grabb, så jag vill ha ut datumen så jag kan försöka passa in på honom bäst.. bir i skåne så har ganska mkt att välja på..

Jag dumpar över allt på en duktig tjej som bor 5-6 mil bort har redan för många hästar i stallet för att hinna :p
Aha, har de många olika platser där?
Här är det "bara" plönninge men det duger fint, ligger relativt nära och bra ;)
Har du någon bild på din? Stam? mankhöjd? Framtidsplaner?

Va kul med denna tråd! Jag har en 06a oxå som jag tänkt visa. Här brukar det vara i slutet i Maj. Jag har tänkt rida, men skulle gärna vilja att någon visade honom. Han e insutten o skrittad på efter betet i sept. Har tänkt börja igen nu m att " rida ". Han e löshoppad ca 5 ggr och jag tömkör mkt i skogen. Även longerad. STOOOR häst som växt väldigt nu i höst / vinter.
Skall bli kul att följa denna tråd! Jag har ingen erf av treårs test, så det känns väldigt spännande!:)

Jag har en 06:a och är rätt sugen på att prova att visa honom på ett treårstest. han är ju valack så poängen är inte så viktiga.
Han är lite körd och kommer väl tävla några gånger nästa år, så då har han ju lite resvana med. De mesta h'nger på hur det går med löshoppningen osv, för det är väl ett krav att de ska göra det?

Har också bestämt mig för o visa min! Har dock en ponny så för min del är det mest för skojs skull och ha ett mål att sikta på :laugh:

Har ialf kommit så lång att han är inkörd, van att åka till olika platser o tillställningar. tränad/visad för hand!
har ett par enstaka gånger hoppat hinder i longeringslinan och suttit lite på honom!
Så det fattas riktig löshoppning o sen inridning!

Ska visa själv o ska bli riktigt kul :)

en fråga bara! Ska man/får man visa ponny uppsuttet? man visar hlvb uppsuttet (frivilligt) men gäller de osse för ponny?

Senast ändrad av en moderator:

Han är lite körd och kommer väl tävla några gånger nästa år, så då har han ju lite resvana med. De mesta h'nger på hur det går med löshoppningen osv, för det är väl ett krav att de ska göra det?

Vad jag vet så får man inte tävla med 3-åringar! Löshoppning ingår som obligatorisk moment.

Och vad jag vet så får man tävla med treåringar....

Någon som vet nån länk med tips inför treårstest och sånt? Gärna med vilka moment som är obligatorsika o vilka som är frivilliga?

Jag har ett sto och hoppas på riktigt bra poäng ;)
Ska ev betäcka efter 3års och ta kvalitén när hon är 5 i stället

Utdrag ur TR:

Dressyr:
Mom 220
Hästars och ponnyers rätt att starta
”H” För att få starta i vissa klasser gäller, förutom erforderlig kvalifikation, följande åldersgränser:
-
4-årig häst får starta i klasser tom Lätt B
-
5-årig häst får starta i klasser tom Lätt A
-
6-årig häst får starta i klasser tom Msv A
-
7-årig häst får starta i klasser tom Intermediaire II
-
8-årig häst får starta alla klasser

Hoppning:
3-åriga och yngre hästar får aldrig starta.
4-åriga hästar får starta högst 1,00/LC; kat. D 0,90 m, kat. C 0,80 m, kat. B 0,70 m, kat. A 0,60 m hoppning.

Körning:
Hästar som deltar i lätt klass skall vara minst fyra år och häst som deltar i Medelsvår klass och högre skall vara minst 5 år. Yngre hästar får ej delta utom tävla.

Detta är vad "jag vet"..

Aha är det inom trav du menar :) Då kanske reglerna ser annorlunda ut, varmblod får väl till och med tävla som 2-åringar:eek:. Då jag ska jag vara tyst för det är absolut inte mitt område:angel:

Ja varmblod frå det, men jag har inga varmblod.

Min 06:a är både rid och travstam, därför vill jag gärna visa honom på båda sidorna, så att säga.

Fast när det gäller ridning så får man inte tävla i vanliga klubb/lokal eller högre tävlingar oavsett rastillhörighet med en 3-åring.

Jag hade tänkt visa min 3 åring men nu vet jag inte för hon växer så grymt mycket så hon har fått problem med partellaupphakningar eller ligamenten runt partellan. Jag får avvakta och se hur hon är om några månader. Ridningen får vänta. Löshoppning kan hon så den biten är klar.

http://sptf.nu/dokument/2009/Till%e4mpningsanvisningar2009.pdf
§16

Även inom wras får treåringar starta såvitt jag vet, så var det när jag tävlade men det kan ha ändrats.

Väljer man höjd på löshoppningen själv eller är det någon viss höjd man måste klara av?

Hästen måste hoppa en viss höjd för att få full pott sas. Du styr däremot hur högt du vill att den ska hoppa. De har en maxhöjd och jag tror den är 1,30 och 1,20 i bredd.

Vi har kommit en bit på väg. Löshoppat 3 ggr med bra resultat, d v s hon har fattat vad hon ska göra och tycker det är kul. Vi tog hjälp av tränare och hon hoppade 0.9 m oxer. Hyffsad teknik tycker jag trots dressyrpappa.
"Ridit" 4 ggr. Första gången i ridhus där jag ledde runt henne med ryttare ca 5 min. 2:a och 3:de gången på vägen här hemma ca 10 minuter och sist igår i ridhuset. Då red dottern själv och travade någon långsida. Annars försökte hon mest göra som vi lärt henne på tömkörningskursen med ledande tygeltag och stopp. Ca 15 minuter sedan var hon trött. Men jätteduktig, gick som ingenting. Vi ska rida lite till nu på lovet sedan får hon smälta det några veckor och sedan ber vi vår tränare titta på henne. Han är unghästutbildare som vet hur långt man bör ha kommit och om hon är redo för det vi begär.

Min är:

Longerad + tömkörd

Påbörjad inridning (hon är sutten på, samt skrittad ca 400m vid ett par tillfällen)

Påbörjad träning för visning vid hand, men hittills har hon inte riktigt kommit underfund med var hon ska gå, går gärna lite för långt bak i förhållande till mig (istället för att jag går vid bogen så går jag mer mitt emellan huvud och bog). Ska ta tag i det mer när det blir bättre markförhållanden

Löshoppad vid några tillfällen (hos förra ägaren, dvs i början av sommaren), hoppat 100cm.

Just nu är hon i en växtfas och får ta det lugnt, får se när vi kan gå vidare.
Kommer påbörja lastträning inom en snar framtid (direkt min transport är fixad, saknas bara ny gummimatta nu). Visserligen är hon transportvan och går på utan problem, men eftersom hon aldrig åkt i min transport så är det lika bra att "börja om" så hon får bekanta sig med den också.

Planen är att köra henne till ridhus snart, för mer löshoppningsträning samt mer ridning (bättre förutsättningar med ljus och underlag)

Hoppas på att kunna visa henne uppsuttet också (vill ha diplom ;)), men är hon inte redo för det så skippar vi den biten. Tanken är att hon ska betäckas efter 3-årstestet (beroende på resultat) och sedan gå kvalité samt 4-årschampionat som 5-åring istället

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 364
Senast: Yeah but
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 597
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 330
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar