Status
Stängd för vidare inlägg.
Kanske inte onödiga pengar för dig, det beror på flera faktorer och kanske även hur många hästar man har. Vi föder ju upp varje år så beloppen är lite räknade på att man skall kunna forsla bort dem vid dödsfall och få så pass att det förhoppningsvis täcker en del i en ny språngavgift, samt att vi vill ha försäkringen där för att få skyddet för dolda fel. Skulle jag ha bara en ridhäst, speciellt en valack, hade jag kanske tänkt annorlunda.
Jag tänker även på risken att något händer med en så pass ung häst där just A1 är det som täcker vid evt avlivning. Det kanske räcker med A2 liv i högre summa för att sedan lägga om försäkringen vid 2,5 typ.

Nopreza är försäkrade i agria i 20000 liv och 125000 veterinärvård.
Tycker det blir för dyrt att ha hästarna försäkrade i fulla värdet. Skulle något hända skulle jag nog ändå ha råd att köpa en ny häst. Men vill ha liv för att kunna ha dolda fel försäkring.

Haft en helg med jobbiga besked. Min bästa kompis dotter har fått blodcancer och jag har haft så många tankar i huvudet. Allt har känts motigt, så blev extra glad över en bild som jag fick på Nopreza från en annan vän.
Blir varm I hjärtat av att titta på henne.
Inser att trots allt jobbigt finns det ändå lite lycka kvar.❤️
received_1330120644407104.webp

Min lilla skrutt! Var i ”sin” box en liten stund och låg när jag kom.
Var bara två timmar men han får nog tära på sin mamma nu då magen krånglar.
Han har fått diarré. Någon som har fundering på vad det kan bero på?
Verkar må bra för övrigt.
Beställt Diarsanyl som kommer imorgon.
Hade hovslagare igår och han har lite bärrandsröta så tips på bästa att använda, skitsvårt med dessa geggiga hagar..
66F3D61A-FC3E-4312-92F6-F79AE4E22822.webp

Min lilla skrutt! Var i ”sin” box en liten stund och låg när jag kom.
Var bara två timmar men han får nog tära på sin mamma nu då magen krånglar.
Han har fått diarré. Någon som har fundering på vad det kan bero på?
Verkar må bra för övrigt.
Beställt Diarsanyl som kommer imorgon.
Hade hovslagare igår och han har lite bärrandsröta så tips på bästa att använda, skitsvårt med dessa geggiga hagar..
Visa bifogad fil 106640

Hur gammal är han? De behöver dia minst en gång i timmen fram tills de är åtta månader, så var han utan mjölk i två timmar kan det ha påverkat.

Hur gammal är han? De behöver dia minst en gång i timmen fram tills de är åtta månader, så var han utan mjölk i två timmar kan det ha påverkat.
Nä han var lös i magen igår också så jag tror inte det var därför. Då var dom inte delade.
Behöver dela dom lite när hon äter sitt kraftfoder då hon blir sur på honom. Samt att jag är rädd att han får i sig för mycket av hennes mat.
Jag tycker nog också dom ska ha mamma så länge som möjligt.
Jag har bekanta som särar sina om natt redan vid fyra-fem månader men nä det vill jag vänta med.

Nä han var lös i magen igår också så jag tror inte det var därför. Då var dom inte delade.
Behöver dela dom lite när hon äter sitt kraftfoder då hon blir sur på honom. Samt att jag är rädd att han får i sig för mycket av hennes mat.
Jag tycker nog också dom ska ha mamma så länge som möjligt.
Jag har bekanta som särar sina om natt redan vid fyra-fem månader men nä det vill jag vänta med.

Då är min gissning att han ätit nåt olämpligt i hagen. Finns ju massor med ”gott” att råka stoppa i sig. Hoppas magen stabiliserar sig fort. :)

Hur har ni försäkrat era föl?
125’ veterinärvård och 85’ A2 liv i Folksam. Blir hon skadad så hon ej är brukbar senare men kan gå i avel gör jag det, behöver ingen ersättning då.

Ska lägga till att jag köpt min och inte fött upp så dolda fel lär bli svårt tror jag? Jag har tvistat om fölunge en gång förr med svensk uppfödare och det gör jag aldrig om, det var bara dumt. Är det nåt fel på henne så är det så. 😬

Senast ändrad:
125’ veterinärvård och 85’ A2 liv i Folksam. Blir hon skadad så hon ej är brukbar senare men kan gå i avel gör jag det, behöver ingen ersättning då.

Ska lägga till att jag köpt min och inte fött upp så dolda fel lär bli svårt tror jag? Jag har tvistat om fölunge en gång förr med svensk uppfödare och det gör jag aldrig om, det var bara dumt. Är det nåt fel på henne så är det så. 😬
Om hästen hade det från start, så följer det med. Dolda fel-försäkring, alltså.

Nu har min fröken varit här i 5 dagar och hon är så gosig och kelig. Jag trodde att hon kanske var lite ledsen över att bli lämnad av mamsen men hon har landat bra nu och är gosigare än nånsin, så himla trygg bebis. Äter bra också! Sambon var förbi efter jobbet igår för dagens check och mocka boxen (hon står på box om natten första veckorna pga karantän) och hon gnäggade när han skulle hämta henne i hagen ”så nu är det min häst!” 😂😂😂

Leia har haft lite förhöjd temp sen vaccineringen, men varit pigg och glad. Sist jag tempade låg hon på 37,7-37,9 men nu har det varit 38,3-38,4. Hoppas att det är normalt ändå och ingen reaktion på vaccinet.

Ikväll står hon själv i boxen med mamma i boxen bredvid. Noll reaktion på detta, hon är nöjd och äter. Det ska bli intressant att se hur mycket hon petar i sig på en timme.

Däremot är ponnyn missnöjd, för hon blev förvisad till boxen i stallet dvs helt själv. ;) Lovade henne att det bara är idag och att allt är som vanligt imorgon.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 984
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama