Status
Stängd för vidare inlägg.
@Piaff Jag vill inte ha täcke på min just för skaderisken. Men dom står på box om natt!

Här går det så bra u flocken men mitt fina vindskydd har ingen nyttjat än ..
Delar lite på mor och son om kvällen sådär en tre timmar och det fungerar toppen.
Tänkt ha dom ihop så länge det ”går” men dela på nattetid såsmåningom.
Mamma är lite sur på honom då han snor massa mat :D
Han blir fem månader i början av december!
74C6424B-71B4-47FC-8693-5FDBCB982117.webp

Hur gör ni med täcken på mammahäst? Jag funderar på om jag kan börja täcka stoet lite när det är sämre väder, hon är just nu lite tunn så kanske kan behöva täcke för att lättare komma upp i hull

Hur gör ni med täcken på mammahäst? Jag funderar på om jag kan börja täcka stoet lite när det är sämre väder, hon är just nu lite tunn så kanske kan behöva täcke för att lättare komma upp i hull

Mitt sto får klara sig utan, men så är hon född till mammut också. Hon började tunna ut för några veckor sen, men tack och lov har jag en snäll stallkompis som ger henne extra foder (ja, Leia får också såklart) när stallkompisen ändå tar ut sin häst (som är den enda som är högre i rang än mitt sto).

Just nu äter hon hiskeliga 13 kg, men tyvärr har vi extremt dåligt foder i år.

Mitt sto får klara sig utan, men så är hon född till mammut också. Hon började tunna ut för några veckor sen, men tack och lov har jag en snäll stallkompis som ger henne extra foder (ja, Leia får också såklart) när stallkompisen ändå tar ut sin häst (som är den enda som är högre i rang än mitt sto).

Just nu äter hon hiskeliga 13 kg, men tyvärr har vi extremt dåligt foder i år.
Egentligen kanske det är ett ickeproblem. Jag har tagit hem dom i dag så nu kommer det vara lättare att ge lite mer kraftfoder så det kanske löser sig ändå. De går på fri tillgång på hö.

Har haft täcke på vissa. Horseware då som är kortare i sidorna, inga bensnöre och så tar jag bort svansremmen samt har maggjordarna rätt så tajta.

Yes, hon har Horsewaretäcke så kanske kan fungera då
Det har fungerat fint på mina i flera år. Har man en känslig häst eller en häst som behöver lägga på sig så får man prova om det kan funka. Risken finns att fölet kan fastna men oftast förstår dom att det bara är att lyfta lite på kanten, många är det ju snart avvänjning för också nu. Spänner man in maggjordar och ta bort svansremmen så minskar risken men det är ju aldrig helt riskfritt. Kan iofs hända massor av annat också med andra saker än att stoet har täcke 😊

Egentligen kanske det är ett ickeproblem. Jag har tagit hem dom i dag så nu kommer det vara lättare att ge lite mer kraftfoder så det kanske löser sig ändå. De går på fri tillgång på hö.

Mitt sto (som du ju känner) äter 1 kg lusern och 1 kg proteinfoder just nu. Hon är rätt lycklig. ;) Så börja med att fodra lite kraftfoder och se vad som händer.

Jag la täcke på min nu när det snöat konstant i 3 dygn. Fölet är 5 månader. Hade hon varit mer påstridig på de andra hästarna kanske jag tänkt annorlunda, men nu bedömdes risken att fastna som relativt liten. Men det var kul att bita i svanslapparna!
Horseware utan svansrem och drog åt maggjordarna så de sitter tight.
Hon är väldigt hungrig och obrydd så inga problem att dia🙈

Vi täcker ibland för att undvika regnskållor. I år såg jag dock en tydlig skillnad på 2 veckor efter att att lite tunt sto varit tackad, tydlig viktuppgång utan att foderstaten ändrats så henne hjälpte det troligtvis. Hon har lite tunnare vinterpäls och håller värmen sämre vid regn än de andra vi har, så jag tror det kan vara individuellt hur mycket ett täcke hjälper dem spara. Det här stoet är inte så bra på att gå in under tak heller utan kan stå och huttra ute.
I ditt fall kanske jag börjat med att fodra på med lusern och betfor/betfiber först och sett hur det utvecklar sig.

Mitt sto (som du ju känner) äter 1 kg lusern och 1 kg proteinfoder just nu. Hon är rätt lycklig. ;) Så börja med att fodra lite kraftfoder och se vad som händer.
Jag har fodrat med kraftfoder i 1-1.5 månad men har bara kunnat ge en gång per dag och lite begränsad mängd då de gått med ett annat sto med föl och hon har varit chef, och inte i behov av kraftfoder, så det har varit lite bökigt att ge mer. Men ger Granngårdens Betfibermix, Granngårdens protein special och olja, så höjer försiktigt mängden nu så får jag se. Blir bättre grovfoder också nu. Men vill gärna ha upp både sto och föl lite i hull innan avvänjning.

Jag har fodrat med kraftfoder i 1-1.5 månad men har bara kunnat ge en gång per dag och lite begränsad mängd då de gått med ett annat sto med föl och hon har varit chef, och inte i behov av kraftfoder, så det har varit lite bökigt att ge mer. Men ger Granngårdens Betfibermix, Granngårdens protein special och olja, så höjer försiktigt mängden nu så får jag se. Blir bättre grovfoder också nu. Men vill gärna ha upp både sto och föl lite i hull innan avvänjning.

Ja det där att man är beroende av verkligheten är jobbigt. Jag har så också numera, kan endast ge en gång/dag då jag flyttat från stallet själv. Så jag ger muskel så fort hon ätit hö några minuter och sen ger jag soja det sista jag gör innan hon får gå ut i hagen igen (dvs ca 3 h emellan givorna). Men det är frustrerande när man vill mer än vad som går. Tror säkert att bättre grovfoder också kommer göra stor skillnad. :)

Ja det där att man är beroende av verkligheten är jobbigt. Jag har så också numera, kan endast ge en gång/dag då jag flyttat från stallet själv. Så jag ger muskel så fort hon ätit hö några minuter och sen ger jag soja det sista jag gör innan hon får gå ut i hagen igen (dvs ca 3 h emellan givorna). Men det är frustrerande när man vill mer än vad som går. Tror säkert att bättre grovfoder också kommer göra stor skillnad. :)
Ja jag tror också att det kommer att ge sig och jag är egentligen inte orolig. Men man funderar ju på allt hela tiden!

På fredag kväll kommer Doris till Stockholm, vi har ca 2h att resa hem därifrån. Har dock bara vanlig transport, hur ska man tänka? Släpa med min ridhäst som sällskap, knyta fast henne, ta ur allt och åka med henne lös? (Det blir enormt stort och är ej helt hundra på vad skötardörrarna tål, hmm)

Det är lite dumt för man man inte ta bort mellanväggen endast utan att också ta bort bommarna i fram, sen är det mjuk nedre halva på mellanväggen och gardin istället för hård lucka. Annars hade det ju varit himla smidigt att fylla ut framför bommen med balar och ha henne lös men nu vet jag inte hur man ska göra.

Senast ändrad:
På fredag kväll kommer Doris till Stockholm, vi har ca 2h att resa hem därifrån. Har dock bara vanlig transport, hur ska man tänka? Släpa med min ridhäst som sällskap, knyta fast henne, ta ur allt och åka med henne lös? (Det blir enormt stort och är ej helt hundra på vad skötardörrarna tål, hmm)

Det är lite dumt för man man inte ta bort mellanväggen endast utan att också ta bort bommarna i fram, sen är det mjuk nedre halva på mellanväggen och gardin istället för hård lucka. Annars hade det ju varit himla smidigt att fylla ut framför bommen med balar och ha henne lös men nu vet jag inte hur man ska göra.

Jag brukar alltid köra föl/åringar lösa utan inredning med låst skötardörr. Våra är sällan så vana vid uppbindning att jag vågar köra med inredning och fastsatt, har varit med om att de hoppar bommen flera gånger eftersom de inte riktigt förstår vad de ska göra. Vissa tycker det är bättre att binda up dem, men jag antar då att de tränar på att köra uppbundet innan fölet ska åka långt.
Edit: Såg nu att du har gardin bak, det hade jag aldrig vågat köra en lös fölunge i. Hade en bekant vars åring tog sig ur via gardinen och hoppade ut på motorvägen, hemsk händelse.

Jag brukar alltid köra föl/åringar lösa utan inredning med låst skötardörr. Våra är sällan så vana vid uppbindning att jag vågar köra med inredning och fastsatt, har varit med om att de hoppar bommen flera gånger eftersom de inte riktigt förstår vad de ska göra. Vissa tycker det är bättre att binda up dem, men jag antar då att de tränar på att köra uppbundet innan fölet ska åka långt.
Edit: Såg nu att du har gardin bak, det hade jag aldrig vågat köra en lös fölunge i. Hade en bekant vars åring tog sig ur via gardinen och hoppade ut på motorvägen, hemsk händelse.
Nej det är det jag känner, dock är det inte lika mycket gardin som på en vanlig transport, det är ganska högt upp, men ändå.

Du har inte möjlighet att hyra en bättre transport/b-kortsbil för denna resan? Om fölet nu inte är van att åka transport uppbunden, då hade jag kört på den lösningen.

Du har inte möjlighet att hyra en bättre transport/b-kortsbil för denna resan? Om fölet nu inte är van att åka transport uppbunden, då hade jag kört på den lösningen.
7A9B5404-2BBC-437D-8B15-3906EBFA23BA.webp

Såhär ser gardinen ut i bak, men jag vet inte jag. Hon kanske nåt upp dit och det vore ju rätt djävligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 984
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama