Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Eller hur? Roat mig med att prova andras analyser i det, verkar som att många fått tråkiga värden på sitt hö i år. :(

Ta en egen analys då? Samla ihop hö från olika balar och olika ställen, och skicka iväg. :)

Ju mer jag läser desto mer inser jag hur viktigt det är, visst kan man fodra på "måfå", men man vet inte om det blir rätt. För lite kan ge följder och för mycket kan ge följder. Men utan analys på grovfodret famlar man bara runt i mörkret.

KL

Eskil hade inte brytt sig ett dugg om att mamsen åkt hem, otacksamma unge!:mad: Han kunde ju gråtit nån timme iaf tycker med tanke på vad snälla Malva har fått utstå för att vara hans älskade mams i 7 månader!

Ang utfodring så är jag ju helkonservativ!:D Vägrar att fodra en fölunge med något som helst utländskt foder. Två skäl:
1. Finns inte ett föl som inte tål havre och det är billigt o bra med tanke på den lilla mängd de behöver.
2. Varför i hela friden ska vi gynna utländska fabriker när vi har så många arbetslösa i Sverige? Om alla drog ett litet strå till stacken o handlade svenskt av svenska bönder så skulle det bli många strån!;)

Så Eskil får fri tillgång på analyserat hösilage, ett par nävar havre med svenska mineraler i + kalk. That´s it.

Japp, red mills. Tokkonstigt. O_o Ska dubbelkolla senare som sagt, helt säker på att det stod 0.6 på selen... :cautious:

Novali: Haha, här kommer det garanterat skrikas för fulla muggar när mamma flyttar!

Jag var under tidspress, och det lät så GOTT när man läste om det, gillar lilla fröken det är det möjligt hon får fortsätta med det. Krävs det löjliga mängder för att komma upp i rätt kvot så får jag nog tänka om. (fattig student...)
Inte tror jag att de inte klarar av havre, men har svårt att se vad den ska göra för nytta snarare. Mer än utblandning till mineraler. ;)

Vad tror du det är i säcken du har köpt ;) Havre står som nr 2 och 4 i innehållsförtäckningen. Mest är det av genmodifierad soja.

Bra att du läser på om utfodring! Det är en hel vetenskap och jag tycker att man bör ha en grundläggande kunskap som hästägare, speciellt när man föder upp hästar, här ligger ju en stor grund till hästens framtida hållbarhet. Du kommer säkert att tycka att det är kul, men svårt! Ju mer man lär sig desto mer komplicerat blir det, men grunden är ganska lätt att förstå.

Tillägger att Havre är ett bra fodermedel, den innehåller mycket lysin som är den först begränsande aminosyran (alltså den aminosyran som först saknas i förhållande till hästens behov).

ptja, genmodifierade tomater smakar ju bra har jag hört... :angel: Haha, jag får kolla noggrannare när jag letar foder. ;)

Jag har ju läst om foder innan, men det är ett par år sedan när jag läste till hästskötare så det är en del att ta igen. Sen fattade jag inte så bra ens då, men med foderberäkningsprogram osv gör det ju saken lite lättare, så man iaf täcker grundbehovet. Men jo, det är ganska roligt. :D

*kl*

Jag vet inte alls hur jag skall göra... :(

Ursprungsplanen var att spara Ricky och Grålle som hingstar tills de var 2 ½ år och ha med gammelvalacken som sällskap medan Rickys mamma flyttades till annat stall.

Men jag börjar inse att jag inte riktigt hinner/har råd med fyra hästar varav en inackorderad. :banghead: Har på prov satt ut annons på Ricky, men om han inte blir såld innan april, vet jag inte hur jag gör.

Känns så dumt att kastrera när jag har två unghingstar som kan leka ihop. Ponera att jag inte får sålt förrän de är tre år, då hade jag lika gärna kunnat behålla dem som hingstar och visat på hösten som tvååringar.

Samtidigt har jag svårt att se hur jag skall hinna förbi ett till stall på vardagarna (för att sköta och rida Rickys mamma) och hur jag skall ha råd med den extra utgiften. Å andra sidan är det ju under en begränsad tid... :crazy:

Usch vilken jobbig situation. :(

kl.
Lilla tuffsen hälsar att year and foaling är JÄTTEÄCKLIGT. Tog någon tugga, stod och grimaserad och ville inte ha mer. Handmatade lite till henne men hon spottade ut hälften. Till slut kom mammahäst och åt upp resterna. :meh:
Får prova miners blå istället att blanda i krafften. :p

Medryttare/halvfodervärd på märren? (Avlastning och ev ekonomiskt bidrag)

Jag hade en skötare till min märr när hon var dräktig, personen ville alltså bara mocka och borsta på hästen :D fungerade perfekt för mina behov!

Bara du som har svaret, men jag skulle välja det som känns bäst! Sen är det ju som du säger att det är en begränsad tid - då kan man stå ut med extraarbete!

Medryttare finns det tyvärr inte så gott om här uppe, men självklart skall jag kolla upp den möjligheten. :)

Beslutet hade varit enklare om någon kunde säga att Ricky är ett garanterat hingstämne, men de som sett honom (och tycker att han är superfin) kan inte fjordhäst. Hade jag vetat att han skulle gå igenom som hingst hade beslutet varit mycket lättare. ;)

Inte som jag kommer på såhär på rak arm. Men kanske kan jag lura upp någon bekant att kika på honom. :) Eller höra med någon exteriördomare som anlitas i området.

*kl*

Imorgon åker jag in till Granngården för att köpa foder. Är det någon som kan tipsa om ett bra foder som dem har för att få upp hullet på mamma häst och som även är bra för Cajsa att äta? ;)

Annars mår dem bara bra, ska försöka ta nya bilder imorgon :)

KL

Nardus är nu snart 8 månader gammal, står i egen box men går fortfarande med hela flocken på dagarna. Nu börjar min stallkompis bli rädd att han ska betäcka hennes treårssto... Han ser ut att vara långt ifrån könsmogen. Han är väldigt självständig och söker ingen kontakt med stona över huvudtaget vad jag sett.
De uppfödare inom rasen jag pratat med har sagt att jag gott kan ha kvar honom med mamman fram till våren då haflinger utvecklas väldigt sent. Jag blev nästan dumförklarad när jag sa att jag först planerade avvänja vid 6 månaders ålder trots att jag inte tänkt sälja honom då :p Hur som haver så tänker jag avvänja i januari eller senast i februari.

Hur har ni andra gjort och vad är era erfarenheter?

Fölfoder & avel;-) etc groov. Foal and yearling, avel musli, föl pellets osv. Jag föredrar musli om fet finns. Gillar inte att pelletsen sväller.

Jag tycker det är otroligt dumt att chansa. Hade inte velat ha mitt sto med em8 månaders. De kan ändra beteende över en natt

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka