För smal ponny.

Sv: För smal ponny.

Den främsta orsaken till fång är för tvära foderbyten. Och det många gör misstag på är att dominte räknar in grovfoderbyte som ett byte av foder. Att tex ha många olika partier grovfoder och därefter bara ge när varje parti tar slut kan ställa till det. Samma gäller vid tex bete. Hästen går på bete nästan hela sommaren och hux flux får den fång. Det många hästägare inte räknar med är att tex, om sommaren varit torr har gräset haft en uppdämd växtförmåga, och om det sedan framåt sensommaren blir regn, så kommer ju gräste igång och växer med förnyad fart = foderbyte. Samma gäller fruset gräs.

MEN det du bör och kan komplettera med är ju främst Lusern. Betfor är även det snällt fodermedel till fånghästar.

Min ponny fick fång förra hösten.
Hon får ensilage, lusernpellets och betfor.
Det är viktigt att de får tillräckligt med bra mat som innehåller tillräckligt med proteiner men man bör se upp med stärkelse och onödigt mkt socker. Alltså är inte spannmål så bra. Jag ger henne lusernpellets utan melass och häller av sköljvattnet till betforen. Äpplen hade jag nog inte gett i några större mängder.
Sedan kan man också ge dem ngt för att hjälpa tarmarna. Jag ger vanlig bakjäst till min periodvis.

KL.
Ponnyn kan ha fått fång av foderbyte, men även av frostigt gräs. Har hon betat frostigt gräs? Våran QH får fång knningar direkt om hon betar det.

Har haft en massa fånghästar i stallet där jag står,ge mkt hö,om ni kan få tag på fjolårshö är det absolut super.Lucern,absolut inge krafft,betfor eller havre.Börja försöka röra på hästen,promenera det den kan.I början kanske den kan gå 50m men det blir bättre.Har den så ont att den inte kan gå alls kan man behöva ge smärtstillande några dagar så man får komma igång.Innan vissa börjar kalla mig djurplågare,man leder hästen i dess egen takt o orkar den bara ut i stallgången första dagen så är det bra.Jag menar inte att man ska jaga på hästen eller tvinga den med rent våld.

Mina två shettisar är också fångbenägna men har klarat sig jättebra sista två åren genom att stå på fritt gräsfröhalm. Vi kör in en 200 kgs fyrkantsbal och sen äter de så mycket de vill. De får 4 dl betfor (torrt räknat) för mineralernas skull plus vitamintillskott.
Vi satte dem också på lösdrift i samband med detta.
Förra året klarade de till och med bete från och med augusti månad.
Jag inbillar mig att fri tillgång till fiberrikt grovfoder håller tarmfloran konstant och minskar risken för fång. De är så att säga aldrig utan mat och styr själv mattiderna.
Till en början introducerades de och när de fick tillgång till storbal åt de mycket, detta stabiliserade sig efter en vecka.
Hoppas det reder sig för dig!
/Sessiagh

Jag undrar också, varför fjolårshö? Jag har hört flera som tror det men jag tror inte alls på det.
Värdena är precis samma som förra året förutom att kanske vitaminerna är borta och hygienen sämre om höet lagrats dåligt.
En fånghäst behöver dessutom lika mkt näring som vilken häst som helst, så direkt näringsfattig mat gör inte saken bättre.

Är du inte rädd för proteinbrist på dina hästar om de inte får annat än halm och betfor?

Fjolårshö eftersom fång är en mag o tarmsjukdom o för att "reparera skadan" så är det viktigt att magen får en jämn ström på mat.Eftersom hästar ska äta 18 timmar/dygn,men en fånghäst blir sjuk av för mkt näring.Så de kan äta mer fjolårshö än årshö.
Betfor är snäll mat men det innehåller socker,varför många hästar får fång av frostigt gräs tex är pga av när et blir frost i gräset bildas socker.Därför ska man inte ge betfor.

Som sagt minskar inte hö i värden under ett år, förutom vitaminer, så att fjolårshö generellt har mindre näring är fel. Jag har också svårt att tro att en fånghäst blir sjuk av för mycket näring?!

Vi har en fånghäst på boxvila (dock ej vila pga fång) i stallet för tillfället, som står på 10 kg av vårt hö som inte är direkt näringsfattigt, samt 1,5 kg kraftfoder pga att hon är mkt svårfödd.

Hon har ätit det nu i ett par veckor och förutom orsaken till boxvila, som inte är fång, är hon frisk som en nötkärna.

Senast ändrad av en moderator:

Nu snackar jag om den som har sk akut fång, inte kronisk fång.Jag hoppas du inte menar att ni har en akut sjuk fånghäst som ni trycker i 1,5 kg kraftfoder?

Men herregud nej såklart vi inte gör!!
Det är för det första inte vår häst, utan hon står här ett tag. Det är ägaren som bestämmer fodret och inte vi, ägaren är mycket kunnig och hon vet garanterat vad hon gör. Det var bara ett ex. på att fånghästar också ska ha sitt behov tillgodisett.

Edit:
Akut fång kanske kräver näringsfattigt. Jag tänkte mest på fång över huvud taget.

Senast ändrad av en moderator:

Läste visst inte allt,ser att eran inte har akut fång.Men som sagt jag menar de som är akut sjuk nu:smirk:

Fjolårshö eftersom fång är en mag o tarmsjukdom o för att "reparera skadan" så är det viktigt att magen får en jämn ström på mat.Eftersom hästar ska äta 18 timmar/dygn,men en fånghäst blir sjuk av för mkt näring.Så de kan äta mer fjolårshö än årshö.
Betfor är snäll mat men det innehåller socker,varför många hästar får fång av frostigt gräs tex är pga av när et blir frost i gräset bildas socker.Därför ska man inte ge betfor.

Jag håller med dig om att det är viktigt att en fånghäst har något att tugga på så att tarmarna arbetar hela tiden.
Men något som också behöver repareras är hovarna och till det behöver den proteiner.
Näring verkar vara någonting som lätt förvirrar. Den delen av näring som finns kolhydraterna och som sedan omvandlas till energi ska man vara försiktigt med så att hästen inte blir tjock. Men den del av näring som proteinerna utgör är viktig att den får i sig. sedan ska väl inte ett fjolårshö tappa dessa näringsämnen. Det som fattas är ju vitaminerna och de är viktiga för hästen. Sedan kan ett gammalt hö innehålla mögel och annat otrevligt och det verkar inte så bra för en fånghäst.
Betfor består av nyttiga fibrer och inte så mkt socker. Det mesta av sockret finns i den melass som är tillsatt. Det försvinner om man häller av blötläggningsvattnet.

Jag vet bara att varje sommar senaste fem åren har vi haft minst en fånghäst/ sommar pga att betet i sommarhagen är för bra.Så här har alla gjort o alla har blivit friska.En är slaktad idag pga att han ställdes på vintervila o fick då tillbaka sin akuta fång och de valde att ta bort honom.Men han blev bra året innan o gick tom på sommarbete sista sommarn men blev riden.

Jag vet bara att varje sommar senaste fem åren har vi haft minst en fånghäst/ sommar pga att betet i sommarhagen är för bra.Så här har alla gjort o alla har blivit friska.En är slaktad idag pga att han ställdes på vintervila o fick då tillbaka sin akuta fång och de valde att ta bort honom.Men han blev bra året innan o gick tom på sommarbete sista sommarn men blev riden.

Jag vet många som ger sina fånghästar efter det jag beskriver och där det fungerat bra. Detta med fång är komplicerat.

GRÄSFRÖ halm, inte vanlig halm. Ligger näringsmässigt mellan halm och normalvärdeshö.
Man odlar gräs för att ta gräsfrö (till att så gräsmatta etc). Det som blir kvar när fröna skördats är just gräsfröhalm. Grönt och friskt.
/Sessiagh

Det är skillnad på olika sockerarter i gräs och betfor! Läs tidigare fångtrådar på Buke där skillnaden förklaras.
/Sessiagh

Jag har aldrig skickat in analys på gräsfröhalm men enl Christina Plancks bok "Hästens näringsbehov och utfodring" ligger de genomsnittliga värdena enligt följande:
MJ: 6.6
SMR: 29 (halm brukar ligga runt o:an om inte kväve tillförts på åkern och då är det enkla kväveföreningar som kan ge brist)
Ca: 3.3
P 1.4
Mg: 1.4

Så jag är inte särskilt orolig för proteinbrist. Till de stora hästarna har vi gräsfrö fritt som komplement just för att de ska få tugga dygnet runt.

/Sessiagh

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 426
Senast: Roheryn
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 641
Senast: monster1
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 978
Senast: emma-vsm
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka