Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan ju säga att Ella skämde ut sig när hon chippades 😂🫣 Det small på en millisekund när hen stack henne. Gått utmärkt att vaccinera henne tex men det här var inte uppskattat alls. Hon var väl knappt 12 timmar när hon slog bakut rätt på mig när vi skulle styra ut henne i hagen men sen dess har hon faktiskt hållt sig från att slå tills i söndags.
Blir intressant de här hur hon kommer reagera senare under våren när vi skickar henne på uppfostringsanstalt ala lösdrift/bete med inkörning :devil::angel:

Apropå beteende, ni som har erfarenhet av flera föl, o kanske då hingstföl främst?
Jag har ju bara min nuvarande häst (12 år) som jag fick hem som 8 månaders föl. Hon har inte ändrat sig nämnvärt genom åren, hon hade åsikter då och nu….
Calle som nu är 6.5 månad har ju varit en pärla hela tiden (och rymningsbenägen) i hanteringen, lugn och trygg. Ingenting har fått honom att ”hispa” till det, han åt morotspuré från handen, chippades utan problem, avmaskades som en vuxen häst (öppna munnen, spruta in), verkas ganska bra. Åsikter och lite test såklart, då stegra nångång när han leddes men har aldrig bitit eller sparkat mot en människa.
Ska jag räkna med att han ”blir hingstig” eller kan det vara så att det är så här han är?

Apropå beteende, ni som har erfarenhet av flera föl, o kanske då hingstföl främst?
Jag har ju bara min nuvarande häst (12 år) som jag fick hem som 8 månaders föl. Hon har inte ändrat sig nämnvärt genom åren, hon hade åsikter då och nu….
Calle som nu är 6.5 månad har ju varit en pärla hela tiden (och rymningsbenägen) i hanteringen, lugn och trygg. Ingenting har fått honom att ”hispa” till det, han åt morotspuré från handen, chippades utan problem, avmaskades som en vuxen häst (öppna munnen, spruta in), verkas ganska bra. Åsikter och lite test såklart, då stegra nångång när han leddes men har aldrig bitit eller sparkat mot en människa.
Ska jag räkna med att han ”blir hingstig” eller kan det vara så att det är så här han är?
De flesta hingstar är snälla i den åldern men skulle jag tex gå på bara mina egna uppfödningar/inköpta hingstföl så blir dom definitivt brötigare med åldern, speciellt när dom blir könsmogna. Vill du undvika hingstighet så kastrera tidigt.

Första vaccindosen tagen idag! Hon kom ovaccinerad från Tyskland så får göra från grunden, hon var jättesnäll!

Hon är lite bånglig vid in och utsläpp om man är själv och ska öppna grinden osv. och vill gärna gå ut utan mig men det får vi jobba på. Annars är hon mycket enkel hittills.

Min Berra är ju så löjligt cool med allt! Han får nog vara hingst länge;) ..
Men hur får man till det där att vilja gå för tryck på nacken :crazy:?
Han kan stanna och inte vilja gå och vara lite osäker på olika underlag från stall till ut på grus/asfalt eller olika ljus så jag har ibland fått ge tryck bakifrån istället men oftast går han lös ut och in till hagen.
Men hur tänker ni där?
Blir så imponerad av grannen med nordisföl som hon binder jämte mamman vid körning. Hade jag gjort så hade Berra fått duktigt med sparkar ( hon är lite lätt i bakändan, tjurig, å nu börjar hon var lite väl tuff mot lilleman i boxen)
Mitt första föl på Loppan, ett sto efter Canterbury var verkligen dennes totala kontrast i allt, liten, vaken, reaktiv, petit..
Men jag är tok kär i min lilla älgkalv :love: !
Skickar en bild på lillasyster
F86F8C03-668C-4F83-A26B-62AA8A1929C6.webp

Wihi 🙌 Marvins pass har kommit 🌺

Nu i december blir han 7 månader, avvänjning troligen i februari pga.ett annat föl måste bli tillräckligt gammal.

Ska ta och kolla upp tider/dagar för att påbörja vaccineringen med.

Min mamma har fått tag på en bra stallplats nära där hon bor, så Doris (mamma häst) flyttar dit vid avvänjningen 👍. Så får mamma sätta igång Doris ihop med tränare och när hon ska ut i sporten kan tränaren hjälpa till att starta henne. 🙌🥰

Och Marvin får gå kvar på nuvarande lösdrift ihop med sin kompis (hingstföl) när deras mammor flyttar bort därifrån. ✅✌️

Så allt löste sig väldigt bra + att vi också kommer ha kvar mamma häst inom familjen 🥰.

Bifogade filer

• AF8DF27E-A1F6-4D8B-BB93-796AAB8F7E96.webp
    AF8DF27E-A1F6-4D8B-BB93-796AAB8F7E96.webp
    74,1 KB · Visningar: 65
Snart 7 månader och stor som ett jädrans hus... Hon gav mig en fin välkomstpresent när vi kom hem från förlossningen för 5 veckor sedan genom att ha dragit till vänster bak ordentligt. Helt obegripligt då det sista vi gjorde innan vi åkte var att släppa dem på fälten för att hon _inte_ skulle skada sig. Körde på med liten hage osv men var iväg för snart 2 veckor sen och röntgade. Inget av men hon har vrickat sig riktigt ordentligt. Varken metacam eller 4 veckor i liten hage hade effekt på svullnaden så nu får hon gå ute på dagarna med mamma. Hon är iaf opåverkad och nån direkt hälta har inte heller synts utan hon är bara svullen.
received_523054039735326.webp

Första vaccindosen tagen idag! Hon kom ovaccinerad från Tyskland så får göra från grunden, hon var jättesnäll!

Hon är lite bånglig vid in och utsläpp om man är själv och ska öppna grinden osv. och vill gärna gå ut utan mig men det får vi jobba på. Annars är hon mycket enkel hittills.
Det är helt stört hur dåliga de är på att vaccinera hästar nere på kontinenten om de verkligen inte tvingas göra det 🙄

Tänkte på det Ella ska ha sin andra vaccinspruta nu i december, enligt veterinärens erfarenhet sedan tidigare kan det bli mer misstänksamma efter chipmärkningen. Hoppas bara Ella inte tänker upprepa samma beteende 😅 Vill gärna ha kvar vår veterinär, hen är bra med hästarna...

Nu lutar det åt att M får åka tillsammans med mammahäst till hon som lånat mammahästs mage - där finns nämligen ett dräktigt fullblodssto som också har ett hingstföl född i år. Så då kan de evt få gå med sina mammor tills april och skiljas ifrån där för sedan att åka tillsammans på hingstbete i sommar.

Det enda jag är liiite orolig över är hur mkt man kommer behöva tilläggsfodra mammahäst om fölis ska fortsätta dia även när hon är högdräktig... Hon är helt okej i hullet nu, men har inte direkt något "extra" att ta av... Så gissar att man kan behöva öka på kraftfodret från 1 kg/dygn som är det mesta hon fått hos mig hittils. Men som tur så har de ännu bättre hö på nya stället än vad jag har hemma, och de båda äter massor med grovfoder.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 984
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama