Föräldraledighet och jour

skuggi

Trådstartare
Hur funkar det egentligen?

Alltså, om man har ett jobb med kontorstider, heltidsanställning osv plus att man har jour utanför kontorstid vissa dagar/veckor.
Hur funkar det, kan man vara föräldraledig från "dagpasset" men ändå ta jouren och få betalt för den samma dygn så att säga?

Funderar både rent ledighetsmässigt(tänker även på om semester funkar på samma sätt, kan man ha semester på dagen och sedan jour på kväll/natt?), men även föräldrapenningmässigt. Alltså loggar man det bara annorlunda om man bara vill ha föräldrapenning dagtid så att säga?

(sökte men hittade bara frågor om deltidsjobb osv)

Sv: Föräldraledighet och jour

Nej, FL räknas per kalenderdag (eller halv eller 1/4 dag). Allt annat vore ju liksom att utnyttja systemet för mycket, föräldraledighet är ju just en ersättning för förlorad inkomst för att man ska kunna vara hemma med sitt barn och dessutom tror jag inte man orkar vara en bra förälder på dan om man jobbar på natten. Däremot kan man ju ta ut f p vissa dagar och jobba andra om t ex den andra föräldern tar han om barnet.

Vad gäller semester tror jag det ser annorlunda ut, jag tror nog man kan gå in och jobba extra under sin semester om man vill. Semesterlönen är ju inarbetad av en själv och inte skattepengar avsatta för att man ska ta hand om sitt barn.

Sv: Föräldraledighet och jour

Tack för svar! Får kolla det där med semestern närmare, vilken djungel det är! :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 011
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 110
Senast: Sasse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka