Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Fått bort mycket att rötan på 3 hovar, den biter sig fast lite envisare i den fjärde, men jag är inte den som ger mig. Behöver nog få ut hovis ett par gånger till också innan all röta är borta skulle jag gissa, men vi kämpar på. :)

Min loppa ska också bara gå och skräpa hela året, åker på stobete i sommar är väl den äventyret hon får! Loppan hanteras ändå dagligen med av och på med grimma och leds till och från hagen! Borstas en gång i veckan och står uppbunden vid de tillfällena!

Åååhhh vad mysigt med julpynt i stallet!
Och vad fin hon är! :)

Har du mätt henne?
Har du någon koll på hennes "växtkurva "?

Jag fick lite julpynt av fölet idag :D Han hade fått nog att inte vara vid mamma och tagit saken i egna händer - staketet höll liksom inte... Nåja, jag knatade dit för att fånga honom vilket gick bra. Men när vi började gå så kommer min märr och kalabalik är fan en underdrift. :cautious: summan av kardemumman var att herr H stegrade sig och mitt huvud var i vägen på nervägen. Hjälm var inte det första jag tänkte på utan snarare "få fast fölet"!! Klantigt av mig!

Jag kommer vara så vacker i jul, ser ut som ett ägg i pannan! Då huden i pannan sitter så hårt kommer allt blod att rinna ner och lägga sig under ögat. Jag har allt färre argument till mina kollegor varför hästar är snälla, synd att jag är singel. Hade lätt kunna skylla på min partner annars :D

Ps Du har ingen ny film på din Sir Donnerhall avkomma ,funderar på honom till nästa år ;)

Tyvärr, min senaste konstverk är från oktober. Sedan dess har det bara varit mörkt och lera! Är du i Linköpingstrakten är du mer än välkommen att spana på honom live! Jag är väldigt nöjd med Helix, han växer snyggt, rör sig ut i hovspetsarna med stor kadens och är modig utan att vara hård. Min seminvet sa: "you are going to be very happy" och rätt hade han! Om nått år ska ett helsyskon tillverkas :) I mina tankar är avelsframtiden i dyra eftertraktade hingstar för att få lättsålda föl. Få köpare ökar konkurrensen - klart du ska ta S D! :D

För er som gillar extremsport har jag nu ett toppenerbjudande!

För en st bal hö med bra värden eller att ni mockar en box, kan ni under en HEL dag få tillgång till denna fantastiska ishockeyrink:

1525633_717619011584210_1368697637_n_zpse8ba8521.jpg

Ojämnheterna och hästskiten är bara en del av det roliga! Tänk dig när partnern eller bästa vännen vurpar och landar med ansiktet i hästskit! Det får man inte se varje dag!
Så ta med kompisgänget eller familjen och gör en heldag! Så länge isen är kvar är ni välkomna!

kl.
Iska hälsar att det är SKITTRÅKIGT att stå på box.

:banghead:

Då är de olika.

Chloetta älskar livet på box. I Fredags kom jag ut till stallet för att hälsa på henne lite innan jag drog vidare på festligheter. Men så blev det inte riktigt. Jag hittade henne upp-och ner under en krubba med illa kolik. Så det var bara att jaga efter en veterinär en fredag kväll.

Fyra timmar senare efter att jag släpat runt henne utomhus i 1.5 timme så kom äntligen veterinären och gav henne kramplösande. Så nu står hon inne för att vi ska kunna kontrollera hennes foder och vattenintag. Vi misstänker att hon fick kolik för att hon dricker dåligt och nu dricker hon inget alls.

Mitt i all skit är jag så otroligt glad att jag har ett föl med ett temperament utan dess like. Jag tog in henne i ett stall där hon aldrig varit innan och det stod en häst 8 boxar bort men det bekom henne ingenting. Hon gnäggade lite när jag gick annars undersökte hon mest vad kutterspån var för något.

Men vad ska jag göra för att få i henne foder? Funderar på att åka och köpa Mash? Kan det vara något?

Mitt fina föl :cry:

mg_2277_52a922142a6b2265a9eb5f0d.jpg

mg_2250_52a92211e087c365b5eb8755.jpg

Men usch vad hemskt! :eek: Stackars lilla :(
Hon vill inte ha betfor då? Så får hon i sig vätska samtidigt?

Senast ändrad:

Ne, betfor är tydligen äckligt. Det har hon alltid tyckt, konstiga häst...

Inte kul med kolik på föl... Det önskar jag ingen.

Nu ska jag i alla fall ge henne Mash och sedan lite Lucerne Mix

Men fy :yuck: ser inget kul ut med den isgatan :(

Har klafs-klafs i hagen på rätt många ställen nu men den är ju så pass stor så dom har ju bra områden också, uppe i skogen är det "torrt"

Väl att du hitta henne och fick ut veterinär! Skönt att hon är ok med att vara inne. Mitt föl får myror i benen efter ett par timmar i stallet. Hon är definitivt ingen inne-häst. Men hon är ändå princessan-på-ärten - hon vill INTE gå i lera :p

Idag var det hyggligt väder mitt på dan +7 och sol :D

Tog lite bilder (äntligen!). Känns som om det varit mörkt och regn i 2 månader nu :(

Räser
IMAG0036_1_zps00e48dd2.jpg

Barhäng
IMAG0014_1_zpsd32aae08.jpg

Vässar formen
IMAG0033_1_zpsdef618c6.jpg

BFF
IMAG0072_1_zps2a08846e.jpg

Med moster
IMAG0065_1_zpsa4873c6b.jpg

Jag är bedårande säger matte
IMAG0059_1_zps7977c9b3.jpg

Vi försöker så mycket vi kan att göra det bra för våra hästar men så klart så så önskar jag alltid mer...Just nu när det har regnat konstant i 2 månader önskar jag att jag kunde göra ridbaneunderlag på samtlig areal i hagarna..blä vått

Jag har fem hästar nu. Två föl kommer till våren. Men nästa år ska några hästar säljas!

Haha ja det är fart i lilla räkan - kaxig är hon med så det räcker och bli över!!!

Inte lätt att fånga det här med mobilkameran

IMAG0025_1_zps2a57090d.jpg

Jo, jag hade ju en annan del av hagen som var bättre, stängde in dem där igår och det gick alldeles utmärkt... Tills vi skulle ta in dem på kvällen, då var mammahäst så upprörd över att hon inte kunde stå och vänta där hon brukade så hon sprängde tråden när jag var på väg ner och drog med sig de två oskodda över blankisen i galopp... Lagomt road var jag. :mad:
Nu gick det bra den gången, men sen spöregnade det hela natten och även det delen av hagen är lite väl riskabel att ha dem på, även om det gick att ta dem dit och tillbaka riskfritt. :cautious:

Så nu hoppas jag på tio grader varmt och blåst så att isen försvinner.

Vad stor din ser ut, snyggingen. :d

Ja eller hur. Antingen 10 grader och sol eller minus och snö tack. Inte det här +3 - +5 grader och konstant ösregn :mad:

Jo dom börjar bli stora nu dom små liven - snart ettåringar!!!

Väl att du hitta henne och fick ut veterinär! Skönt att hon är ok med att vara inne. Mitt föl får myror i benen efter ett par timmar i stallet. Hon är definitivt ingen inne-häst. Men hon är ändå princessan-på-ärten - hon vill INTE gå i lera :p

Hunter: Jag vill inte ens tänka på vad som hade hänt om jag inte åkt dit, då hade hon väl legat från 17-tiden på kvällen till 07.30 på morgonen. Då hade nog tiden med Chloetta varit förbi. :cry:

Min avskyr lera, regn och annat äckligt. Vi provade spola benen på henne idag när hon ändå står ett par dagar på stall. Nemas Problemas, hon tyckte att det var konstigt tills vattnet träffade benet sen var det lite mysigt.

Hon blev avvand för tre veckor sedan, hon har fått vatten erbjudet hela tiden men vill ändå inte dricka ordentligt. Vet inte riktigt vad jag ska göra... Idag åkte jag till Värmdö för att hämta det dära fantastiska fodret. Chloetta tittade på mig som att jag hade kastat skit i hennes krubba...:mad:

Hunter: Jag vill inte ens tänka på vad som hade hänt om jag inte åkt dit, då hade hon väl legat från 17-tiden på kvällen till 07.30 på morgonen. Då hade nog tiden med Chloetta varit förbi. :cry:

Min avskyr lera, regn och annat äckligt. Vi provade spola benen på henne idag när hon ändå står ett par dagar på stall. Nemas Problemas, hon tyckte att det var konstigt tills vattnet träffade benet sen var det lite mysigt.

Hon blev avvand för tre veckor sedan, hon har fått vatten erbjudet hela tiden men vill ändå inte dricka ordentligt. Vet inte riktigt vad jag ska göra... Idag åkte jag till Värmdö för att hämta det dära fantastiska fodret. Chloetta tittade på mig som att jag hade kastat skit i hennes krubba...:mad:

Ibland är det så där att man får en hunch att "jag borde åka dit" och så visar det sig att det händer något viktigt vid "dit".

Jag har grusat de mest använda stråken/partierna utanför min lösdrift så att sessan kan gå där :p Hon är ju ytterst skeptisk till att få lera på sina fina små fossingar :meh:

Dorri går ju fortfarande med sin mamma men hon får inte mycket att äta där. Mamman är bestämd och föser iväg henne. Dorri äter väldigt gärna av allt som serveras i kraftfoderväg (och som hon kan komma åt dvs små smakprov) de vuxna hästarna.

Kanske är så att Chloetta fortfarande känner av magen lite och därför hon inte är så matsugen? Vet ju själv hur sugen jag är på mat efter en magsjuka :yuck: Även om jag inte mår dåligt längre tar det ju lite tid innan balansen är återställd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka