Status
Stängd för vidare inlägg.
Visa bifogad fil 106175
Såhär ser gardinen ut i bak, men jag vet inte jag. Hon kanske nåt upp dit och det vore ju rätt djävligt.
Alltså det borde ju funka men jag vet inte om jag vågat chansa. Efter senaste unghästen som gick över bommen och var på väg ut genom fönstret har jag hög puls när jag kör dem första gångerna. Att oroa sig för gardinen hela vägen skulle nog göra mig till en dålig förare... 😅

Alltså det borde ju funka men jag vet inte om jag vågat chansa. Efter senaste unghästen som gick över bommen och var på väg ut genom fönstret har jag hög puls när jag kör dem första gångerna. Att oroa sig för gardinen hela vägen skulle nog göra mig till en dålig förare... 😅
Det är ju skitnervöst! Vi har kamera i vår men det finns inte i den jag skulle kunna låna, gaaah.

Oj så svårt. Halsrem och sällskap kanske? Har hon åkt mycket transport?
Nej hon har ju inte det lilla vännen! Det är ju inte helt idealiskt det här med att importera bebisar men jag försöker göra det så bra som möjligt för hemresan, så kan vi öva på ”riktigt” resande senare. Jag kan absolut ta med Fumo som sällskap, min pappa skrämde dock upp mig duktigt med ett ”bäst att lämna honom hemma, händer det något är han frisk och i säkert förvar iallafall!”
TACK pappa nu känns det mycket bättre… 😒

Nej hon har ju inte det lilla vännen! Det är ju inte helt idealiskt det här med att importera bebisar men jag försöker göra det så bra som möjligt för hemresan, så kan vi öva på ”riktigt” resande senare. Jag kan absolut ta med Fumo som sällskap, min pappa skrämde dock upp mig duktigt med ett ”bäst att lämna honom hemma, händer det något är han frisk och i säkert förvar iallafall!”
TACK pappa nu känns det mycket bättre… 😒
Hm jo det är något att ta hänsyn till. Händer det något är en andra häst ytterligare ett moment att ta hand om. Man kanske kan lugna den lilla innan avfärd lite så själva upplevelsen hinner bli gammal innan ev. adrenalin drar igång? Med halsrem minskar risken för hopp över bom men de kan fortfarande få panik om man inte övat på att ge efter för tryck.
Funderar på om det finns sätt att göra gardinen bak säkrare så man kan ha fölis lös trots allt...🤔 det är ju snällast om de åker långt eftersom de kan ligga om de vill. Någon annan har kanske en smart idé?

Leia har gått in i en spökperiod nu. Allt är farligt, även ”ingenting” vilket är väldigt tålamodsprövande. Idag tex när vi skulle in från hagen var inte bara de vanliga sakerna som träd, hösilagebalar, grushög och halmbal i lada farligt, utan även underlaget hon gick på. :meh: Kombinerat med en mamma som har superbråttom för att hon är hungrig så blir det inte så skoj…

Mina två senaste unghästar var inte alls såhär (bland annat Leias halvbror) utan nyfikna och modiga hela tiden. Men sen drog jag mig till minnes att Leias mamma var väldigt spökig som ung, så jag får väl skylla mig själv för att jag ville ha ett föl som var lik sin mamma. :banghead:

På fredag kväll kommer Doris till Stockholm, vi har ca 2h att resa hem därifrån. Har dock bara vanlig transport, hur ska man tänka? Släpa med min ridhäst som sällskap, knyta fast henne, ta ur allt och åka med henne lös? (Det blir enormt stort och är ej helt hundra på vad skötardörrarna tål, hmm)

Det är lite dumt för man man inte ta bort mellanväggen endast utan att också ta bort bommarna i fram, sen är det mjuk nedre halva på mellanväggen och gardin istället för hård lucka. Annars hade det ju varit himla smidigt att fylla ut framför bommen med balar och ha henne lös men nu vet jag inte hur man ska göra.
Jag hade absolut inte släpat med en för fölet, okänd häst. Tänker även på smittorisken för båda!
Hade aldrig heller kört ett föl med mjuk lucka. Det bästa är om du kan låna en B-kortare i stuterimodell så behöver du inte oroa dig alls och fölet åker jättebra, har gott om plats och kan ej hoppa ut. Dessutom har de flesta kamera och bra ventilation.

@Piaff jag skulle ta med sällskap (om han är lugn och snäll) + ställa höbalar el.l. framför bommen för att minimera risken för hoppning. Annars vore ju en liten lastbil et super alternativ om det går att få tag på.

Jag hade absolut inte släpat med en för fölet, okänd häst. Tänker även på smittorisken för båda!
Hade aldrig heller kört ett föl med mjuk lucka. Det bästa är om du kan låna en B-kortare i stuterimodell så behöver du inte oroa dig alls och fölet åker jättebra, har gott om plats och kan ej hoppa ut. Dessutom har de flesta kamera och bra ventilation.
Jag har möjlighet att hyra b-kortare och det känns just nu som det bästa alternativet, det hade kostat i bensin att åka med vår bil och trailer också så skillnaden blir inte galet stor. Nån tusenlapp extra och det känns det ju värt.

Jag har möjlighet att hyra b-kortare och det känns just nu som det bästa alternativet, det hade kostat i bensin att åka med vår bil och trailer också så skillnaden blir inte galet stor. Nån tusenlapp extra och det känns det ju värt.
Ja absolut värt det tycker jag. Är en liten summa sett till allt annat man lägger ut pengar på vid inköp av en ny häst och dessutom säkrare. Hoppas resan går bra! :)

Lite frustrerande att höra från chauffören dock att det var lite si och så med hur väl avvand hon var, mamman hade ropat efter henne och det skär ju lite i hjärtat att höra, jag har gjort mitt allra bästa med att kommunicera med uppfödaren men det märks att det fungerar lite annorlunda i Tyskland. Inte hos alla givetvis men chauffören sa att hon hämtat många föl där det varit likadant. Nåväl, nu kommer hon hem och jag får göra mitt bästa för att hon ska ha det bra här. Hon hade ändå åkt bra till Skåne, det gick bra att lasta av och hon stod och åt i box nu för vila inför nästa etapp. Så det känns ändå ok, efter omständigheterna.

C
Lite frustrerande att höra från chauffören dock att det var lite si och så med hur väl avvand hon var, mamman hade ropat efter henne och det skär ju lite i hjärtat att höra, jag har gjort mitt allra bästa med att kommunicera med uppfödaren men det märks att det fungerar lite annorlunda i Tyskland. Inte hos alla givetvis men chauffören sa att hon hämtat många föl där det varit likadant. Nåväl, nu kommer hon hem och jag får göra mitt bästa för att hon ska ha det bra här. Hon hade ändå åkt bra till Skåne, det gick bra att lasta av och hon stod och åt i box nu för vila inför nästa etapp. Så det känns ändå ok, efter omständigheterna.
Det görs inte alltid på samma sätt som här i Sverige..Hur gammal är fölet?

C

Det görs inte alltid på samma sätt som här i Sverige..Hur gammal är fölet?
7 månader, så inte alltför ung iallafall, men fick intrycket att de nog lika gärna kunnat skickat iväg henne på dagen hon blev 6 månader utan nåt vidare avvänjning. 😅 men har fått rapport från chauffören att hon varit rätt cool hela vägen så det verkar ändå lugnt.

7 månader, så inte alltför ung iallafall, men fick intrycket att de nog lika gärna kunnat skickat iväg henne på dagen hon blev 6 månader utan nåt vidare avvänjning. 😅 men har fått rapport från chauffören att hon varit rätt cool hela vägen så det verkar ändå lugnt.
Nyare forskning visar ju dock att det är bättre att vänta med avvänjning tills fölet är 9-10 månader, så jo både 6 och 7 månader är rätt ungt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 984
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama