ameo
Moderator
Du har träffat fel shetlandsponnyer, helt klart.Alla har vi olika tycke och smak och självklart vill jag inte göra någon ledsen, men enligt mig finns inte grundförutsättningarna hos shettisar för att bli en bra barnponny. De kan absolut lära ett barn att rida, men det är snarare så att de lär barnen att sitta tight i sadeln. Den där arbetsviljan finns liksom inte. De vill ju mest bara komma undan allting! De bjussar sällan på något.
Sen är det självklart så att hälften av dem knappast är inridna ordentligt, vilket gör att min åsikt späs på. Men jag tycker inte att ridbarheten finns. De vill helt enkelt inte. Jag köper hellre en Welsh mountain eller likvärdigt. Jag har däremot träffat flera shettiskorsningar som varit riktigt trevliga!
Det är lite som med hundraser. Vissa är mer lämpade för jakt, vissa för vakt, vissa för rent sällskap osv.
Merparten (typ 95%) av de jag träffat älskar att jobba. De försöker inte alls komma undan.
Du får gärna ha din egen åsikt om shetlandsponnyer, men sprid det inte som en sanning utan just som en åsikt.