Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har en skäck 😁

IMG_20220706_175939.jpg

Jag gav vår lille maskmedel idag, och han är tio veckor. Jag hade precis missat det med tiden! För det är väl åtta veckor som gäller?

Jag minns inte från förra året.
Tror vi gav Maggan förra året när hon var 8 veckor och Ella ska också få nu vid åtta veckor på rekommendation av veterinären. Så 8 känns som det stämmer rätt bra.

Hon är väldigt orädd o kutar runt en bra bit från morsan i hagen, o haflingern bryr sig inte alls? Inte en enda gång har hon gått eller travat efter henne när hon sätter av. Hummar eller gnäggar lite efter henne ibland bara. Knappt.
Sprang i i tråden och fick en kyss ikväll också. Blev efter det lite mera mammig.

Men namnet är iallafall bestämt tror jag, och för förstås gången stog hon stilla för en ordentlig bild. 🥰 3 dagar gammal idag!

Junovia 🌟

6519234B-3741-4DED-BDA0-B01A1761348E.webp

Så, nu ska jag väl våga mig in i denna tråd också.
Mitt sto fölade ett fantastiskt stoföl i måndags kl 21.20. Uppe på benen kvickt, hittade juvret fort men fick ändå flaska för att jag ville vara hundra på att hon fick i sig. Bajsade efter någon timme och allt kändes som det var frid och fröjd. Hela natten gick bra.

Sen i går strax innan lunch upptäckte jag att hon hade lite svårt att bajsa. Efter konsultation med veterinär blev det klyx och delade även på sto och föl några minuter för att få henne lite upprörd.
Hjälpte lite men ringde ut distriktarn i alla fall.
Diagnos: lite lite uttorkad (kissade fortfarande så vätska har hon fått i sig) men att det var trevligt att få komma ut till ett så friskt föl. 😁😅
Dropp och lite kramplösande och så ska jag fodra på stoet så hon släpper till mer mjölk. I övrigt var veterinären nöjd med allt, värden, lungor, hjärta, beställning etc. Så det var skönt.

Idag mår hon helt bra, pigg och glad och har busat en stund i hagen. Nu inne och sover igen.

Så nu håller vi tummarna att det håller i sig så här. Fölet är i alla fall allt jag önskat. Brun med vitt i ansiktet och två vita ben. 😍

Nu är det bara ett namn som saknas...
Visa bifogad fil 94554
Den lilla bakom världens bästa mammahäst ❤️ jag är så stolt över min fantastiska Empa som tagit rollen som mammahäst på bästa tänkbara vis.
Så mycket vitt! :love: Har pappan mycket vitt?

Fick mail igår av min avelförening om fölbedömningsdatum. Funderar på iaf visa två st. Vill egentligen visa minst en till men om det stoet är dräktigt så tror jag inte att jag ”vågar” åka iväg med henne då hon är lite av en stirrhöna i början av dräktigheten 😅
Fler som har tänkt att visa?

Fick mail igår av min avelförening om fölbedömningsdatum. Funderar på iaf visa två st. Vill egentligen visa minst en till men om det stoet är dräktigt så tror jag inte att jag ”vågar” åka iväg med henne då hon är lite av en stirrhöna i början av dräktigheten 😅
Fler som har tänkt att visa?
Vad tror du dom säger om jag kommer med haflingern och min Magic Park? 😂 dom kommer få första priset i charm iallafall 🥰

Vad tror du dom säger om jag kommer med haflingern och min Magic Park? 😂 dom kommer få första priset i charm iallafall 🥰
Dom ska inte säga ngt negativt iaf om det var det du tänkte på utan bara bedöma det dom ser 😊
Det är inte liv eller död eller ngt som har ngn inverkan på resten av fölets liv. Tycker mest det är en kul grej att göra i väntan på att dom ska växa upp 😇

Dom ska inte säga ngt negativt iaf om det var det du tänkte på utan bara bedöma det dom ser 😊
Det är inte liv eller död eller ngt som har ngn inverkan på resten av fölets liv. Tycker mest det är en kul grej att göra i väntan på att dom ska växa upp 😇
Nej då, jag tror alla skulle vara positiva 😍 haflingern charmar alla och jag tror Nova är lika 🥰
Vi får se när det blir i vårt närområde och hur mycket anmälningar det är. Om det passar och Nova känns redo kanske vi åker dit, för att få en bedömning och en erfarenhet!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 988
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama