Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Jo självklart, hon verkar mest skeptisk till uppblött foder, sojan får hon i sig det mesta av men lämnar lite i botten (nu behöver hon inge soja med nya foderstaten dock), och blandar jag så dissar hon allt, och lägger jag det på höt äter hon inte portionen hö det legat på heller. :meh: Hoppas hon gillar krafft muskel i alla fall.

Och uppätet blir det, mammahäst står i boxen bredvid utan galler och når Iskas krubba utan problem, så är det slut i Spökets krubba men inte i Iskas äter hon upp det med (dock övervakar jag det hela, Iska har ratat krubban långt innan det händer och bah "hej mamma!" när mamma kommer och noser efter rester)

Foderstaten jag räknat ut nu täcker upp alla behov, men innehåller för mycket energi. Hur nödvändigt är det att få ner den så länge hon håller ett gott hull? (enligt programmet är det ok med hög energi förutsatt att de håller ett bra hull)
Mammahästs foderstat var redan bra, enda som ska tillsättas där är kalk, och Iska diar ju än och är fin i hullet. Oroar mig mest inför när mamma flyttar.

Senast ändrad:

Fast går det berkligen att få ihop en foderstat med det höt?
Lillan bör ha en kvot på 8-12 och mamma minst 6 men gärna högre.
Du måste ju nästan fodra med flera kilo ren soja eller massor med lusern,vilket gör att kostnaderna blir astronomiska.
Bränn skiten och köp nytt! ;)

1 kg krafft muskel räcker för att fixa proteinet, (om jag ska lita på fodergrogrammet) men jo, det är kasst, spelar ju ingen roll hur jag gör, energin kommer vara för hög.
Men känns som stor mängd att ge av krafft muskel, det ska väl snarare vara bara komplettering att blanda i annat krafftfoder, fast det kanske inte spelar någon roll? De kanske inte är van vid att folk har så dåligt hö. :p

Jag önskar jag kunde, men tror tillochmed det där höt är bättre än inget hö de kommande 3 veckorna, så försöker göra det bästa av situationen medan jag letar nytt hö. :arghh:

Min 12:a Maiden tyckte inte heller om sin mat från början. Det tog ett bra tag innan hon åt upp all sin lusern. Jag blandade ut det med havre och betfor, då gick det lättare.

Protein, har du provat protein koncentrat?
Det får Melinda, visserligen äter hon precis allt med god aptit...:)

Vad har ni för planer med era kommande 1åringar?
Tänker ni börja sysselsätta dem någonting i vår, eller väntar ni?
Melinda ska på utställning i sommar så hon ska träna lastning och åka lite. Miljöträna lite på bortaplan, träna uppställning, visa skritt och gärna en flashig trav.:)

1005112_10201545625025286_1497347068_n.jpg

foto från Melindas uppfödare.

Vad bra, det inger ju lite hopp om att hon kommer äta sin mat senare iaf.

Jag kan byta ut 0,25 kg krafft muskel mot 1 dl soja, tänker att det är bättre ju mindre krafft hon får.

Men det viktiga i det hela: Är det skadligt för henne att få i sig för mycket energi? Hon "bör" få 74, får 114 med denna foderstat. (för att ge en bild av hur mycket "för mycket" hon får...)

Proteinkoncentrat hade jag inte sett tidigare, men tror det blir svårt att få det att gå ihop med mineralerna, men ska absolut kolla! Tack för tipset. :)

Ang. din fråga hoppas jag hitta ett trevligt unghästbete till Iska i sommar, och i övrigt gå lite promenader, följa med som handhäst, kanske lära sig ha lite skräp på benen? (iofs har hon ju gått runt med socka på hoven utan att bry sig ett dyft, men ändå :D)

Eftersom jag precis blev varslad blir det inga fler föl, så ska nog linda in henne i bubbelplast och vara sjuuuukt försiktig med henne. :cautious:

Säger bara potatisprotein! Blanda i lite betor eller ngt hon tycker e mumsigt, innehåller absolut mest smrp per kg foder. Då kan du minska ner på annat kraftfoder in hon får tillräcklig energi från höet.

Ok! Får hoppas hon klarar tills jag fått tag på nytt hö då.

Fenestra: Tack för tipset! Men även om jag får bort all energi från krafftfodret så får hon för mycket energi. Får fokusera på att hitta nytt hö och göra en ny foderstat utefter det sen. :wtf:

From igår går fölen helt avskiljda från sina mödrar (vi tog det stegvis). Nu på kvällen stod min märr med jättejuver - typ 3 gånger så stort som under värsta digivningen. Den andra märren hade knappt nått juver alls. Jag såg på håll hur ont det gjorde, men de är lika stora, ingen feber. Vad gör man? Bara och låta henne lida? Det borde ju bli stas i körtelgångarna, strukturerna borde gå under? Vill ge bromokriptin (motverkar det hormon som stimulerar mjölken) men jag är inte veterinär :D

Det positiva är att fölen är toknöjda i sin nya kupé :D

Ta bort all kraft och motionera henne ordentligt. Hon kan få mjölkstockning.
Jag longerade mammaäst fyra ggr om dagen de första dagarna, det rann lite mjölk första två dagarna men sen slutade det. Nu är juvret rätt mjukt.

Frans ska bara växa och bli stor. Gå på hingstbete och brottas.
Hanteras för att bli en snäll kille men inget särskilt.

Hon får inget kraft, fri tillgång på hö (lösdriftshäst). Finns inget och strypa. Hon ligger verkligen i riskzon för mjölkstockning och inte fasen blir det hjälpt av att hon är hyperupprörd! :P dagar som dessa skulle jag kunna bo i stallet :o

Ni har ingen möjlighet att portionera ut höt under någon vecka så de inta har fri tillgång ?
Samt motionera henne ?

Ps Du har ingen ny film på din Sir Donnerhall avkomma ,funderar på honom till nästa år ;)

kl.

Innan jag släppte ut hästarna imorse gick jag runt lite i hagen för att bedöma underlaget. Jo då. det skulle nog gå bra, men det fick inte regna mer för då skulle jag bli tvungen att stalla in dem på obestämd tid.

2 timmar senare spöregnar det. :rage::arghh::yuck::rage:

ALLT som kan gå fel går fel. Bara det slutar regna kan jag stänga dem ute från det värsta partiet, det finns fortfarande snö kvar i andra delen av hagen, men gör jag det stänger jag även ute dem från allt skydd.

Suck.:arghh:

Knapplån

Nu är jag också fölägare sedan en knapp vecka tillbaka. Micks Matteo (Teo), Welsh Mountain-hingst född 130530. Inga jättebra bilder ännu dock.. ;)

1488135_10201761304531628_1187772775_n.jpg

1480742_10201761344932638_576425720_n.jpg

1488243_10201739641110056_1331379029_n.jpg

Vad har ni för planer med era kommande 1åringar?
Tänker ni börja sysselsätta dem någonting i vår, eller väntar ni?
Melinda ska på utställning i sommar så hon ska träna lastning och åka lite. Miljöträna lite på bortaplan, träna uppställning, visa skritt och gärna en trav.

Jag har ett sto och en hingst. Dom har gått pp lösdrift med sina mammor och andra tanter sen dom var små och planen nu i vår är att dom ska komma in på box, vänjas vid att gå i grimma och grimskaft, stå uppbundna i gången.

Dom har haft grimmor på sig vid några få tillfällen och dom lyfter snällt alla fyra fötterna.

Eftersom det är ponnyer så tänkte jag se hur det står till med utställningar i sommar och ev ställa ut dom om det passar i deras växtfaser.
Hingsten ska även kastreras så fort jag kan nu i vår.
Även om jag tycker att han är superfin så har han inte godkända papper att spara som hingst och dom har mycket roligare om dom kan fortsätta gå ihopa :)

Herregud vilken liten sockerbit! :love:

KL
Så här ser min fuling ut när hon får en puss. Det är något jag gjort sen hon varit liten, pussat på mulen och blåst i hennes näsa försiktigt :P Det är mysigt, men hon flemar alltid efteråt :cautious: :wtf: Kanske har jag kass andedräkt :yuck:
e7nedx.jpg

Fast hon kan vara lite fin med :love:

ind6l1.jpg

Hon är dock ett STO ut i hovspetsarna. Hingstungen i samma ålder gav henne ett tjuvnyp idag, hon flippade ut och vallade runt honom runt hela lösdriften och bet honom överallt :rage: :p

Mina planer är också att ev.ställa ut till sommaren, tänkte på Riksutställningen men det kanske finns någon utställning närmare?. Bor ca.1 mil från Göteborg. ;) btw. Om man ställer ut som 1-åring ska dem ha träns och bett eller visningsgrimma? Samt hur går visningen till?.

*kl*

Kvällsfärska bilder på Cajsa Cavat (f.23/6 dvd.snart 6 mån.e. Claudius RP 176 u. Benedictin ue. Le Mans xx) Står själv i stallgången för 4:e gången och njuuuter av att bli borstad och att få all uppmärksamhet hon är verkligen allt det jag önskade mig och lite till från när jag började med avel på mamma häst, och den perfekta arvtagerskan! :love:

2ylskl2.jpg

21lkim8.jpg

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III