Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag klurar på det här med foder till Leias mamma, när det är dags för Leia att "klara sig själv". Alltså det blir ju ingen regelrätt avvänjning, utan de kommer ju gå kvar ihop hela tiden. Men när är det rimligt att jag slutar ge extra foder? Jag tänkte först att jag skulle göra det när Leia är 10 månader, då förra fölet stoet hade avvandes då. Men är det onödigt? Är det kanske dags för Leia att bli "vuxen" när hon är 9 månader redan?

Jag klurar på det här med foder till Leias mamma, när det är dags för Leia att "klara sig själv". Alltså det blir ju ingen regelrätt avvänjning, utan de kommer ju gå kvar ihop hela tiden. Men när är det rimligt att jag slutar ge extra foder? Jag tänkte först att jag skulle göra det när Leia är 10 månader, då förra fölet stoet hade avvandes då. Men är det onödigt? Är det kanske dags för Leia att bli "vuxen" när hon är 9 månader redan?

Om du ska ha kvar dom på samma lösdrift så fodrar du helt enkelt efter stoets hull och hurvida hon låter fölis dia. Man kan inte planera allt i förväg... ;)

Mitt gamla sto vänjer inte alls av sina föl på egen hand, så med hennes första stoföl fick jag sära på dom när "fölis" var 1,5 år pga mamman börjat bli smal. Och i år "tvångsavvänjde" jag genom att skicka iväg dom till vart sitt bete (då var "bebisen" 13 månader).

Om jag räknat rätt så är det väl mitt i vintern när Leia blir 9 mnd? Känns liksom inte som bästa tiden att dra ner på fodret... Men om du vill försöka bromsa mjöljproduktionen så kan du ju ta bort kraftfodret en liten stund innan betet?

Om du ska ha kvar dom på samma lösdrift så fodrar du helt enkelt efter stoets hull och hurvida hon låter fölis dia. Man kan inte planera allt i förväg... ;)

Mitt gamla sto vänjer inte alls av sina föl på egen hand, så med hennes första stoföl fick jag sära på dom när "fölis" var 1,5 år pga mamman börjat bli smal. Och i år "tvångsavvänjde" jag genom att skicka iväg dom till vart sitt bete (då var "bebisen" 13 månader).

Om jag räknat rätt så är det väl mitt i vintern när Leia blir 9 mnd? Känns liksom inte som bästa tiden att dra ner på fodret... Men om du vill försöka bromsa mjöljproduktionen så kan du ju ta bort kraftfodret en liten stund innan betet?

Ja, det är klurigt det här… Leia blir 9 månader i slutet av januari. Jag hade ju främst velat slippa ge så mycket proteintillskott, det är krångligt och dyrt.

Just nu äter mamman 13 kg hö, 2 kg lusern, 1 kg proteintillskott. Hade hon inte varit lakterande hade hon ätit 7 kg hö och 2 hg proteintillskott…

Idag var det verkningsdags igen. Premiär för Leia ensam i stallet och det gick hur bra som helst! Hon stod även själv i boxen (ute) medan mamman var i stallet och skoddes.

Hovis var så nöjd med hur okomplicerad Leia var och trodde definitivt att hon skulle kunna gå barfota även som vuxen. Hoppas på det! :)

Hur stora är era föl nu? Jag mäter min till 138 cm någonting. Är inte det ganska stort?
Har inte mätt men våra två runt 6 och 5.5 månader skulle jag tippa är ca. 145 resp. 140 cm höga. Vi brukar ha stora föl (runt 168-175 cm som vuxna) så jag tycker inte de känns stora för sin ålder. Den större blir nog 172-173 och den mindre 165-169 till slut.
Kan mäta dem på måndag så får vi se hur nära jag är i mina gissningar.

Har inte mätt men våra två runt 6 och 5.5 månader skulle jag tippa är ca. 145 resp. 140 cm höga. Vi brukar ha stora föl (runt 168-175 cm som vuxna) så jag tycker inte de känns stora för sin ålder. Den större blir nog 172-173 och den mindre 165-169 till slut.
Kan mäta dem på måndag så får vi se hur nära jag är i mina gissningar.
Min är undan ett sto som är 162 cm (vid treårstest, jag har en mätt själv).

Hingsten han är efter, Quibery, är enl uppgift 169 cm och jag tror (obs, t r o r ), att han brås på honom.

Vi får väl se?

Jag mätte Nova för 2v sen, 4 månader gammal. Då var hon 118cm, nu är hon ganska bakhög för första gången. Ska mäta henne imorgon 👍🏻
Vad är det för ras i henne?

Vi har en gosse, född 2021, och han var nog ca 130 vid sex månaders ålder, om jag minns rätt. Han är ca 140, nu som snart 18 månaders.

Men han är ju ponnykorsning.

Det beror lite på om du själv känner att det är värd risken, skulle jag säga. Vi har haft hingst på över året i blandflock (lite oplanerat och valet stod mellan bete med flocken och ensam i en grusruta), men den var mkt liten och tunn och outvecklad, och stonas ägare tyckte inte det var någon kris om han skulle lyckas betäcka dom.

Jag kommer troligen chansa och ha M tillsammans med mina ston ut januari, med mindre han skulle börja visa interesse av att klättra på dom så klart. Då är han 8 månader, så om han ska vara kvar längre måste kulorna bort.

Hans mamma är ju dräktig på ny så henne är det ingen fara med, och om han lyckas få det andra avelsstoet dräktig så blir jag impad av honom - jag har spenderat nära på 100 K i år på att försöka få till det... :p Så är endast åringsstoet jag oroar mig litegrann för, men kan evt sära på flocken om/när hon brunstar.

Du kan ju evt kastrera honom nu om det skulle göra logistiken enklare?
Nej jag riskerar inte mitt fångsto. Veterinären sa att jag kan kastrera honom i mars ungefär. Men det hjälper inte tyvärr.

Har faktiskt inte mätt Ella men skulle tro att hon börjar närma sig 140 sträcket snart med sina 5 månader. Hennes mamma växte också väldigt fort men planade ut när hon var runt året. Sen växte hon ett par tre cm till men den största växtspurten var nu. Ella blir inte mindre en sin mamma som är drygt 165 i mankhöjd nu som vuxen. Man inser hur stor Ella är när det står tillsammans i boxen, för nu tar hon upp halva ungefär när hon ligger utslagen på kvällarna. Till jul kommer det börja sova i varsin box på nätterna.

Har faktiskt inte mätt Ella men skulle tro att hon börjar närma sig 140 sträcket snart med sina 5 månader. Hennes mamma växte också väldigt fort men planade ut när hon var runt året. Sen växte hon ett par tre cm till men den största växtspurten var nu. Ella blir inte mindre en sin mamma som är drygt 165 i mankhöjd nu som vuxen. Man inser hur stor Ella är när det står tillsammans i boxen, för nu tar hon upp halva ungefär när hon ligger utslagen på kvällarna. Till jul kommer det börja sova i varsin box på nätterna.
Det var ungefär så jag tänkte och särade på dem ett par timmar först och sedan två veckor tillbaka i varsin box nattetid.

Det var rent av outhärdligt att mocka, mycket beroende på en visp till mamma.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 984
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
551
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama