Status
Stängd för vidare inlägg.
Är lite delad…
Tur i oturen kom jag när hovslagaren var där. Han är nöjd med benen nu men man får håll koll.
Däremot leker Calle ännu inte med hingstarna, han går gärna i flocken men är helst med stofölet. Stallägaren upplever att Calle ibland tycker det andra är för hårdhänt. Snart ska ju stofölet bort från den hagen.

Mamma häst trivs inte. Det sa stallägaren idag. Hon ser ok ut men inte mycket mer. Hon äter osv men jag ser att hon stängt av. Hon går inte med de andra stona alls. Hon är ömfotad.

Jag vill helst ta hem båda fortfarande…

Calle är 137 fram och 140 bak. Han har verkligen mörknat!

Bifogade filer

• F91D22A3-2ED7-44A8-8F2A-A59574ED5844.webp
    F91D22A3-2ED7-44A8-8F2A-A59574ED5844.webp
    216,4 KB · Visningar: 109
Är lite delad…
Tur i oturen kom jag när hovslagaren var där. Han är nöjd med benen nu men man får håll koll.
Däremot leker Calle ännu inte med hingstarna, han går gärna i flocken men är helst med stofölet. Stallägaren upplever att Calle ibland tycker det andra är för hårdhänt. Snart ska ju stofölet bort från den hagen.

Mamma häst trivs inte. Det sa stallägaren idag. Hon ser ok ut men inte mycket mer. Hon äter osv men jag ser att hon stängt av. Hon går inte med de andra stona alls. Hon är ömfotad.

Jag vill helst ta hem båda fortfarande…

Calle är 137 fram och 140 bak. Han har verkligen mörknat!

Dina kom in ganska sent i gruppen, väl? Det kan vara svårt att komma in när flocken redan är etablerat, och det har säkert inte hjulpit att dom stått på boxvila nu.... Om de äter och mår bra i övrigt så skulle jag inte ha panik än, utan avvakta lite (dvs du behöver inte förhasta dig med att flytta dom, utan kolla i lugn och ro efter något som faktiskt är bättre). Kan mammahäst få på limskor eller hoof armour eller något så hon blir mera komfortabel i fötterna?

Jag funderar såhär, stallägaren sa att hon trodde jag kunde hämta hem stoet redan nu egentligen. Men jag vill inte att Calle är ensam i flocken utan att kunna "snutta" om något är lite jobbigt. Så vi pratade om att hon funderade på att ta ut ett annat sto i flocken också för den ska flytta, och då blir det två föl utan mammor där.
En annan aspekt var att hon fått några förfrågningar från hingstföls-ägare så ett alternativ var att om en ny hingst kommer (avvand) så släpper hon den hingsten och Calle i den lösdriften som de ska ha i början av nästa år när allas mammor är "fria från barnen", så kan de bonda där.

Så även om jag vill flytta båda så kanske jag ska vänta tills Calle vänjs av, då hämtar jag mammahäst, låter Calle vara kvar men letar under tiden efter en lösdrift närmare mig. Avvänjningen kan ju egentligen ske närsomhelst lite beroende på om/när det kommer ny hingst osv.

Calle är så jäkla cool i huvudet. Vi ledde ut de igår i lösdriften efter hovslagaren var där, en borde collie sprang längs ett staket som en galning fram och tillbaka, mammahäst gick kanske 1 meter från staketet utan att reagera, och Calle med!

Stallägaren sa att Calle är nog född valack :laugh: Så otroligt snäll och blir inte upprörd för så mycket. Han har tydligen hittat ut från hagen också, ändå bra staket med 4 trådar, men hon hade glömt elen... Så han är nog elberoende... Hur gick det att fånga honom sa jag? Hon svarade "Äh, jag gick dit med grimma och grimskaft och sa att Calle är på fel plats, så gick han emot mig och jag satte på grimman och tog in honom i hagen igen".

Det där är min Calle :love:

Händer inte mycket nytt med Leia. Jag har utökat tiden jag och mamman är borta, idag blev det rekord med 45 min. Leia är lugn men gnäggar när hon hör oss komma tillbaka.

Idag missade hon helt att mamman gick ut ur hagen, hon var upptagen med att stoppa hela huvudet i nya halmbalen. ;) Så mamman fick stå inne själv en kvart innan jag tog in ponnyn och Leia. Då fick jag muta Leia med morot för att hon skulle komma. Så snart ska jag prova att lämna Leia och ponnyn kvar nån timme hagen medan mamman är inne.

Släppte ihop Loppan och Berra med dom andra två, ett sto och en valack!
Det har gått så himla bra!
Dom är snälla och han läser av bra och tuggar duktigt när nån fräser ifrån!
Idag kunde jag ta mitt vindskydd i bruk ! Hoppas dom kommer gilla det!

Bifogade filer

• AF17B3B1-644E-4DC1-BEF3-92B9A697E2C1.webp
    AF17B3B1-644E-4DC1-BEF3-92B9A697E2C1.webp
    62,1 KB · Visningar: 59
Måste bara fråga, är det någon av er i tråden som har hingstföl som bor typ i Västergötland eller Halland? Jag funderar lite halvt på att flytta ditåt, men hittar inget bra ställe att ha hästarna, nämligen....

Åh, glömde nästan skriva - M var 137,5 cm på sin 6 månaders dag. Lite högre bak, men han smet iväg innan jag hann mäta ordentligt där.

Måste bara fråga, är det någon av er i tråden som har hingstföl som bor typ i Västergötland eller Halland? Jag funderar lite halvt på att flytta ditåt, men hittar inget bra ställe att ha hästarna, nämligen....
Jag bor inte i Halland men har haft föl och unghästar på lösdrift i Halland. Finns många bra ställen tycker jag 🙂

Idag har Nopreza fått sin första dos av vaccin. Skötte sig kanon, inte minsta rörelse när veterinären stack henne.😃
Till helgen är tanken att hon ska få vara kvar själv i stallet när vi rider iväg med mamma och andra hästen.
Blir bara en kort sväng och husse är kvar som moraliskt stöd under tiden och kan ringa om hon blir alldeles för orolig.
Hon har ju varit själv korta stunder när man leder ut i hagen och inte brytt sig, så tror inte det ska hända så mycket.

Jag tror det börjar bli dags för egen box för Leia nu. Det börjar bli trångt i boxen med bägge och svårt att bedöma hur mycket Leia äter och hur mycket som mamman äter.

Kruxet är att det bara finns två boxar ute (och en i stallet), så jag kommer antingen få ställa ponnyn i stallet eller låta henne vara kvar i hagen. Rider mindre nu (hinner inte), så ponnyn behövs bara som sällskap ibland. Men lite knöligt blir det.

@sorbifolia Håller till i Västra Götaland, drygt 30 min från Göteborg 😊

Återbesöket gick ok. Hittade lite små fynd som bör bli helt bra 👍 svullnaden i vä.kota är troligen pga.ärrvävnad och kommer lägga sig ju mer han växer.Dock en glipa i skelettet på hö.bakbens innersta kotsenben, som kan ha hänt i hagen, bör kunna läka ihop av sig själv,då den inte va så stor.

Ej halt eller påverkad på annat sätt. Enligt vet.order ska han gå på lösdriften som vanligt 🍀
Men hålla extra koll på benen så han inte blir mer svullen eller halt.

Så skönt 👍🙌

Har också fått analysen på hösilaget, innehåller mycket klöver 👍 så länge han diar får han allt behov, sen efter avvänjning va det runt 0,5-1 kg kraftfoder som behövs skickas på ✅ De har fri tillgång till grovfoder.

Marvin tycker det är så skönt att få vara ute som vanligt igen (varit det ett par veckor nu), efter drygt 7 v.på boxvila tidigare och kunna leka med sin kompis (hingstföl) som vanligt igen 🥰

Bild från häromdagen 😊

Bifogade filer

• 2D8FFF3D-F959-4E74-B41B-4D7C8590842A.webp
    2D8FFF3D-F959-4E74-B41B-4D7C8590842A.webp
    158,1 KB · Visningar: 43
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 984
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
551
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama