För smal ponny.

N

naira

Vi har en shettisvalack som lätt får fång, och nu har mina foderidéer helt tagit slut. Han tål knappt någonting!
För cirka en månad sedan märkte vi att någonting inte stod rätt till, han ville inte äta och var seg när han gick en morgon, så vi satte honom i en hage med lite mindre mat. Sedan tog vi ut hovis som sa att det var ett fånganfall på gång men att vi hade lyckats stoppa det.

Nu ikväll när vi tog in honom var det samma sak igen, han ville inte äta och var ganska "stapplig". Men nu kan vi inte minska mer på maten. Han är hur smal som helst!
Kan ni tipsa om bra foder som gör att han lägger på sig med inte får fång? Vad ska vi tänka på?
Bör jag ta ut en veterinär? Jag vet verkligen inte vad jag ska göra och jag är så trött och ledsen efter allt krångel med tidigare hästar.

(Han motioneras för tillfället inte, men ska snart börja köras igen, men jag skulle vilja att han gick upp sig lite först)

Sv: För smal ponny.

Just nu får han 5 kilo väldigt torrt hösilage. Någon kraft törs vi inte ge.

okej..en bekant till mig har en ponny som också får fång lätt..fast hans problem är att han har svårt för att tugga hö/ensilage (man kanske inte kan förvänta sig bättre tänder på en ponny över 30 år), ja iallafall (detta kanske inte har med saken att göra) men de gav honom lucernpellets(uppblött) blandat med morötter/äpplen.. mycket populärt..

har även hört att man kan ge "vanligt" lucern (strå-variant) uppblött, ist för hö och sånt, och att de blir fina i hullet då..

hoppas det löser sig och lycka till :)

Okej, då ska jag nog testa det, tack för tipset! :)

Dennatråden är den jag hittade som passrade bäst till min fråga... bara ignorera mig om ni inte tycker den hör hemma här!:crazy:

Men det är så här att en ponny som står i samma stall som jag har ett problem.
Vissa dagar får hon bara för sig att inte äta sitt hösilage.:confused:
Hon bara står och kollar på det, kanske går fram och tar en lite tugga, och ställer sig i hörnet igen....:crazy:
Hon lämnar alltid kvar lite mindre än ½ kg, men det är inte så mycket..

Det är det att hon helt plötsligt inte ska äta, som är lite förvirrande... Hon äter glatt sitt kraftfoder men bara skiter i hösilaget.

Hon är inte smal men är deffenetivt inte tjock iheller..

Är det någon som har erfarenhet av detta eller varit med om något liknande :confused:
skulle jag gärna vilja få lite tips om hur man kan göra för att hon ska äta hela tiden...

tacksam för att tips! :)

Ställ hästen omg. på sand. Det finns inget bättre för fånghästar att stå på. Både i hagen och i boxen ska det finnas sand.Massage är heller inte fel. Ge lucern med.

Hur äter ponnyn om den får hö istället?

Kan vara som så att hon inte är förtjust i hösilage, även fast det normalt sett oftast verkar vara mer populärt att äta hösilage efter vad jag har märkt.

hm..det kan ju vara något litet fel på hösilaget som hon fick.... eller så är bara hästen lite kräsen :P

min kompis ponny vägrar att äta sitt ensilage om det är för blött...det ska vara lagom torrt, annars äter han det inte..då går han hellre utan käk..synd att inte alla ensilagebalar alltid är exakt likadana :angel:

Håller med ¨åke fullt ut.

I övrigt, kan det tänkas att någon går och ger hästarna nå godis? Vissa hästar kan få fång anfall utav att få äpplen och sådant. Kanske nå barn/grannar/folk som åker förbi som ser hästarna och vill mata dom. Verkar vara otroligt populärt att mata hästar. När vi hade stall, kunnde det komma folk och knacka på dörren och fråga om dom fick ge godis med jämna mellanrum. Å då undrar man hur ofta det kan tänkas att det ges godis utan att dom frågar oss innan.

Ja, det kan det i och för sig vara:idea:, hon har aldrig ätit hö innan(inte hos förra ägaren heller). Men jag ska föreslå ägaren om det.:)

tack:bow:

ja, i så fall är hon nog kräsen,:p för det är inte något fel på hösilaget eftersom att 3 andra ponnysarna i stallet äter det och min lilla kille får ibland lite av hennes rester som hon inte äter och han äter det med nöje:)

och allt är ju som du säger inte lika, och det kan kanske skillja sig lite i balen också efter som en eller två dagar äter hon inte det sen äter hon det nån dag och så håller hon på så hela tiden;)

tack vad bra att det finns fler som gör så:)
eller bra och bra men ;)

hehe okej :P.... hon kanske inte ens är hungrig när hon inte vill äta :P (ovanligt att en häst är mätt :angel: haha )

Fick ett tips från min hovslagare och det är att helklippa ponnyn. Då går energin åt att hålla sig varm dvs du kan ge honom mer mat men han förbränner det ändå.

Han hade en kund som hade en ponny som jämt fick fång vår sommar höst vinter det spelade ingen roll men när de helklippte ponnyn så fick han inte fång mer.

Ska själv prova det på min minishettis.

ja, vi har också tänkt det, men vi tycker också att det är väldigt ovanligt att en häst är mätt. Speciellt en ponny :angel:

Men att hon äter sitt kraftfoder är också lite konstigt om hon nu är mätt :crazy: för de äter hon med god aptit:confused:

haha aa verkligen xD

hm...detta var ett mysterium :D

Ja, det var det..
vi har grubblat på ett ganska länge så tänkte jag att någon här kanske varit med om samma sak eller något liknande så kanske de hade några tips :p

och några har jag ju fått så det hjälpte väl lite än så länge :rofl:

Okej, tack så mycket. I paddocken, där han står under fångperioderna, är det ju sand, kanske ska byta helt så han får stå där då? :)
Tack för tipset!

Håller med ¨åke fullt ut.

I övrigt, kan det tänkas att någon går och ger hästarna nå godis? Vissa hästar kan få fång anfall utav att få äpplen och sådant. Kanske nå barn/grannar/folk som åker förbi som ser hästarna och vill mata dom. Verkar vara otroligt populärt att mata hästar. När vi hade stall, kunnde det komma folk och knacka på dörren och fråga om dom fick ge godis med jämna mellanrum. Å då undrar man hur ofta det kan tänkas att det ges godis utan att dom frågar oss innan.

Hmm, jag TROR inte att det är möjligt så våran hund har utsikt över hagarna och går igång direkt om det är någon där. Men man vet ju inte helt säkert...

Fick ett tips från min hovslagare och det är att helklippa ponnyn. Då går energin åt att hålla sig varm dvs du kan ge honom mer mat men han förbränner det ändå.

Han hade en kund som hade en ponny som jämt fick fång vår sommar höst vinter det spelade ingen roll men när de helklippte ponnyn så fick han inte fång mer.

Ska själv prova det på min minishettis.

Det har jag aldrig hört! Men det kanske är värt att testa då..

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 426
Senast: Roheryn
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 641
Senast: monster1
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 978
Senast: emma-vsm
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka