Status
Stängd för vidare inlägg.

Jag tycker att det är orättvist med så rena hästar…

FAAD5A85-D49F-4B88-9106-155B9B7C92BB.webp

Idag blev Leia 7 månader. 🥳

Hon har tack och lov inte vuxit nåt i manken, däremot har rumpan helt klart dragit iväg… Lite småprotester vid dagens klippning men hon insåg efter någon minut att det bara skulle ta längre tid att krångla.

Visa bifogad fil 105847

Varför klipper man manen på dom redan som föl? Såg det på fjordingfölet som gick på bete med mina i sommar med, men förstår inte behovet?

Vi klipper ju aldrig ridhästman på våra unghästar förens de är i 2-3 års åldern...

Varför klipper man manen på dom redan som föl? Såg det på fjordingfölet som gick på bete med mina i sommar med, men förstår inte behovet?

Vi klipper ju aldrig ridhästman på våra unghästar förens de är i 2-3 års åldern...

En lång, tung man (de är väldigt tjocka, precis som islänningar) gör att rötterna/mankammen böjs och eftersom man vill ha en fin man som inte vajar i botten, så klipps de tidigt. Jag kan se på håll ifall en vuxen fjordhäst haft lång man för länge som föl/unghäst.

Doris (ja det blev smeknamnet 🤣) kommer troligtvis i helgen, vet inte hur jag ska tänka med täcke? Det var 18 grader och sol så sent som i förra veckan så jag misstänker att hon inte kommer ha nån vinterpäls att tala om, täcke tror jag heller inte hon haft. Tanken är ju att hon ska ut på en lösdrift men är rädd att hon ska frysa! Räcker det med ligghallen och mycket mat?

Doris (ja det blev smeknamnet 🤣) kommer troligtvis i helgen, vet inte hur jag ska tänka med täcke? Det var 18 grader och sol så sent som i förra veckan så jag misstänker att hon inte kommer ha nån vinterpäls att tala om, täcke tror jag heller inte hon haft. Tanken är ju att hon ska ut på en lösdrift men är rädd att hon ska frysa! Räcker det med ligghallen och mycket mat?
Du behöver mest troligen inte täcke på ett friskt föl 🙂
Mat och ligghall räcker långt.

Våra går utan täcke numera, förr hände det att vi täckade dem men det var en del problem med att de fastnade och hittade på andra kreativa sätt att göra illa sig på dem, plus att de gick sönder precis hela tiden. Har man möjlighet funkar det lika bra att ta in dem på stall under extremväder och är det inte för trångt i lösdriften brukar de klara sig bra ändå.

Våra går utan täcke numera, förr hände det att vi täckade dem men det var en del problem med att de fastnade och hittade på andra kreativa sätt att göra illa sig på dem, plus att de gick sönder precis hela tiden. Har man möjlighet funkar det lika bra att ta in dem på stall under extremväder och är det inte för trångt i lösdriften brukar de klara sig bra ändå.
Jag tänker också att det blir en till grej att kunna skada sig på! De kommer bara vara tre i flocken så tror inte det blir så trångt.

Tror det är jag som sympatifryser åt henne! 🤣
Men vi har dessutom tillgång till box i stall om det skulle vara riktigt djävligt väder så jag behöver kanske inte stressa upp mig över det då.
Ja du lär märka om hon fryser. 😇
Är hon nyligen avvand så är det inte konstigt om hon tappar lite i vikt men det brukar vända snabbt igen men man får hålla koll så hon äter och lägger på sig. Problemet med att lägga täcke på föl är att dom ofta försöker klä av sig eller att andra försöker klä av dem och då fastnar och har sig istället. Jag har behövt ha på sjuka föl och det är en konstant oro när fölen har täcke 🙈

Ja du lär märka om hon fryser. 😇
Är hon nyligen avvand så är det inte konstigt om hon tappar lite i vikt men det brukar vända snabbt igen men man får hålla koll så hon äter och lägger på sig. Problemet med att lägga täcke på föl är att dom ofta försöker klä av sig eller att andra försöker klä av dem och då fastnar och har sig istället. Jag har behövt ha på sjuka föl och det är en konstant oro när fölen har täcke 🙈
Ja jag kände att jag gärna slipper täcke!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 984
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
551
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama