Vi har tingat en c- ponny nu, en läromästare.Jag känner mig kluven. Dottern har ena islandshästen som sin egen. Det är en riktig klippa och läromästare. Men dottern älskar att hoppa. Islandshästen har helt okej hoppteknik, men det blir ändå inte samma som med en "vanlig" ponny. Galoppen är inte lika ridbar. Blir ofta pass mellan hindren. Och hästen smiter gärna förbi om man inte ramar in henne ordentligt. Hästen är 140, har dressyrsadel och dottern är 11 år och fortfarande rätt liten. Hon får kämpa en hel del. Rider ofta med ngt för långa tyglar och det har jag tjatat om sen hon var 4 år. Vi har varit iväg på pay and pumps och ibland är det stolpe in och ibland stolpe ut.
Samtidigt är det en häst som är kanon på många andra sätt. Positiv glad, lagom framåt. Aldrig slö. Man kan flänga runt barbacka och hantera henne själv som barn osv.
En c ponny med bra egenskaper kostar ju liksom minst 60.000..... men visst skulle jag vilja köpa en.
Trots redan flera ponnyer- men de är fel för dottern. Den ena ponnyn är en liten b- för liten för dottern samt även ganska seg och trött och är inte så sugen på hoppning. Den andra ponnyn, c ponny på 140, jättesnäll men bara 4 år och på grund av det inte så mycket riden/utbildad. Dottern är 10. Men det har tagit emot att köpa ytterligare en ponny när man redan har flera.
Jag tänker att hon är värd en ponny som är lättare att hoppa med istället för att kämpa i motvind med de hon har. Blir man hela tiden besviken/det är för jobbigt/svårt ja då tappar de kanske intresset?
Vi kommer ha proppfullt i stallet i vinter, men så får det bli. Jag vet faktiskt inte om det är rätt beslut. Hoppas ponnyn är rätt för oss nu bara.
B-ponnyn tar lillasyster över, och c ponnyn ska antingen lånas ut eller så vidareutbildar jag den så länge.