Status
Stängd för vidare inlägg.
Inatt har Nopreza fått bo i egen box för första gången.
Inte det minsta orolig. Ätit upp allt hö och även druckit en hel del. Låg och sov när jag kom och skulle släppa ut dem och hade ingen brådska till mamma utan gick och skrotade på stallbacken en stund.
De kommer ju gå ihop på dagarna, i alla fall fram till sommarbete, tanken är ju att Nopreza då ska åka på bete med jämnåriga. Om jag hittar något bra ställe i hyfsad närhet.😉
20221127_061251.webp

Visa bifogad fil 106407
Hela familjen har hälsat, nu är hon såklart lite trött och sådär efter resan men vilken trevlig fölunge alltså! Trygg och vänlig, inte ett dugg skygg och tål att man tar i henne, klappas och klias är mysigt.

Det var ju lite oklart hur mycket de hanterat henne men det verkar ändå vara en del! Hon har fina hovar, tror de verkat henne, och hon går snällt i grimskaft till och från hagen.
Hon är väldigt stilig för sin ålder, ser ut att ha en tilltalande resning. Grattis till köpet igen! Om du inte har något emot att jag frågar, hur står hon på benen? Ibland känns det inte som att man fokuserar lika mycket på att korrigera dem som föl utomlands.

Hon är väldigt stilig för sin ålder, ser ut att ha en tilltalande resning. Grattis till köpet igen! Om du inte har något emot att jag frågar, hur står hon på benen? Ibland känns det inte som att man fokuserar lika mycket på att korrigera dem som föl utomlands.
Jag har inte tittat så mycket när hon står plant men där sa du nåt bra! Ska se hur det ser ut, håller på att styra upp med hovslagare och allt sånt, hon står inte på samma ställe som min ridhäst nämligen så det är en del att ordna.

Just på den här bilden står hon i en knölig hage så svårt att bedöma där 😆

Jag har inte tittat så mycket när hon står plant men där sa du nåt bra! Ska se hur det ser ut, håller på att styra upp med hovslagare och allt sånt, hon står inte på samma ställe som min ridhäst nämligen så det är en del att ordna.

Just på den här bilden står hon i en knölig hage så svårt att bedöma där 😆

Jag kollar en del på tyska auktioner och har sett mycket fina föl som inte tycks a korrigerats, vilket är lite märkligt iom att de är ett av världens största hästländer kan man tycka :cautious:

Åh vad jag är kär i min fina fölis, har borstat, tempat och lyft fötter och hon bryr sig inte alls, inte på ben och under magen heller. Pappa höll i för jag har inte testat binda upp henne eftersom jag är osäker på hur mycket de gjort med henne, men han behövde knappt hålla för hon stod mest och myste med honom och verkade tycka det var ganska trevligt med pysslet.

Idag fick Leia andra sprutan vaccin. Hon ryckte till lite, men när matte lockade med en äppelbit tappade hon helt intresset för vad veterinären gjorde. ;)

Hjärtat lät fortfarande bra, så skönt. Däremot hade Leia gjort sig ”fin” så det fanns inte mycket hals kvar att vaccinera i. Veterinären undrade hur stor hon tänkte bli också, hon är verkligen en bjässe.

C8317A97-2BC4-4918-8A80-9B608B434449.webp

Idag fick Leia andra sprutan vaccin. Hon ryckte till lite, men när matte lockade med en äppelbit tappade hon helt intresset för vad veterinären gjorde. ;)

Hjärtat lät fortfarande bra, så skönt. Däremot hade Leia gjort sig ”fin” så det fanns inte mycket hals kvar att vaccinera i. Veterinären undrade hur stor hon tänkte bli också, hon är verkligen en bjässe.

Visa bifogad fil 106523

Har hon kammat luggen?!!

Hur har ni försäkrat era föl?

Leia är A1-försäkrad med veterinärvård på 80' och 10' i liv. Har livförsäkring enbart för att ha kvar dolda fel-försäkringen, den ligger kvar åtminstone tills jag röntgat hennes hovar som treåring. Sen får jag se. Dock är hennes försäkring rätt billig, då hon är fjordhäst. Min welsh har dubbelt så dyr premie trots lägre försäkringsbelopp.

Tidigare år har vi haft 120 000 veterinärvård och ca. 15 000 användbarhet och 15 000 liv (så totalt ca. 30") hos Agria.
I år tyckte vi de var så dyra att vi bytte till Sveland, med 150 000 veterinärvård och i övrigt samma fördelning med 15 000 vardera på liv och användbarhet, med medicintillägg och bortförslingstillägg. Var nöjda ända tills bolaget satte reservationer på allt mellan himmel och jord när nya ägarna ville höja försäkringen, såsom reservationer för benställningen som är korrigerad och korrekt på besiktning.
Så nästa år blir det Folksam, med deras högsta veterinärvård och samma liv+användbarhetsvärden. Vi brukar inte höja värdet på hästarna i försäkringen förrän de fyller 2.5-3 år eftersom det kostar mer än det smakar. Vi fick tips från en veterinärassistent att Folksam hade hos dem varit det bolag de sällan hade problem med när man behövde utnyttja försäkringen. Av de stora, mer kända bolagen alltså. Så hoppas det blir bra.

Tidigare år har vi haft 120 000 veterinärvård och ca. 15 000 användbarhet och 15 000 liv (så totalt ca. 30") hos Agria.
I år tyckte vi de var så dyra att vi bytte till Sveland, med 150 000 veterinärvård och i övrigt samma fördelning med 15 000 vardera på liv och användbarhet, med medicintillägg och bortförslingstillägg. Var nöjda ända tills bolaget satte reservationer på allt mellan himmel och jord när nya ägarna ville höja försäkringen, såsom reservationer för benställningen som är korrigerad och korrekt på besiktning.
Så nästa år blir det Folksam, med deras högsta veterinärvård och samma liv+användbarhetsvärden. Vi brukar inte höja värdet på hästarna i försäkringen förrän de fyller 2.5-3 år eftersom det kostar mer än det smakar. Vi fick tips från en veterinärassistent att Folksam hade hos dem varit det bolag de sällan hade problem med när man behövde utnyttja försäkringen. Av de stora, mer kända bolagen alltså. Så hoppas det blir bra.
Jag har inte höjt på Calle sen födseln så han är försäkrad i 120 vet vård och 8000 i liv. Det kostar på Agria nära 8000 kr per år.

Om jag byter till annat bolag o sätter han i 130 vetvård och 25 i användbarhet o 25 i liv (50 sammanlagt) med justering 1500 kr mer i självrisk, kostar den 6900 kr.
Däremot tar jag liknande den som jag har i Agria med 10 (går ej med 8) i liv blir det 4300 i andra bolaget, eller samma med 5+5 blir det ca 4500.

Jag har inte höjt på Calle sen födseln så han är försäkrad i 120 vet vård och 8000 i liv. Det kostar på Agria nära 8000 kr per år.

Om jag byter till annat bolag o sätter han i 130 vetvård och 25 i användbarhet o 25 i liv (50 sammanlagt) med justering 1500 kr mer i självrisk, kostar den 6900 kr.
Däremot tar jag liknande den som jag har i Agria med 10 (går ej med 8) i liv blir det 4300 i andra bolaget, eller samma med 5+5 blir det ca 4500.
Ja de är väldigt dyra även med alla rabatter och allt de lockar med. Vi har dessutom haft problem med att handläggarna inte vet att man inte böjprovar en fölunge vid besiktning, och de har vägrat ersätta för ingrepp som ingår i försäkringen för att veterinären använde fel ord i en mening 😂

Har också Folksam. 6500kr/år.
Har alltså 40.000 i liv och användbarhet (a1) men det kanske är onödiga pengar tills hon rids egentligen?

Har också Folksam. 6500kr/år.
Har alltså 40.000 i liv och användbarhet (a1) men det kanske är onödiga pengar tills hon rids egentligen?
Kanske inte onödiga pengar för dig, det beror på flera faktorer och kanske även hur många hästar man har. Vi föder ju upp varje år så beloppen är lite räknade på att man skall kunna forsla bort dem vid dödsfall och få så pass att det förhoppningsvis täcker en del i en ny språngavgift, samt att vi vill ha försäkringen där för att få skyddet för dolda fel. Skulle jag ha bara en ridhäst, speciellt en valack, hade jag kanske tänkt annorlunda.

Jag brukar ha 100.000,- i veterinärvård, 70.000,- i liv och 5.000,- i användbarhet (endast pga dolda fel) på fölen. Ca. 4.000,- i självrisk, det drar ner försäkringspremien ganska bra.

Om jag skulle köpa et motsvarande föl så skulle det ju vara snudd på omöjligt att få tag på något under 80.000,- så vill gärna få ut de pengarna ifall (peppar peppar!) det skulle dö...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 984
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17