Förädlarhingstar i halvblodsaveln

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pastejja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 111
  • Visningar Visningar 7 884

pastejja

Trådstartare
Nu sitter jag här och spekulerar igen. ;)
Har tittat på bruks från datorn och kommit fram till att de flesta är ganska rejäla hingstar, tyvärr..
Har kollat på de hingstar som innehåller ganska mycket fullblod på svenskahalvblodshingstar.se. Det är inte så många, och ska de dessutom komplettera ett speciellt sto så finns det färre kvar. Tänkte faktiskt att jag skulle fråga er vilka hingstar ni anses vara förädlarhingstar? Kan ju vara att det inte bara behöver vara färskt fullblod i dem. Både hopp och dressyr.
Nu tycker jag tex at Mr Carrera ser mycket läcker ut, men om vi skippar fullbloden, bara för att de är så självklara förädlare ;)
Ulrika

Sv: Förädlarhingstar i halvblodsaveln

Har ett ganska rejält hbl sto som jag har betäckt 2 gånger, ville ha en lättare hingst på henne, första gången betäckte jag mad Le Mans xx och fick en mycket snygg valack, ca 170 i mkh, andra gången valde jag Acacio som jag tycker är en bra typförädlare, tyvärr finns ju risken att han lämnar små avkommor. Han själv är 165 i mkh om jag inte minns fel, men enligt uppgift så är det små hästar på mödernet, stoet är 162 cm och den lilla damen som föddes 2005 blir nog inte över 160, men en mycket fin och smidig liten tjej är det, blir nog "fbl lik".
En annan hbl hingst som räknas som typförädlare är Artist, oxå han liten men naggande god!

Acacio kan jag tänka mig förädlar, men Artist har jag faktiskt aldrig funderat på som förädlare. Tyvärr blev han ju sänkt. Trist.
U

I princip anser jag att hingstar som står högt i blod är förädlare. Även om en hingst själv är en ädel individ kan han ju nedärva tyngre gener från längre bak i stammen.

I princip anser jag att hingstar som står högt i blod är förädlare. Även om en hingst själv är en ädel individ kan han ju nedärva tyngre gener från längre bak i stammen.

Plus alla godkända trakehnerhingstar (som har massor av fullblod, samt inslag av arab och anglo).

jo det är säkert så, men ibland när jag tittar på hingstar som står högt i blod så är de faktiskt bastanta hästar. Iallafall på bild... ;)
Ulrika

En sak som jag tycker fallit bort lite (och som man särskilt tänker på när man ser bilderna på hingstarna) är typen!

Jag tycker typen är viktigare än att de står högt i blod.

Det gör inget om en häst har lite massa om den är rätt byggd.

Hingstar kan vara förädlare men ge avkommor av mindre önskbar typ, något som inte intresserar mig.

Anledningen till min åsikt är ridbarheten. Känslan av att tex rida en häst med optimal halsansättning mot att sitta på en med lågt ansatt hals går inte jämföra. Då spelar det ingen roll hur ädel den är eller hur långbent den är...

Nu svarar jag lite på det du frågade igår förresten!

Det var nog den grövsta trakhener jag sett någon gång ;). Dessutom så har han fullblodspappa(!). Hur såg mamman ut?
U

Mitt stos mamma var även hon en stadig dam (har precis fått se kort på henne för första gången någonsin), men mitt sto med 48% xx är mycket ädlare än båda sina föräldrar. Börjar dock överväga att lägga rent fullblod på henne i år:crazy:

jo det är säkert så, men ibland när jag tittar på hingstar som står högt i blod så är de faktiskt bastanta hästar. Iallafall på bild... ;)
Ulrika

Så kan det vara, men då kommer ofta förädlingseffekten i nästa led. Bland dressyrarna ser jag följande som förädlingshingstar:

Dionysos
Londonderry
Summertime
Highlander
Bocelli (borde vara det i nästa led, även om han själv är rätt grov)
Ravell
Laurentio
Sandreo
Don Romantic (nedärver högställd modell)
Sandakan
Rosevelt

Bourboun anses väl vara en förädlare. Att han sedan tävlat rätt högt i både hoppning och dressyr gör ju inte saken sämre. Har inte sett så många avkommor efter honom men de jag har sett har varit lätta, snygga fölungar som rört sig trevligt!

Här är två olika bilder på samma hingst.

Det är en hingst utan fullblod i stammen. Han är bara 2,5 på bilderna och kommer således att lägga på sig en hel del massa, så jag tror det kommer bli en rätt bitig hingst. Men med den modellen så behövs inte mer förädling i mina ögon.

(Jag skriver inte stammen då det inte är relevant.)

http://www.fotoagentur-dill.de/inc/...9cadfae77c&previewWidth=450&previewHeight=302

34575-g.jpg

Sen finns det kanske annat att klaga på, men för att understryka vad jag menar. Visst ska man sträva efter att förädla, men när man ser hur hingstarna på årets bruksprov ser ut så tror jag det är lika viktigt att poängtera typ och modell. Särskilt med tanke på hur svenska ston ser ut...

Här är två olika bilder på samma hingst.

Det är en hingst utan fullblod i stammen. Han är bara 2,5 på bilderna och kommer således att lägga på sig en hel del massa, så jag tror det kommer bli en rätt bitig hingst. Men med den modellen så behövs inte mer förädling i mina ögon.

(Jag skriver inte stammen då det inte är relevant.)

Behövs inte - man ser direkt vad det är för stam på hästen! (iaf pappa) ;)

Ursnygg modell, btw. :bow: :bow:

Saken är ju den att man själv som ryttare tjänar på att ha en häst som är av "ursnygg modell".

Jag har ju hasat runt i Tyskland på en drös unghästar av olika modeller, men på ovanligt många av den modellen ovan.

Unghästar som ser ut som den ovan har vi ju en hel drös. Får man bara på sadeln på dem och kan sitta kvar så är det inte så mycket jobb kvar sen. ;)

Nu överdriver jag, men man sparar SÅ mycket jobb på att ha en häst som är rätt byggd. Den har förutsättningarna att hitta balans och rytm från början.

Unghästar av sämre typ är helt enkelt inte lika lättridna. De bär sig inte på samma sätt. Har de halsen på fel ställe så är det svårt att hitta en vettig bärig balans med takt och rytm. Det kräver en rutinerad duktig ryttare som kan balansera upp hästen och jobba den på rätt sätt så att den till sist kan bära sig på samma sätt som den andra gör naturligt.

Något som går att koppla till hur länga våra ridhästar håller. Att en stor del av hästarna ryker pga frambensproblem vet väl alla. Det kanske inte är så konstigt när hästarna går med onödigt stor del av sin vikt på sin framdel pga exteriören!?

Nu har jag trasslat in mig igen... Men det här är en av de sakerna som jag funderat mest på efter varje vända i Tyskland. Att många svenska ryttare sitter och kämpar dag ut och dag in med saker som hästarna hjelt enkelt inte har exteriör till att klara!

har du ngr bilder på avkommor efter Rosevelt,vore spännande att se.

barb

Något som går att koppla till hur länga våra ridhästar håller. Att en stor del av hästarna ryker pga frambensproblem vet väl alla. Det kanske inte är så konstigt när hästarna går med onödigt stor del av sin vikt på sin framdel pga exteriören!?

Nu har jag trasslat in mig igen... Men det här är en av de sakerna som jag funderat mest på efter varje vända i Tyskland. Att många svenska ryttare sitter och kämpar dag ut och dag in med saker som hästarna hjelt enkelt inte har exteriör till att klara!

:bow: :bow: :bow:
Håller med till 100 %. Därför blir jag så less när jag ser att vi är på väg att godkänna x antal hingstar som inte alls är byggda som den ovan. Och att vi kasserar utan närmare kommentar hingstar som är det.

Liknande trådar

Avel Tänkte starta en ny tråd, där jag hoppas på en seriös diskussion om vilka fullblod vi vill ha i halvblodsaveln. Många av stona man ser... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 118
Avel Trakhenern innehåller massor av xx, ox och x, och i den svenska halvblodsaveln aveln används i stort sätt bara xx. Urbino som anses vara... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 306
Senast: Alphea
·
  • Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 787
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka