Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Nej men hon var fullt medveten om detta när hon flyttade sin häst till mig så det är upp till henne. Så länge fölis är så lugn så bedömer jag att de inte är nån fara. Sen är givetvis tanken att jag nu snart ska påbörja att ha honom ihop med valacken under korta stunder på dagens till att börja med

Min lilla Melinda har fri tillgång till analyserat hösilage sen får hon också lusern pellets, mineraler, vitaminer och proteinkoncentrat. Hon har alltid ätit med mycket god aptit:).

Nu har hon växt i sin nya glitter grimma!
008_zps66191aa9.jpg

Min lilla ponny med boxgrannen Harry.
017_zpsed240b70.jpg

HAN ÄR FRISK!!!! Wihooo!!! Ja jag är en aning glad idag. Det är fortfarande mycket passning med vattnade.av foder och strö. Likaså täcken och utevistelse. Men det ägnar jag mig gärna åt:-) Bamse följde med som sällskap. Svårt att tro att.jag hade med mig två hingstar. De bryr sig inte om något!!
http://endrom.files.wordpress.com/2013/12/wpid-dsc_0139.jpg
http://endrom.files.wordpress.com/2013/12/wpid-dsc_0143.jpg
http://endrom.files.wordpress.com/2013/12/wpid-dsc_0144.jpg

Åh äntligen! Underbart! :D

kl.
Fått hem analysen på höet nu, och det var visserligen inte så illa som jag befarat men det blir helt klart en del pyssel. (Och det blir dyrt med hö i vinter om de ska leva på det där)

Min fråga nu är, jag räknar och kollar och har mig, men trots att jag kan få kalcium bra och fosfor bra, så får jag inte kvoten kalcium/fosfor bra? O_o Hur får jag till det utan att någon av dem drar iväg? :rage: (står alltså att kvoten är för låg hur jag än gör... Även när båda värdena för sig är tokhöga) :cautious:

Haha, jo det gjorde det, tack!
Blir mycket magnesium i foderstaten, men det ska tydligen vara ofarligt enligt programmet.

Insåg nu att jag tänkt lite fel... Det var inte dåliga värden, det var katastrofala. :banghead:
Om hon ska få i sig nog med protein bara av hö ska hon tydligen proppa i sig 27 kg/dag.
Inte konstigt att de äter som julgrisar. :wtf:

Så, handlas hem ska krafft blå miner och kalkfoder.
Sen behöver jag antingen proppa i henne 3 kg lusernpellets (eller motsvarigheten i hackat strå) eller hitta något hon gillar med mer protein än lusern om jag ska räkna på en mer realistisk högiva. Känns inte som att krafft muskel är bra för liten fölmage, men fölpelletsen kanske kan dra ner på krafftfodergivan som krävs lite iaf. :(
Även lite sojamjöl är inräknat i foderstaten då.

:arghh:

Nähepp, inget intresse av att äta vare sig lusern eller soja. :arghh:
Bara sin vanliga krafft groov 125 är det som gäller. Eller hallongodis.
Kan jag testa ge henne krafft muskel ändå tror ni?

Tips på sjukt smakligt foder med sjukt mycket protein i?
Kanske ske be vet ge henne mat intravenöst istället. :cautious:

Jag hade gett krafft muskel eller kollat d@H fölfoder, har för mig att proteinet var högt i det. Vart får du det höga fosforet ifrån , höet?

Ah, nej, fosforet är inte högt, jag experimenterade lite med värdena för att försöka lista ut hur jag skulle få rätt kvot. :p Det ligger på 1,7.
smbrp 21
MJ 7,7

Efter noga räknande kan jag nog inte få ihop en vettig foderstat på det här höt. Inte åt ett föl i alla fall. Hon kommer få för mycket energi hur jag än gör, och fodrar jag med krafft muskel är det så mycket vitaminer och mineraler i det att det förstör för miner blå, men inte tillräckligt för att täcka upp behovet själv.
Jag får experimentera med räkningsprogrammet så jag hittar en så optimal lösning som möjligt tills jag fått tag på nytt hö, vilket inte är lätt här och stört omöjligt inom 3 veckor. :arghh:

Med krafft muskel bör det räcka med 1 kg/dag för att täcka upp proteinbehovet.
Men vad i hela menas med när det på analysgarantin står t.ex Kalcium 3%? 3% i hela säcken? Menar de 30 gram är det ju kört. o.O

Tack för svar och tips!

Senast ändrad:

MaRomer: Vad skönt att han är frisk! :)

Caisa: vad jobbigt med fodret! :@

*kl*

För egen del köpte jag 2 säckar Lucern pellets och samt 1 säck granngårdens protein koncentrat
+ chevinal och en stor hink med foderkalk. Jag har tur med att Cajsa inte är lika kräsen som Iska ;)

Nu får mamma häst och Cajsa gemensamt under dagen: 4 kg havre, 2 kg korn, 2 kg lucern och 2 kg koncentrat, 2 mått kalk, 2 pumpslag chevinal och ca.1 dl rapsolja samt en skvätt betfor,uppdelat på morgon/kväll.*puh! !* rena styrketrän.när man lyfter hinken!

Nu tusan ska mamma häst gå upp i hull igen ;)
P.s. Cajsas pass har kommit nu! :)

smrp: 21
MJ: 7,7

Kvot: 2,8

TS 83%
ca 1,6
p 1,7
m 0,7
k 14,8
ca/p 1

Bonden som bor direkt granne med oss har hö som han tror räcker till oss också i vinter, ska skicka det på analys och hoppas det är bättre.

Nougat: Haha, ja, hon är kräsen min lilla. :p

Kul att du fått hem passet! :D

Nähepp, inget intresse av att äta vare sig lusern eller soja. :arghh:

Ge det lite tid. Många föl är skeptiska till nytt foder, så man får ge dem smakportioner i flera dagar. Grålle vägrade äta någonting annat än havre när jag fick honom, men efter att ha gett honom Krafft Pluss Protein uppblött i Krafft Milk under en veckas tid så satte han igång att äta. Bäst är om någon annan kan äta upp fodret ifall de ratar det, så blir de mer intresserade av att äta det. ;)

Han äter numera en gröt av sojamjöl, betfor, Krafft Pluss Protein och linfröolja. Det är väldigt smaskigt! Jag har precis börjat ge Ricky samma gröt (men mindre mängd ännu) då han också börjat tunna ut. Mina grabbar orkar helt enkelt inte äta de 10 kg hösilage som behövs för att få i sig all näring. Då har jag tack och lov bra med protein i hösilaget, annars hade jag blivit tokig. :nailbiting:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka