Status
Stängd för vidare inlägg.
Super-Nova blir 4(!!!) månader imorgon. Idag mätt till knappt 118cm. Finast i världen❤️

D58AD904-423E-4CD8-8861-621F48CB6D2B.webp

Idag fick Nopreza träna på att vara kvar själv i stallet när de andra var i hagen.
Inga som.helst problem, gnäggade någon gång och sen var det inget mer.❤️
För mig är det viktigt att träna dem på att vara själva ibland. Eftersom vi bara har 2 hästar till kommer ju Nopreza bli själv framöver om vi vill rida ihop.
Ser även en fördel med att de kan vara själva om de blir skadade och måste stå på boxvila eller något.
20221025_110037.webp

Hej hopp! Lille Berra var på rymmen två gånger i lördags ! Hade krupit under. Både för å nackdel han e stencool ;)!
En fundering ..
Skulle ni våga släppa ihop flocken? Nu går ha och sin mamma men jag har en valack på 11 och ett sto på 10.
Hade eg tänkt typ efter hans sommar på hingstbete men det hade, för logistiken varit såå smidigt att ha alla i samma och kunna ha storbal ute mm..
Men rädd han blir skadad, trängd och att mamma häst blir vaktig/stressad?
Förra gången gick hon och det fölet med ett annat sto, hon blev extramamma och det funkade toppen .
E0E50B17-25BA-421B-99C7-A74739A1EC7A.webp

Hej hopp! Lille Berra var på rymmen två gånger i lördags ! Hade krupit under. Både för å nackdel han e stencool ;)!
En fundering ..
Skulle ni våga släppa ihop flocken? Nu går ha och sin mamma men jag har en valack på 11 och ett sto på 10.
Hade eg tänkt typ efter hans sommar på hingstbete men det hade, för logistiken varit såå smidigt att ha alla i samma och kunna ha storbal ute mm..
Men rädd han blir skadad, trängd och att mamma häst blir vaktig/stressad?
Förra gången gick hon och det fölet med ett annat sto, hon blev extramamma och det funkade toppen .
Visa bifogad fil 103812

Om alternativet är att antigen ha honom med bara mamma eller med alla fyra, så skulle jag testa. Du kommer ju dessutom behöva sära på honom och mamman innan hingstbetet (om du inte tänker kastrera tidigt), och då vore det väl smidigt om han kunde gå med valacken?

Nu är han såpass stor och har förhoppningsvis lärt sig hästspråk såpass att han flyttar på sig om de andra hotar honom (och om inte så är det dags att han lär sig). Mamman kan nog bli lite stressad i början, men det brukar gå över ila ett par dagar.

Nu är bägge fölen chippade och pappren inskickade. De verkades i måndags och framför allt den lilla skruttan börjar bli riktigt tam. Fia är som ett plåster som helst vill bo i knäet, inte helt optimalt när man börjar bli så pass stor som hon är... De får fölpellets och mineraler några gånger i veckan och håller hullet helt OK, ponnyn äter knappt nåt men behöver det inte heller och bägge ungarna diar fortfarande en del. De har en höbale med rätt dåliga fölvärden (6 i kvot) men med tanke på hur framför allt stona är i hull så behöver de inte så mycket mer i nuläget. Fia aktar jag mig noga för att fodra med för mycket krafft när hon är så stor. Mätte henne till runt 1.40 idag i bak och nästan lika hög fram, ledgångar och annat är också rejäla på henne så hon lär bli stor.

Bifogade filer

• received_642193170933073.webp
    received_642193170933073.webp
    313,4 KB · Visningar: 45
Nu är bägge fölen chippade och pappren inskickade. De verkades i måndags och framför allt den lilla skruttan börjar bli riktigt tam. Fia är som ett plåster som helst vill bo i knäet, inte helt optimalt när man börjar bli så pass stor som hon är... De får fölpellets och mineraler några gånger i veckan och håller hullet helt OK, ponnyn äter knappt nåt men behöver det inte heller och bägge ungarna diar fortfarande en del. De har en höbale med rätt dåliga fölvärden (6 i kvot) men med tanke på hur framför allt stona är i hull så behöver de inte så mycket mer i nuläget. Fia aktar jag mig noga för att fodra med för mycket krafft när hon är så stor. Mätte henne till runt 1.40 idag i bak och nästan lika hög fram, ledgångar och annat är också rejäla på henne så hon lär bli stor.
Har också en kvot på 6, fölet får en näve fölpellets varje dag bara för att, mamman fodrar jag på med protein.
Men fram tills vi ska vänja av i februari lär väl fölungen inte behöva något mer kraftfoder så länge hon håller hullet bra?

Marvins svullnad på de 3 andra benen har gått ner och de benen är normala igen, men vä.bak är fortfarande svullen runt kotan. Har bokat tid till kliniken i nästa vecka 🍀🙏 (Hade inga lediga tider denna veckan)

Antingen om det är något med kotan/kotsenskidan eller om det bara tar längre för det benet att bli normalt. Han är inte öm eller allmänpåverkad… Men man vill ju kolla upp kotan 🙋‍♀️😓🍀

Har också en kvot på 6, fölet får en näve fölpellets varje dag bara för att, mamman fodrar jag på med protein.
Men fram tills vi ska vänja av i februari lär väl fölungen inte behöva något mer kraftfoder så länge hon håller hullet bra?
Gällande utfodring av föl och avelsston vet jag att många vill ha en betydligt högre kvot mellan smrp och MJ men iaf jag tycker att hullet får avgöra och framförallt kvoten mellan Ca/P väger tyngre om de ser ok ut i övrigt. I mitt fall väger det också in att fölen ska gå kvar med stona. En avvänjning och ev flytt tar alltid mycket mer på dem.

Gällande utfodring av föl och avelsston vet jag att många vill ha en betydligt högre kvot mellan smrp och MJ men iaf jag tycker att hullet får avgöra och framförallt kvoten mellan Ca/P väger tyngre om de ser ok ut i övrigt. I mitt fall väger det också in att fölen ska gå kvar med stona. En avvänjning och ev flytt tar alltid mycket mer på dem.
Tack! Båda är fina men fodrar på mamman ganska mycket med protein och kvoten ca/p är bra! 👍🏻
Mamma kommer flytta och fölungen blir kvar men hon är extremt hungrig så jag ökar på kraftfodret i samband med avvänjningen, när hon är runt 8 månader så jag hoppas det ska gå bra🥺

Jag ger inte Leia nåt extra, däremot äter hon en del av mammans foder. Mamman får 7 kg hö inne (vet inte analys än) och 1,5 kg hö ute, vilket tyvärr förmodligen är mindre än hon behöver. Så tills vidare får hon även 1 kg kraftfoder. Leia äter gärna av sojamjölet, men inte krafft muskel, så jag tänker att hon vänjer magen iaf. Hon är i gott hull nu, medan mamman börjar balansera på gränsen. De har dock fortfarande lite grönt i hagen och jag hoppas att vi snart kan öka mängden foder ute också.

IMG_20221028_111117.webp

Krulltotten hemma äter det som serveras till mamma. Mamma mu får 2 kg groov uppdelat på två gånger per dag och sen på kvällen får hon en skvätt med betfiber mash för annars blir hon sur om man glömmer den. Hon levde på betfiber mash när hon tävlade då hon hade problem med korsförlamning. Inte haft en tendens till det efter hon varit dräktig. Sen får det mineraler. Annars lever det på fritillgång på hö. Morsans hö kommer dock strypas inne och även kraftfodret när det flyttar isär till årsskiftet då mamma mu inte kommer behöva äta lika mycket, vis av erfarenhet förra årets isär tagning. Då var det fölis som behövde mer mat en mamma mu. Ändå var Maggan 7 månader när hon började sova själv på nätterna men gick med mamma tills hon var 10 månader.

Jag ger inte Leia nåt extra, däremot äter hon en del av mammans foder. Mamman får 7 kg hö inne (vet inte analys än) och 1,5 kg hö ute, vilket tyvärr förmodligen är mindre än hon behöver. Så tills vidare får hon även 1 kg kraftfoder. Leia äter gärna av sojamjölet, men inte krafft muskel, så jag tänker att hon vänjer magen iaf. Hon är i gott hull nu, medan mamman börjar balansera på gränsen. De har dock fortfarande lite grönt i hagen och jag hoppas att vi snart kan öka mängden foder ute också.
Haflingern har fri tillgång på hö och jag tror hon äter minst 12kg och så får hon 0,5kg kraft muscle up samt mineraler. Nova är helt rabiat när de får kraftfoder så hon får en egen bytta med 1dl uppblött pellets som hon grejar med. Känns dumt att hon äter av mammas med så högt protein än. Det är öppet ut till en gräshage så de får i sig endel gräs också. De ska sås om till våren så de kan gå där nån månad till, gör inget om det blir lite söndertrampat.
Denär båda fina i hullet.

Haflingern har fri tillgång på hö och jag tror hon äter minst 12kg och så får hon 0,5kg kraft muscle up samt mineraler. Nova är helt rabiat när de får kraftfoder så hon får en egen bytta med 1dl uppblött pellets som hon grejar med. Känns dumt att hon äter av mammas med så högt protein än. Det är öppet ut till en gräshage så de får i sig endel gräs också. De ska sås om till våren så de kan gå där nån månad till, gör inget om det blir lite söndertrampat.
Denär båda fina i hullet.

Leia vägrar äta ur nån annan krubba än mammans… :crazy: Så när jag försökte ge eget (samma foder) så åt bägge först i ena och sen i andra.

Jag ska prova att ge lusernpellets medan jag motionerar mamman, får se om det passar fröken. Hon äter också helst hö ur mungipan på mamman.

Leia vägrar äta ur nån annan krubba än mammans… :crazy: Så när jag försökte ge eget (samma foder) så åt bägge först i ena och sen i andra.

Jag ska prova att ge lusernpellets medan jag motionerar mamman, får se om det passar fröken. Hon äter också helst hö ur mungipan på mamman.
Vad olika de är 😂 Nova skulle helst jaga bort mamma från hennes bytta och står själv uppe vid höbalen och äter när de andra gått ner på betet 🤷🏼‍♀️

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 984
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
551
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama