För lite mjölk?

Sv: För lite mjölk?

Fast det fungerar inte för alla, hurvida mjölken är tunn eller inte ger jag mig inte in på att diskutera eftersom jag inte vet säkert, men det finns dom mammor som aldrig får upp sådan produktion av mjölk att barnet blir mätt.

Det hör kanske inte tillvanligheten dock :)

Svärmor ammade dygnet runt, då vägs t.om barnen före och efter amning för att se att de fick i sig. Men allting rann rakt igenom, de pissa och bajsa ut allting och gick inte upp i vikt.

Där amningshyseri nu, alla ska amma hela tiden och fixar man inte att amma så är man en värdelös morsa! Vilket är helt fel, alla fixar inte att amma. De tjatas hela tiden om amning på BVC.

Min kompis ammade säkert mnst 7 ggr oftare än mig (våra barn är ganska jämngamla) och de på BVC sa att hon hade kolik därför skrek hon så mycket. Efter 8 veckor orkade inte min kompis längre och köpte ersättning, efter 1a flaskan så slutade hon att skrika och blev en nöjd bebis. Men ändå så sa BVC åt henne att hon gjorde fel.

Senast ändrad:

Måste vara väldigt få, därimot så är det många som inte orkar hålla på att amma en gång varje halvtimme dygnetrunt i kanske 1 vecka. Det ÄR jobbigt, och jag förstår de som inte pallar. Bättre då att ha en glad mamma som orkar bry sig om sitt barn än ett levande lik som promt ska amma

jag ville bara klargöra att det inte finns något som heter tunn mjölk, iaf inte enligt BVC och andra amningskunniga

Tillägg, mjölken är mindre fettrik i början av amningstunden för att sen bli mer fet, så där skulle man faktiskt kunna säg a att den är tunn

Senast ändrad:

Få och få, det finns och dom måste få känna att det är OK att inte amma och ändå vara en bra mamma..

Amninshysteri tror jag inte riktigt på, men lite amningspress bland mammor förekommer nog i samråd med att man är ganska känslig i början ...

Då har man ammat för lite ofta, iaf i de allra flesta fallen. Men enligt BVC, och många andra jag frågat så finns det inget som heter tunn eller svag mjölk, mammans mjölk är anpassad exakt till sin bebis. (Om du inte har ätstörningar osv som påverkar näringen) Därimot så kanske du har lite mjölk, men då får man amma oftare och få upp produktionen.

Jag köper inte alls ditt resonemang. Jag har på nära håll "bevis" på en kvinna som inte kunde amma sitta barn (d.v.s. barnet sög men det kom i princip ingenting- vägd före och efter och ingen som helst skillnad på vikten). De var inlagda på barn eftersom barnet svalt. Jag vet också fler fall med svältande barn där mamman har ammat och ammat utan att produktionen ökat märkbart och den har varit för liten redan från början.

Vissa har mer mjölk än andra, mjölkproduktionen kan öka genom fler amningstillfällen men alla är inte stöpta i samma mall.

Själv (som dubbelammande mamma) valde jag att pumpa extra mellan målen för att öka min produktion men det finns en gräns på hur mycket mjölk som kan produceras.

För mig är huvudsaken att barnen blir mätta, det ger nöjda och glada barn. Det är kanon om det kan ske enbart med amning, fungerar inte det finns det ersättning att tillgå.

Jag tycker personalen från BB mer var intresserad av att känna hur spända mina bröst var när de kom ut för kontroll än hur Rasmus mådde, och jag skulle amma i princip hela tiden när de var hos oss, spelade ingen roll om han käkat 30 sek innan de knacka på dörren!

Du måste amma du måste amma *blablabla*

Alla fixar inte att amma precis som att alla inte fixar att föda vaginalt just för deras kroppar inte är skapta för de.

ja, verkligen! Som jag skrev till dig så har ingen att göra med om man ammar eller inte.

Tänk vad olika det är, så var de inte alls på mitt BB. Vi fick vara väldigt mcyket ifred, 1 gång frågade peronalen hur amningen funkade. Jag måste ha haft tur, för jag har hört om fler fall än ditt där det har varit väldigt fixerat.

Jag ber om ursäkt om jag trampat någon här på tårna, det är inte alls meningen. Såklart är man en bra mamma även om man inte ammar av diverse anledningar!

Senast ändrad:

Jag åkte ju hem på en gång, men de kom ju ut och hälsa på och då var de bara amning HELA tiden, min kompis som födde i sthlm fågade de ibland, de gav inte ens tips på amningsställningar eller visade hur hon kunde handmjölka.

Kanske vill de fortsätta att leda amningsligan här i Uppsala län?
I Uppsala län kommer de allra flesta nyblivna mammor igång med amningen och sex månader senare ammar drygt tre fjärdedelar helt eller delvis sina barn. Det finns dock stora skillnader i amningsmönstret mellan olika kommuner.

Det gjorde de inte här heller, visade amningsställningar alltså. Jag blir sur när jag läser sånt här, det är inte konstigt att folk blir stressade när BVC gör som de gjorde mot dig

Jag tror vi i Västra Götaland är sämst på att amma och amma länge, iaf om man ska tro någon ny rapport.

Som du säger så är det väl mest vanligt att det handlar om att produktionen ökar när barnet suger mer.

MEN; det där med "jag har för lite mjölk" kan ju också hänga ihop med stress som någon sa, att man äter o dricker för lite, att barnet har dålig teknik/svårt att suga eller att brösten är "svårsugna". Gällande det sistnämnda har jag läst om många mammor med (väldigt) stor byst som upplever att det kan bli svårt att lägga barnet på ett bra sätt till bröstet; att bröstet är så stort att det blir "i vägen". Jag har också hört en person beskriva att hennes mjölkgångar troligen var "små" eller "smala" så att barnet fick suga väldigt hårt och mycket för att få ut mjölken (vet dock ej om det bara var hennes egen gissning eller om det rent medicinskt kan vara så).

Det finns också personer som inte orkar rent psykiskt att härda ut vid de där maratonamningarna som kan uppstå när produktionsnivån ska upp. Och då ökar ju aldrig produktionen till rätt nivå eftersom mamman inte orkar härda ut.
Och för säkerhets skull måste jag lägga till: Jag har FULL förståelse för att inte alla orkar göra det! Det är inget som gör en till en sämre mamma. Det är ju också så att vi har så olika förutsättningar för övrigt; kanske har man problem med såriga bröstvårtor, kanske är barnet väldigt missnöjt och man har sömnbrist mm mm.

Senast ändrad:

Sonen blir 2 veckor gammal imorn.

Idag pumpade jag ut mjölk och fick ur 125ml ur båda brösten, jättelite med tanke på att jag fick ur samma mängd ur ett bröst i lördags....

Nu på kvällen gjorde han samma sak. Han åt som vanligt tills han blev halvmätt, rapade, bytte blöja. Sen var han hungrig igen, bjöd bröstet och han sög några gånger bara sen blev han förbannad:( höll på så några gånger och provade andra bröstet, men icke...

så då gjorde jag iordning 70ml ersättning som han åt upp helt och hållet! Sen blev han nöjd och nu har han somnat...

Jag blir så lessen, 2 veckor bara och har inte mjölk nog:( och då sprutade det ju ur brösten första veckan...

Ska försöka dricka bättre än jag gör så får vi se om det blir bättre. Annars tar jag upp det med BVC på torsdag då vi ska dit igen.

Jag vet inte om jag är särskilt stressad, mer trött om det kan bero på det? Äter rätt okej gör jag också.
Visst kändes det lite stressigt när man fick veta att sambon inte skulle få jobba kvar på sitt jobb så han valde att jobba istället för att ta sina pappa dagar första veckan, det var rätt tufft. Särskilt när vi bor 2 trappor upp och har hund. Jag blev snittad och fick inte bära tungt eller gå med hund. Så jag har väl mest varit inomhus med sonen. Kan kanske berott på det?

Nu har det blivit bättre men nu tjaffsar ju mjölken istället:crazy: Det började med att sonen inte tog bröstet fösta gången jag bjöd honom bröstet, då gick en sköterska och hämtade en amningsnapp och satt på bara. Så där blev man fast vid den. Skitdåligt tycker jag eftersom sonen knappt hann försöka ens:(
Så det är jag också lite lessen över. Känns som om han sväljer för mkt luft med den och så ska man komma ihåg den överallt! Skulle man glömma den när man ska bort och barnet blir hungrigt är det ju kört:crazy:

Nej så lite lessen känner jag mig nu....

Det låter som det finns lite bakom den minskade produktionen! Dessutom så har ju barnen perioder/språng då de kan äta dygnet runt och bli helt olik den bebis de var dagen innan!

Är du trött kanske du kan ligga ner och amma? Jag minns att jag kunde ligga faktiskt i timmar i soffan med Rasmus vid bröstet och han åt och sov om vartannat medans jag kolla på tv och sov ;) Sen försökte jag med att äta/dricka någonting varje gång Rasmus åt (förutom på natten)

Jag har läst någonstans om att man kan amma barnet ståendes på alla 4 med bebisen liggandes på rygg under sig. Barnet tömmer ju körlarna mest där de har sin haka så man kan ju snurra runt lite och se om man får igång de andra körtlarna också.

Sen har du testat att handmjölka i början så bröstet verkligen sätter fart och släpper ifrån sig mjölken?

Jag fick prova amma med amningsnapp på BB och gjorde det eftersom det funkade bättre i början. Men provade ta bort den när jag kom hem och det gick bra. Har du testat ta bort den?

Annars tror jag på din plan: DRICK mer, försök låta bli att "stressa". Sköt bara det nödvändiga och strunta i städ, tvätt och annat. Försök sova när barnet sover.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
6 619
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 934
Senast: Cocos
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 083
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?