Status
Stängd för vidare inlägg.
7 månader, så inte alltför ung iallafall, men fick intrycket att de nog lika gärna kunnat skickat iväg henne på dagen hon blev 6 månader utan nåt vidare avvänjning. 😅 men har fått rapport från chauffören att hon varit rätt cool hela vägen så det verkar ändå lugnt.
Ja det är min erfarenhet, att dom inte bryr sig lika mkt som här och kan göra så på typ 6 månadersdagen. Vissa skiljer av även tidigare än så. Har haft flera importer som jag tror har haft separationsångest pga detta. 😢
Så skönt att hon ändå är lugn och att du får rapporter av chauffören. 😊

Ja det är min erfarenhet, att dom inte bryr sig lika mkt som här och kan göra så på typ 6 månadersdagen. Vissa skiljer av även tidigare än så. Har haft flera importer som jag tror har haft separationsångest pga detta. 😢
Så skönt att hon ändå är lugn och att du får rapporter av chauffören. 😊

Tyvärr finns det många uppfödare även i Sverige som vänjer av nattetid från fem månader och helt från sex. Trots att fölen fortfarande diar minst en gång i timmen. :(

Leia har fått så himla lång svans! Normalt säger man att det tar tre år för en svans att växa färdigt, men jag tror att jag kommer få klippa svansen ganska snart, kanske redan till hösten? Hoppas att hon får så tjock svans som det verkar. :love:

68C65D33-AD6F-4A75-8838-227258DE9701.webp

Ny rapport vid omlastning i Skåne efter vilan var att det är en klok fölunge jag har, hon hade gått på lastbilen självmant utan nån draghjälp, och hon äter jättebra så det känns bra i magen hittills.
Har vi sett bild på underverket? 🥰

(Erkänner, jag orkar inte scrolla bakåt men blev nyfiken :o)

IMG_20221126_120347.webp

Inte helt lätt att ta en bild på Ella 😂 Går man in i hagen så har man henne i knät och ska du ta en utanför så har hon fullt upp med annat.
Men nu har vi lämnat grimman med storlek shettis för någon vecka sedan och fått en i storlek ponny istället. De kommer flytta isär på nätterna snart pga av att det börjar bli trångt men Ella kommer gå kvar med mamma på dagarna fram åt vårkanten om inget förändras drastiskt just nu.

18396CB5-7DD5-4F22-BDE3-9D63725D2806.webp

Hela familjen har hälsat, nu är hon såklart lite trött och sådär efter resan men vilken trevlig fölunge alltså! Trygg och vänlig, inte ett dugg skygg och tål att man tar i henne, klappas och klias är mysigt.

Det var ju lite oklart hur mycket de hanterat henne men det verkar ändå vara en del! Hon har fina hovar, tror de verkat henne, och hon går snällt i grimskaft till och från hagen.

Vi väntar tålmodigt på passet. Få se om de hinner komma innan Nova ska vaccineras 13e december 😊

Hon är lite mörkrädd pluttan.
Rider ut på haflingern som vanligt nu och Nova bryr sig inte. Tills jag skulle rida i mörkret häromdagen. Hade alla lampor tända vid ligghallen men hon kom galopperandes efter oss o gnäggade så jag vände hem igen. Red på vändplanen där hon ser oss på håll och jag ser henne, det gick iallfall bra. 😊 tur jag nästan aldrig behöver rida i mörker.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 984
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17