För lite mjölk?

Sv: För lite mjölk?

kl

Vilken matningsteknik har fungerat bäst för er när ni gett era småttingar?
Med vad får de i sig minst luft och inte sätter i halsen?
Sked, liten kopp typ medicinkopp eller sån där dikopp som finns på apoteket?
När pappa ska ge ett helt mål mat för första gången är han fortfarande bara 6 veckor så vi vill helst vänta lite till med flaska. Tidigare har vi gett pyttelite till efter att han ammat men inte verkar nöjd, har aldrig gett stor mängd ännu.

Det var hemskt kladdigt med kopp (kopp köpt på apoteket), jag tror faktiskt skedflaska är att föredra (jag såg de som matade med sådan men provade aldrig själv eftersom vi gick över till flaska efter när amningen var etablerad.

kl

Nu vägrar han nästan bröstet helt och ska hellre ha flaska:cry::cry::cry:

Hur var det, kommer amningshjälpen på hembesök eller hur gör dom?

Varför inte prova ta bort flaskan helt och erbjud bröstet eller kopp/skedflaska?

Vi var på julbord igårkväll och var borta från Loke båda två 7-8 timmar. Han fick mat med tesked, och det funkade superbra!

Eller ja - det funkade superbra för Loke iaf. Jag hade med mig pumpen och fick gå och pumpa ur på toa när jag hade ont för att de var så fulla. När vi kom hem och han åt blev uppsamlingskoppen på det andra bröstet full med en gång, när jag ammat färdigt hade den samlat en och en halv kopp, och då hade en del läckt ut iom att jag inte märkte att den blev full på en gång. Det enda var att han var snuttig under kvällen borta, men han fick napp så det gick bra. Nappen har vi annars slutat med då han fick fel tag av den.

Vi var på julbord igårkväll och var borta från Loke båda två 7-8 timmar. Han fick mat med tesked, och det funkade superbra!

Eller ja - det funkade superbra för Loke iaf. Jag hade med mig pumpen och fick gå och pumpa ur på toa när jag hade ont för att de var så fulla. När vi kom hem och han åt blev uppsamlingskoppen på det andra bröstet full med en gång, när jag ammat färdigt hade den samlat en och en halv kopp, och då hade en del läckt ut iom att jag inte märkte att den blev full på en gång. Det enda var att han var snuttig under kvällen borta, men han fick napp så det gick bra. Nappen har vi annars slutat med då han fick fel tag av den.

Vad tycker ni är bästa sättet att tina/värma mjölken på?

Absolut inte mikron i alla fall, den ska man inte använda sig av för att tina eller värma bröstmjölk. Tina långsamt i kylskåp och värma försiktigt på spisen, i vattenbad. :)

Senast ändrad:

De få gångerna vi gjort det har jag hällt hett (inte kokande men nästan) vatten i en kastrull, lagt i dikoppen med några bitar fryst mjölk och sen på med locket. Men det tar ju sån tiiiiid! Kyld mjölk tar ju inte så lång tid, så om man långt i förväg vet att man ska ge kan man ju först tina i kylen. Men fryst, usch, ofta har man ju också en missnöjd och hungrig bebbe i famnen medans man väntar också.

Jag brukade inte frysa in mjölken, den håller ju tre dagar i kylen. Eller så pumpade jag och så fick sambon ge i flaska samtidigt. Förstår att det är stressande att försöka tina mjölken när bebben är hungrig Nu. :)

Ska man ge upptinad bröstmjölk så gäller det att ha framförhållning.

Jag har haft frysen full med bröstmjölk i portionspåsar i flera månader efter att jag sinat själv och har då tagit upp morgondagens mjölkportioner för upptining kvällen före.

Upptining kan ske i vattenbad, absolut inte i mikro.

Jag har fryst in mjölken i plastpåsar, lagt plastpåsen i en kastrull med varmt vatten och det har högst tagit två minuter att tina och värma. Testa lägg dina kuber i en plastpåse i vattnet nästa gång.

Jag fryste "snabbmat" i istärningspåsar, tinade väldigt snabbt i vattenbad om det var panik. Större förpackning om det var för att jag skulle vara borta planerat.

*kl*

Problemet är nog makgnip (kolik?) helt enkelt!

Han vaknar, äter, blir mätt och rapar och kräks och sen kommer magknipen. Då brukar vi byta blöja och sen äta igen men han har inte kunnat äta mer efter det:(
Inatt sov han 00-2 och var vaken till 6, sov till 8, och sov sen 9.30-12-30. Ha sover aldrig längre än 3 timmar:( han vaknar väl för han är så hungrig eftersom han inte fick i sig mer när han var vaken.

Så idag var vi till BVC och hon tyckte vi skulle testa Sempers magdroppar, vilket jag köpt och stoppat i honom. Håller verkligen tummarna att det hjälper så det inte är kolik han fått:crazy:

Min första sov inte mer än 2½ tim förrän 4v ålder, då plötsligt blev det 5 timmar i sträck = mjölkstockning... men sen höll det i sig med korta sömnbitar. Helt normalt, även om det är jobbigt.

*kl*

Problemet är nog makgnip (kolik?) helt enkelt!

Han vaknar, äter, blir mätt och rapar och kräks och sen kommer magknipen. Då brukar vi byta blöja och sen äta igen men han har inte kunnat äta mer efter det:(
Inatt sov han 00-2 och var vaken till 6, sov till 8, och sov sen 9.30-12-30. Ha sover aldrig längre än 3 timmar:( han vaknar väl för han är så hungrig eftersom han inte fick i sig mer när han var vaken.

Så idag var vi till BVC och hon tyckte vi skulle testa Sempers magdroppar, vilket jag köpt och stoppat i honom. Håller verkligen tummarna att det hjälper så det inte är kolik han fått:crazy:

Om du inte redan har provat detta så gör det: när han har magknip, böj upp benen så att knäna kommer mot magen (tänk fosterställning). Det hjälper min 2-veckorsbebis när han har magknip. Här finns lite instruktioner för massage vid magknip.

Har du sjal? Ut i den i tio minuter funkade på min iaf. Kanske inte vad man vill göra klockan 6 på morgonen men ändå....

(Min 11 månaders sover fortfarande aldrig mer än 3 timmar i sträck)

Om du inte redan har provat detta så gör det: när han har magknip, böj upp benen så att knäna kommer mot magen (tänk fosterställning). Det hjälper min 2-veckorsbebis när han har magknip. Här finns lite instruktioner för massage vid magknip.

Var till BVC igår där hon berättade om den där kolikmassagen:) så vi kör lite på den!

Har du sjal? Ut i den i tio minuter funkade på min iaf. Kanske inte vad man vill göra klockan 6 på morgonen men ändå....

(Min 11 månaders sover fortfarande aldrig mer än 3 timmar i sträck)

Nej har tyvärr ingen sjal men skulle så gärna vilja ha en:crazy: hade vart så skönt att lägga/sätta honom i den så man har händerna fria + spar på ryggen och han ändå får va med och gå runt då han hellre gillar det än sitta still. Ska läsa lite om vilken typ av sjal jag ska ha bara:)

Läs inte för mycket bara, man blir helt snurrig :D Tipsar om en trikåsjal, vilken som helst. De är mer eller mindre likadana. Eller sy en själv. Sen när han blir lite större skaffar du en ergonomisk sele. Den går snabbare att ta av och på.

Läs inte för mycket bara, man blir helt snurrig :D Tipsar om en trikåsjal, vilken som helst. De är mer eller mindre likadana. Eller sy en själv. Sen när han blir lite större skaffar du en ergonomisk sele. Den går snabbare att ta av och på.

Haha ja en djungel ka man verkligen säga att det är:crazy: men en trikåsjal har jag funderar starkt på, så det blir nog en så så småningom. Om inte tomten kommer med en då:D

Ja man kan ha för lite mjölk, eller kanske snarare för tunn mjölk.

Jag anser att man kan ha för lite mjölk. Jag har försökt både amma och pumpa ur till tre barn men det har liksom aldrig blivit någon mängd av det, eller vad sägs om 20 ml sammanlagt per dygn från båda bröstet efter att ha pumpat i 30 minuter på varje? inte konstigt att Elin var skithungrig efter några dygn. Detta var mängden jag fick ut efter att ha pumpat i 2 månader, var tredje timme... jag slutade pumpa när bröstpumpen dog, bara sådär tvärt....

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 061
Senast: __sofia__
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
6 618
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 933
Senast: Cocos
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 081
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar