Föräldrapenning... några frågor

Sv: Föräldrapenning... några frågor

Det står även såhär på FK hemsida:

När ditt barn fyller ett år kan din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) sänkas. Då får du lägre ersättning när du till exempel är sjuk eller vårdar sjukt barn. Även om din SGI sänks har du rätt till föräldrapenning uträknad på samma inkomst som du hade innan barnets ettårsdag, till dess att barnet fyller två år. (särskild beräkningsgrund).
Storleken på din föräldrapenning påverkas alltså inte. Blir du som mamma gravid på nytt innan barnet fyllt ett år och nio månader kan du och den andra föräldern få föräldrapenning efter den särskilda beräkningsgrunden. .

Okej! Det låter bra, är jag som inte hittar ordentligt på sidan!

Ska väl gå på en sådan träff för blivande föräldrar med, men vet ännu inte när det är dags här i stan.

Lånar tråden lite och frågar en sak jag funderar på men inte lyckats hitta på FKs hemsida. Kanske en lätt fråga från er som redan får föräldrapenning?
Vilket brytdatum har FK för föräldrapenningen? Dvs om man tänker sig att jag meddelat att jag vill ha föräldrapenning för hela juli, kommer jag få ut nåt av det i juli månads utbetalning? Tex om brytdatum är den 15:e att jag får ut för dagarna till och med den 15:e i julis utbetalning och sen resten i augusti? Eller har FK hela månader, att alla dagar för juli betalas i augusti? :confused:
Hoppas nån av er erfarna bukefalister kan hjälpa mig med detta? :)

Jag tror inte FK ordnar sådana träffar längre. Omorganisationer... Åtmindstone inte här (Helsingborg) Jag var på den sista träffen de anordnade i maj.

Här har FK i alla fall såna träffar. Även om jag kände mig mer förvirrad när jag kom därifrån än innan :crazy:
Fördelen var dock att man fick alla broschyrer och faktablad och kunde läsa in sig själv i efterhand på de frågor som dök upp.

Fk har mellan den 21-20e och du får pengarna samma månad.

Jag t.ex. begär FP mellan 21/6 och 20/7 får de pengarna den 25/7

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 893
Senast: Manji
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 003
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 203
Senast: Enya
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 901
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar