För lite mjölk?

Sv: För lite mjölk?

Den där sprayen, hur funkar den egentligen? Hur lång tid efter man sprayat kommer mjölken igång? Är det svårt att få den utskriven?

Jag fick det utan problem, men då hade jag iofs haft mjölkstockning. Om du beskriver att du får problem för att mjölken inte släpper till så borde du få det utskrivet om du har en sjysst BVC-tant.

Det tar bara några minuter, man sprayar i näsan (som vanlig nässpray) och sen väntar man en liten stund så märker man sen hur mjölken rinner till, det kan ila till i brösten och det börjar läcka.

eller att brösten är "svårsugna". Gällande det sistnämnda har jag läst om många mammor med (väldigt) stor byst som upplever att det kan bli svårt att lägga barnet på ett bra sätt till bröstet; att bröstet är så stort att det blir "i vägen". Jag har också hört en person beskriva att hennes mjölkgångar troligen var "små" eller "smala" så att barnet fick suga väldigt hårt och mycket för att få ut mjölken (vet dock ej om det bara var hennes egen gissning eller om det rent medicinskt kan vara så).
Här är en "trögmjölkad" mjölkkossa som kan intyga om att det du nämner kan stämma. Jag har haft MYCKET mer mjölk än vad som gått åt de första månaderna...
Min etta hade fel sugteknik och fick inte ut någon mjölk alls - jag pumpade och gav i flaska så länge tillgången räckte.
Min tvåa hade rätt sugteknik men sög "mesigt", hon fick inte heller ur någon mjölk ur brösten så jag gjorde likadant igen. Pumpade och flaskmatade så länge tillgången räckte.
Min trea hade rätt sugteknik och sög som en liten stark igel, men efter ett par dagar hemma insåg vi att inte heller detta barn fick i sig vad han behövde via amningen, trots att det fanns massor med överskottsmjölk. (jag pumpade för att få igång produktionen, hoppades ju fortfarande på en fungerande amning...)
Först efter misslyckandet med trean, som verkligen hade förutsättningar att suga ur mjölk, insåg jag att mamma mu var trögmjölkad.

Jag kommer försöka amma min fyra också, fast jag kan inte påstå att jag har så stort hopp att lyckas... Jag får förmodligen köra mjölkmaskin igen, men det gör jag så gärna. :laugh:

Jag brukade lägga en kräklapp under brösten. I början körde jag rullad handduk men märkte att jag spände upp brösten så mycket att de blev hårda och svårsugna. Det tog ett litet tag att få till rätt "höjd" på det hela. Men jag skulle aldrig fixat att amma utan något under bröstet. Det lyfter ju upp det så att bröstvårtan kommer framåt och inte nedåt (som i mitt fall) jag kunde också justera lite i sidled så att bröstet inte pekade åt sidan.

Jag fick nässpray efter 3:e mjölkstockningen och sen slapp jag skiten! Då gick det att pumpa och få bort alla knölar. Hon som skrev ut den var helt upprörd att jag inte fått sprayen tidigare. Hon ansåg att man skulle få den direkt.

Jag önskar att jag hade vågat köpa sådana, men jag var ganska skrämd av all propaganda mot amningsnapparna. Min vänstra bröstvårta blev omdelebart alldeles snedsugen och det rättade aldrig till sig. Det gjorde ofantligt ont att amma på den sidan.

Den där propagandan gör mig rent ut pissförbannad! Jag kan ju bara tala för mig själv men eftersom jag ENBART fått hjälp av amningsnapparna så förstår jag inte att det ska vara en sådan propaganda att folk inte ens vågar prova!
kanske med en sabbad amning som följd....:mad:

Och sedan riskerar att känna sig värdelös för att man behöver använda amningsnapp.

Nej fram med riktigt såriga, snedsugna bröstvårtor där man till slut drar sig för att amma eller sprängfyllda bröst som små munnar inte klarar att greppa bara man låter bli de hjälpmedel som finns (amningsnapp).....

OBS, ironi (som du säkert förstod;)).

Svar till alla.

Jag fuskar lite, man kan väl säga att jag ammar till 80 procent eller något. Ludvig är 5 veckor o jag har fuskat i tre. HAr som allra mest vid pumpning en gång lyckats få ut en dl. Dock har jag som tur är inte haft några större problem med smärta (visst, det kändes i början, men uthärdligt o nu är det inga problem alls), men på e m och kväll när han är som mest hungrig räcker helt enkelt inte mjölken och han blir förtvivlad. Jag skulle säkert kunna amma ännu mer, men jag tycker det funkar bra att ge 2* 50 ml ersättning per dag som tillägg. Bebis näjd, mamma nöjd, och bröstmjölk får han ju ändå i sig med allt vad antikroppar och nyttigheter det innebär. Praktiskt med ersättning på kvällen med, så att man själv kan få leka med hästarna en stund :angel:(och jag har i princip inte mjölk att pumpa ut - den ammas upp). Sambon känner sig nöjd när han får "pappamma" dessutom ;).

Om man vänder på steken, vad är egentligen nackdelen att kombinera lite? Att det finns massor med fördelar med att amma är ju självklart. men är det någon av fördelarna som förtas så att säga för att man utöver amningen ger lite ersättning?

Själv tycker jag det funkar som vi gör nu, och hoppas kunna göra likadant tills han är runt halvåret.

Nackdelen KAN vara att du vill fortsätta amma men bebis väljer att rata bröstet och bara ta flaska. Men trivs ni båda med som ni gör är det ju inga problem.

Jag pumpade ur på morgonen när det "blev över" och gav på kvällen, eller pappan gav när jag var i stallet. Denna bebis valde också själv att sluta amma vid 9 månaders ålder till min stora sorg, det var ju så smidigt!

Att bebis väljer bort bröstet är det man riskerar.

Vår son tog både flaska och ammade tills han var 9 månader :)

Jag gav också ersättning 2-3 ggr per dag.

Ja det är klart! Det hade jag inte ens tänkt på, eftersom Ludde glatt och glupskt sörplar i sig från såväl bröst som flaska :). Kul att höra att fler gör likadant - jag har annars fått uppfattningen att många väljer att antingen helamma eller inte alls.

När du ammade till nio månader, gav du något mer då?
Smakis? Mat? Ersättning? Välling? Gröt?

Senast ändrad:

*kl*
Blir det inte lättare för alla spädbarn osv att rata bröstet för flaskan om de tex har amningsnapp?
Jag kör helt naturellt för det funkar bäst på lilltösen och hon ratar allt vad amningsnapp o vanlig napp och flaska heter. Hon blir förbannad när jag kommer med det istället för det hon vill ha direkt från pumpen. Fastän hon får tex något mål smakis eller som ikväll då lite gröt, så vill hon ändå ha bröstet. Men utan bröstet och magdropparna skulle det inte vara så bra för henne.

Jag ska inte svara för Madick, men har svårt att föreställa mig att någon helammar barnet till 9 månaders ålder. Det är inte vad som rekommenderas. Rekommendationen är väl att börja med smakisar vid 6-7 månaders ålder (men man KAN börja tidigare också). Vad jag läst/hört så är det näringsmässigt viktigt att börja med något mer än bara bröstet vid ungefär den åldern. Men det finns säkert undantag.

Vi började med smakisar vid 4 månader. Mycket eftersom jag skulle börja jobba när han fyllt 7 månader. Men ammat har jag fortsatt med. Han ammas fortfarande och har precis fyllt 1 år. Nu är vi nere på 1-2 amningar per dygn. Ibland på natt-tidig morgon vid 4-5tiden, sen vid 06.30 innan jag går upp och ska till jobbet. Tills för ett par dagar sedan har jag också erbjudit bröstet efter kvällsmaten vid 18-tiden, men eftersom han mest bara snuttar och inte verkar så intresserad då så bestämde jag igår att sluta med det målet.

Planerar plocka bort morgonmålet också om 1-3 månader ungefär.

(Med andra ord - det går faktiskt rätt bra att kombinera amning med att arbeta. En del menar att en orsak till att pappan inte kan vara föräldraledig är amningsskälet, men jag köper inte det; inte efter 7-8 månaders ålder i alla fall. De allra flesta är ju ändå inte borta mer än 8-max 10 timmar per dag när de jobbar. Resten av tiden kan man ju lätt amma.)

En allmän kommentar om pumpning: jag upplevde att det tog ett antal gånger innan man fick in tekniken och verkligen började få till flödet även vid pumpning. De första 4-5 gångerna fick jag bara ut kring 10-20 ml. Senare kunde jag få ut kring 100-150 ml de flesta gångerna. Men det krävde lite koncentration faktiskt och fokusering på själva uppgiften. Så; mitt tips är att även om man nästan inte får ut något alls: fortsätt några dagar till. Kanske till och med (om man orkar) pumpa ett par ggr per dag under en period. Till slut blev mina bröst "vana" och producerade mjölk så det räckte även till en urpumpning per dag.

Det märkte aldrig jag. Amningsnappen ger ju bara ett bättre grepp runt bröstvårtan, sugtekniken blir ju densamma (i alla fall för mina barn där det inte heller var något problem att lägga bort amningsnappen där de växt till sig nog att verkligen kunna få tag).

Anledningen till att skedflaska eller koppning rekomenderas innan amningen är fullt etablerad är att de formerna av matning inte strular till amningstekniken vilket flasksugning kan göra.

Vi koppade i början men gick sedan över på flaska efter ca 2 månader (både för urpumpad bröstmjölk- jag bytte ofta morgonmjölk och gav på kvällen- och ersättning). Vi fick inga sugproblem men jag vet de som fått barn som ratat bröstet för den mer lättsugna flaskan. I de flesta fall har de dock börjat med flaskan på tok för tidigt.

En allmän kommentar om pumpning: jag upplevde att det tog ett antal gånger innan man fick in tekniken och verkligen började få till flödet även vid pumpning. De första 4-5 gångerna fick jag bara ut kring 10-20 ml. Senare kunde jag få ut kring 100-150 ml de flesta gångerna. Men det krävde lite koncentration faktiskt och fokusering på själva uppgiften. Så; mitt tips är att även om man nästan inte får ut något alls: fortsätt några dagar till. Kanske till och med (om man orkar) pumpa ett par ggr per dag under en period. Till slut blev mina bröst "vana" och producerade mjölk så det räckte även till en urpumpning per dag.

På tal om pumpning så fick jag låna en elektrisk på BB som jag hade de 9 mån som de ammade. Jag kunde då pumpa båda brösten samtidigt vilket sparade mycket tid. Jag pumpade rätt mycket för att stimulera produktionen (mina små var typiska "amma var 3:e timme-barn" trots att de hade fri tillgång på bröstet. Brösten blir vana att släppa till med pumpen, jag tror 470 ml var mitt rekord. Men det skulle ju räcka till två också!:p

Angående flaska, amningsnapp osv:

Jag hade som sagt amningsnapp de första dygnen, sen tog vi bort den så där kan jag inte uttala mig. Gällande flaska så fick pappa prova mata sonen med utpumpad mjölk första gången när han var kring 7 veckor. Det gick utmärkt och han har tagit både flaska och bröst sedan dess utan problem. (Han har också varit en riktig "nappunge" och gillat sina nappar jättemycket. Fick den första när han var 1 vecka gammal. Inte heller det "ställde till" något med sugtekniken från brösten).

Men; visst ska man vara medveten om att det KAN bli problem. Dock håller jag med de som skrivit härinne: fungerar amningsnapp så använd det! Man kan alltid prova utan med jämna mellanrum. Om det inte går utan så är det väl ingen fara - då är det ju bara fortsätta med den!

kl

Nu vägrar han nästan bröstet helt och ska hellre ha flaska:cry::cry::cry:

Hur var det, kommer amningshjälpen på hembesök eller hur gör dom?

Välling väntade jag med tills amningen var avslutad, men gröt och mat blev det ju. Smakisar började vi med vid 6 mån har jag för mig. Den mat som gick i bäst var plockmat. Än idag tycker just det barnet inte om mosad mat eller kladdig mat (som lasagne).

Den andra som jag ammade 18 månader började tidigare med smakisar (svårt att låta bli när man har syskon) men tog som sagt inte flaskan förrän jag sa ifrån amningen, DÅ plötsligt dög flaskan.

kl

Nu vägrar han nästan bröstet helt och ska hellre ha flaska:cry::cry::cry:

Hur var det, kommer amningshjälpen på hembesök eller hur gör dom?

Jag pratade bara i telefon och fick suverän hjälp. Vet faktiskt inte om de gör hembesök, ring och fråga!

Jag kör helt naturellt för det funkar bäst på lilltösen och hon ratar allt vad amningsnapp o vanlig napp och flaska heter. Hon blir förbannad när jag kommer med det istället för det hon vill ha direkt från pumpen.

Har ni provat med att pappan ger i flaska då?:idea: Det kan ju vara så att hon förknippar dig så starkt med amning att det inte funkar därför?

Jag pumpar ur på morgonen och det ger pappan sen på kvällen när jag är i stallet. Där gjorde vi så när vi först introducerade flaskan att pappan var ensam inne med Viking, när han blev hungrig så erbjöds han flaskan. Det var inga problem alls när han väl kände vad det var i den:p.

Men själv har jag inte provat att ge från flaska, jag har ju alltid brösten med mig.:p Men troligtvis skulle det inte vara några problem.
Jag har inte heller märkt av nån försämrad sugteknik vid bröstet, men så var han också 2 månader innan vi började med flaskan.

Gå in på amningshjälpens hemsida, jag tror där är ett formulär man kan fylla i, eller telefonnummer. Hoppas det ordnar sig!

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 061
Senast: __sofia__
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
6 618
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 933
Senast: Cocos
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 081
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar