Status
Stängd för vidare inlägg.
Väldigt bra att den grå tanten hivar ut massa ensilage! Mvh Berra!
( Matte håller inte med och funderar på att återgå till att kånka säckar..)

Bifogade filer

• F4868098-1F73-4910-A9E4-10E53EBA41F7.webp
    F4868098-1F73-4910-A9E4-10E53EBA41F7.webp
    281,5 KB · Visningar: 131
Just det., glömde ju att han fyller fem månader idag! Det firade vi med att prova att binda upp i stallgången! Kratsade alla hovar och borstade, sprayade lite i svansen. Kunde lämna och hämta medlet för att decinficera i bärranden.
Alltså hur snäll får ett föl vara?
Kan ju inte säga han är direkt överhanterad heller!
Tur jag ser honom busa lite med dom andra i hagen :love: !
Grimman var dock på tok för stor . Tur min valack drar cob

Bifogade filer

• 1761C99E-D325-4A46-93ED-9542B8290B5A.webp
    1761C99E-D325-4A46-93ED-9542B8290B5A.webp
    200,1 KB · Visningar: 95
Provade binda upp Doris idag, det skedde helt odramatiskt. Lät dock sambon stå med grimskaftet kvar ifall hon skulle backa ur eller nåt, men nån har uppenbarligen hanterat henne otroligt väl för ställer man henne på gången rör hon inte en hov tills man är klar, jag är helt fascinerad. Det enda hon ryckte till lite för var när man knäppte loss henne igen. Det misstänker jag att hon kommer över fort. Hon ger efter för tryck också så mitt arbete hittills är mest att fortsätta hålla på med henne. Det är så himla trevligt att pyssla!

Provade binda upp Doris idag, det skedde helt odramatiskt. Lät dock sambon stå med grimskaftet kvar ifall hon skulle backa ur eller nåt, men nån har uppenbarligen hanterat henne otroligt väl för ställer man henne på gången rör hon inte en hov tills man är klar, jag är helt fascinerad. Det enda hon ryckte till lite för var när man knäppte loss henne igen. Det misstänker jag att hon kommer över fort. Hon ger efter för tryck också så mitt arbete hittills är mest att fortsätta hålla på med henne. Det är så himla trevligt att pyssla!
Jag har alltid varit nyfiken på hur tyskar och holländare m.fl. gör med uppbindning och övrig hantering på marken för min erfarenhet av de importer jag haft är precis som du beskriver. De står som ljus i den dagliga hanteringen och det har varit genomgående. Nu är mina egna också rätt snälla, men swb-hästar över lag är inte i närheten av lika väluppfostrade som exempelvis de tyska. (Och innan nån känner att jag trampat dem på tårna så givetvis finns undantag, men importerna är generellt extremt väluppfostrade, om än med en hel del andra problem).

Jag har alltid varit nyfiken på hur tyskar och holländare m.fl. gör med uppbindning och övrig hantering på marken för min erfarenhet av de importer jag haft är precis som du beskriver. De står som ljus i den dagliga hanteringen och det har varit genomgående. Nu är mina egna också rätt snälla, men swb-hästar över lag är inte i närheten av lika väluppfostrade som exempelvis de tyska. (Och innan nån känner att jag trampat dem på tårna så givetvis finns undantag, men importerna är generellt extremt väluppfostrade, om än med en hel del andra problem).
De kanske inte har så mycket lösdrifter som här och leder till och från hagen varje dag + binder upp fölen från tidigare ålder?

De kanske inte har så mycket lösdrifter som här och leder till och från hagen varje dag + binder upp fölen från tidigare ålder?
Jag vill minnas att Doris uppfödare sagt att han har två ston, två boxar och hage, det var en av anledningarna till att hon inte var lysande avvand, men misstänker att hon blivit mycket hanterad på grund av det för hon känns precis lika vuxen i hantering som min 9-åring 😅

Instämmer ! Köpte två föl , de var 6 månader när jag hämtade dem i Tyskland. Gick rakt in i transporten utan ett knyst och stod som två ljus hela vägen hem. Lika snälla att lasta av och sen även att hantera.

Jaha min tog in sig själv idag och lämnade mamma i hagen. Hade tagit in min treåring och skulle hämta Jolly och mamma, men då stod hon där i stalldörren. Föste in henne i boxen och hämtade mamma som snällt var kvar. Jag hade bara satt fast övre tråden i grinden och de andra hängde på handtaget, så gissar att hon smet under? Sicken buse.

Bild från i eftermiddags ☺️

F890B9FD-7528-4D11-9FAC-891C4DB6573F.webp

I dag har varit en stor dag för lilla M! Inte bara blev han chippad och fick sina papper påskrina till passet, men i morse kom även hans livs första snö. :love:❄️

Tror han kommer sova gott i natt efter alla intryck...! Tänkte de skulle få komma in på box över natten då det ska snöa ännu mera ikväll samt blåsa massor. Dock perfekt med snö i hagen nu så jag kan få trimma hästarnas hovar i helgen, de har varit stenhårda pga det varit så kallt och torrt på sistonde.

Leia har nu avancerat till ponnygrimma. Hoppas att jag kan hitta en likadan i stl full sen, för den är så himla fin!

Ikväll var hon extra duktig, hon blev rädd för nåt när vi gick ut i lösdriften igen och rusade framåt, men när hon var precis jämsmed mig stannade hon, för man får ju inte passera matte. :love: Tur att jag hade en morotsbit i fickan så hon fick belöning direkt. Sen var hon rätt mallig resten av vägen. ;)

57E5D396-0153-4C9D-AD10-42CCD0613C4A.webp

Vi har också lite kyligt nu. Emeri fortsätter sköta sig och växa som hon ska. Så glad i henne.:love:
Men börjar fundera på hur jag ska göra med henne i framtiden. Här hemma har vi just nu en 4-åring och en äldre donna som hon skulle kunna gå med när det är dags för avvänjning. Men duger det? Är det inte bättre att få gå i större flock med några jämnåriga också?
Nu går hon bara med mamma och det kan hon inte göra livet ut. Är väldigt osäker att skicka iväg henne också (kontrollbehovet är galet och jag vill ju egentligen vara med på alla steg i hennes liv) men är det de bästa så gör jag det ju såklart.

Alternativet jag har är att kolla med min kusin, som har egen avelsverksamhet, och kolla om hon kan tänka sig ta emot henne för i alla fall sommarbete och att hon då får gå med deras jämnåriga, och den flocken de har. Kusinen litar jag fullt ut på och vet att hästhållningen är den bästa som kan erbjudas (jag har dessutom en av hennes hästar). Men, då hamnar hon typ 5 timmar bort... :cry:

Hur hade ni gjort?

och en liten bild på det gulligaste jag har!
IMG_20221211_113351.webp

Vi har också lite kyligt nu. Emeri fortsätter sköta sig och växa som hon ska. Så glad i henne.:love:
Men börjar fundera på hur jag ska göra med henne i framtiden. Här hemma har vi just nu en 4-åring och en äldre donna som hon skulle kunna gå med när det är dags för avvänjning. Men duger det? Är det inte bättre att få gå i större flock med några jämnåriga också?
Nu går hon bara med mamma och det kan hon inte göra livet ut. Är väldigt osäker att skicka iväg henne också (kontrollbehovet är galet och jag vill ju egentligen vara med på alla steg i hennes liv) men är det de bästa så gör jag det ju såklart.

Alternativet jag har är att kolla med min kusin, som har egen avelsverksamhet, och kolla om hon kan tänka sig ta emot henne för i alla fall sommarbete och att hon då får gå med deras jämnåriga, och den flocken de har. Kusinen litar jag fullt ut på och vet att hästhållningen är den bästa som kan erbjudas (jag har dessutom en av hennes hästar). Men, då hamnar hon typ 5 timmar bort... :cry:

Hur hade ni gjort?

och en liten bild på det gulligaste jag har!
Visa bifogad fil 107674

Jag tänker att i det fria är det väldigt ovanligt att de har jämnåriga kompisar. Det viktiga för mig är att de går i en bra flock. Mitt föl kommer (om inget oväntat händer) gå kvar i flocken hon föddes i. Där finns mamma + flockledaren som är äldre och tydliga med gränser. Sen finns det två lite yngre ponnyer som gillar att leka varav den ena är helt klart bästis med mitt föl.

Men har man inte en optimal flock så skulle jag iaf skicka iväg på bete för att få lite mer uppfostran av andra hästar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 984
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama