För smal ponny.

Sv: För smal ponny.

Det är skillnad på olika sockerarter i gräs och betfor! Läs tidigare fångtrådar på Buke där skillnaden förklaras.
/Sessiagh

Tack för tipset men jag har läst en hel del av dessa trådar och en hel del annat om fång.
Det finns massor av olika slags kolhydrater i vanligt gräs. Dels de lättlösliga som snabbt bryts ner i början av hästens matspjälkningssystem till enkla sockerarter som glukos. Det är inte bra om man har en häst som är känslig för glukos. Då kan den så småningom utveckla insulinresistens vilket är en orsak till fång. Sedan finns det också andra kolhydrater som ex fruktan som hästen har betydligt svårare att bryta ner och som kan ställa till med en hel del bekymmer i grovtarmen.

Betfor innehåller än en gång en del socker i den melass som är tillsatt. Jag är ganska säker på att det mesta av det försvinner med sköljvattnet. Men jag kan ha fel. Betfor i sig består av nyttiga fibrer som bryts ner längsamt i tarmarna. det tillförs alltså inte ngn större mängd socker.

Jag är nästan säker på att det är farligare för en häst att äta gräs än betfor men det är min egen spekulation.

Senast ändrad:

Ett litet tillägg till det jag skrev nyss så ingen missförstår mig.
Jag menar naturligtvis inte att jag tror att det är jättefarligt för en fånghäst att äta gräs. Man kan nästan tro det när man läser det jag skrivit. Min fånghäst har gått på gräs hela tiden. Det är ju bara ibland som gräs innehåller massor av socker.

Hej
Du får massa olika råd i trådarna här!
Mina är: Jag har själv en ponny som under lång tid hade lättare fånganfall, speciellt under vintern, då vi gav hösilage. Efter att jag slutade att ge honom hösilage (han får bara hö nu) har han aldrig haft anfallen mer.
Till din ponny skulle jag försöka att få tag i ett hö med bra balans vad det gäller Energi/protein. Ta en foderrådgivare till hjälp.

Tror vi missförstod varandra, jag menade att sockerarten i betfor är av annan karaktär än den i gräs och således mindre "farlig" för hästen. Med andra ord, betfor utlöser inte fång såsom gräs gör.
/Sessiagh

Tror vi missförstod varandra, jag menade att sockerarten i betfor är av annan karaktär än den i gräs och således mindre "farlig" för hästen. Med andra ord, betfor utlöser inte fång såsom gräs gör.
/Sessiagh

Jag insåg också det när jag läste om tråden. Jag blandade ihop dig med ngn som menade tvärtom och insåg sedan att vi menade samma sak.

Endast betfor till ett grovfoder med en kvot på 4,4 ger enligt mina beräkningar proteinbrist.:confused:

Det är möjligt att en kvot på 4.4 är lågt, men de äter ju även gräs (ja - vi har gräs i Skåne!) och de värden som anges i Plancks bok är genomsnittliga och ungefärliga. Med tanke på hur mycket grönt jag har i min gräsfröhalm och att den inte enbart består av grövre stjälkar är jag ganska övertygad om att kvoten är högre.

Man kan inte bara nitiskt utgå från medelvärden när man inte har analys. Du är välkommen att hälsa på mina små köttbullar, tror inte någon skulle anse att det var risk för proteinbrist där... (välmusklade, pigga, glada, ngt överhull)
/Sessiagh

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 426
Senast: Roheryn
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 641
Senast: monster1
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 978
Senast: emma-vsm
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka